KOSTELAC, Nikola

traži dalje ...

KOSTELAC, Nikola, redatelj animiranih filmova (Zagreb, 7. IX. 1920 — Zagreb, 15. I. 1999). U Zagrebu 1939. završio srednju tehničku školu te radio u građevinskom poduzeću. Djelovao u Duga-filmu 1951–52. kao crtač na filmu D. Vukotića i J. Sudara Kako se rodio Kićo (1951) i glavni crtač na Vukotićevu Začaranom dvorcu u Dudincima (1952). U Zora-filmu 1952–54. s V. Jutrišom režirao animirane promidžbene filmove i animirane sekvence za nastavni film Kemija živih bića (1953) te s A. Marksom prvi dječji crtani film u boji Crvenkapica (1954, nagrade u Beogradu i Berlinu 1956), na kojem je bio i glavni animator. S Vukotićem 1954–55. režirao 13 privatno realiziranih kratkih promidžbenih crtanih filmova te 1956. reklamni film Čarobni katalog za Interpublic. U Zagreb-filmu zaposlen od 1954. do umirovljenja 1978; bio suosnivač 1956, a 1964–68. i voditelj Studija za crtani film te 1968–78. voditelj Stepa (Studio ekonomske propagande i publikacije). Pokrenuo je niz inovacija primijenivši redukciju u animaciji i crtežu (naznake u promidžbenim filmovima 1954–55) kao glavni crtač na Vukotićevu Nestašnom robotu (1956) i poglavito kao redatelj. Na zajedničke je scenarije V. Mimice i V. Tadeja 1957. režirao dječji film Susret u snu, u kojem je, služeći se gegom, oslikao međuljudske odnose, te filmove Na livadi (nagrada u Oberhausenu 1959), alegoriju o ratnim sukobima, i Premijeru (nagrada u Oberhausenu 1958), »grotesku o snobovskoj publici ostvarenu geometrijskim crtežima« (I. Škrabalo). U posljednjem od njih je s crtačem V. Kostanjšekom po uzoru na suvremena nastojanja u grafici i karikaturi te pod utjecajem grupe EXAT 51 ostvario do tada najavangardniji crtež u animaciji te prvi put predstavio načela Zagrebačke škole crtanoga filma. Uspjelu suradnju s Kostanjšekom kao glavnim crtačem nastavio je u filmovima Nocturno (1958), Ludo srce, Ring i Zbog jednog tanjura (svi 1959) te, posvetivši se komercijalnim projektima, u filmovima iz ciklusa Inspektor Maska (Krađa u luci, 1962; Otmica Miss Univerzum, 1963). Režirao je crtane filmove Djevojka za sve (1959), Cupido (1961), šest epizoda za komercijalnu crtanu seriju Slučajevi (1960–61; Slučaj kokoške koja nije mogla snijeti jaje, 1960; Slučaj uplašenog matadora, 1961) te povremeno i promidžbene filmove (Darilo, Načrt, oba 1961). Izlagao skupno na izložbama Animacija (Zagreb 1974), Zgraf 2 (Zagreb 1978) te EXAT 51 i Nove Tendencije (Cascais 2001).

LIT.: P. Volk: Estetika moderne animacije. Zagrebačka škola crtanog filma. Beograd 1970, 43–56. — R. Holloway: Z is for Zagreb. London—South Brunswick—New York 1972, 12, 14–15, 21, 37–39. — R. Munitić: U traganju za savršenstvom. Mogućnosti, 24(1977) 8/9, str. 888–889, 892, 895. — Zagrebački krug crtanog filma, 1–3. Zagreb 1978. — R. Munitić: Kritička retrospektiva Zagrebačke škole crtanog filma. Zagreb 1982, 16–17, 31. — Isti: Uvod u estetiku kinematografske animacije. Zagreb 1982. — N. Pata: Život u fantaziji crtanog filma. Zagreb 1984, 30–38, 146. — P. Volk: Istorija jugoslovenskog filma. Beograd 1986. — G. Bendazzi: Cartoons. One Hundred Years of Cinema Animation. London—Paris—Rome 1994. — N. Pata: Majstori zagrebačkoga crtanog filma. Zagreb 1996. — I. Škrabalo: 101 godina filma u Hrvatskoj 1896.–1997. Zagreb 1998. — J. Marušić: Zaraženost animacijom. Vijenac, 13(2005) 292, str. 30.
 
Marina Ljubić (2009)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

KOSTELAC, Nikola. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/10221>.