LIVADIĆ, Branimir

traži dalje ...

LIVADIĆ, Branimir (Wiesner, Wiesner Livadić, Vizner Livadić), prozaik, književni i kazališni kritičar (Samobor, 30. IX. 1871 — Zagreb, 30. VII. 1949). Unuk skladatelja Ferde. Kao gojenac Plemićkoga konvikta 1889. završio gimnaziju i do 1890. polazio studij filozofije i germanistike u Zagrebu, koji je završio 1895. u Beču tezom Das Wesen des Lyrischen. God. 1895–1920. gimnazijski profesor u Zagrebu, Varaždinu, Senju, Karlovcu i ponovo u Zagrebu, gdje je 1920–29. bio ravnatelj Državne glumačke škole i 1921–22. Drame HNK; umirovljen 1932. Pjesmama, novelama, kazališnim i književnim kritikama i polemikama surađivao, među ostalim, u periodicima Dom i sviet (1892), Vienac (1892–94, 1896–99, 1903), Hrvatski branik (1893), Prosvjeta (1893, 1895–98, 1900), Nada (1895–1900, 1902–03), Hrvatski salon (1898–99), Agramer Tagblatt (1904–05, 1922), Pokret (1904–05, 1907; Hrvatski pokret, 1913), Obzor (1906–19), Savremenik (1906–18, 1923; urednik 1907–16, suurednik 1917–18), Jutarnji list (1919–22, 1932–33, 1937), Nova Evropa (1920–21, 1924), Kazališni list (1921–22), Novosti (1927–28), Hrvatska revija (1929, 1931–45; urednik 1928, suurednik 1929, 1943), Komedija (1936, 1938), Hrvatski dnevnik (1938), Radio Zagreb (1940), Hrvatska pozornica (1942–45), Prosvjetni život (1942–45), Spremnost (1942–45), Gluma (1943–44) i Hrvatski narod (1944–45); suurednik Hrvatskoga kola (1927–28, 1931–43). Kao pripadnik prvoga naraštaja hrvatskih modernista te ideolog i teoretičar bečke skupine »mladih«, u programatsko-manifestnim člancima Hrvatska književnost i siromaštvo, O najnovijoj hrvatskoj književnosti i Za slobodu stvaranja (Život, 1900, 1–2) zagovara artistička i estetska načela u književnoumjetničkom stvaranju, zauzimajući se za individualnost stvaralačkoga čina i slobodu umjetnika, neovisna o društvenim, političkim i moralnim konvencijama. Promičući u duhu radikalnoga modernizma europeizaciju hrvatske književnosti i njezino nadrastanje nacionalnih okvira (Književnost i njezini ciljevi. Pokret, 1904, 30), odbacuje tendencioznost i moraliziranje (Obzor, 1912, 132; 1914, 142) te, držeći da pisac treba otkrivati osjećaje i tajne ljudske duše te sveobuhvatno prikazivati prirodu i svijet, polemizira s nacionalno usmjerenim piscima i njihovim pristašama (M. Marjanović, M. Ogrizović, B. Vodnik). Bliskost croceovskoj poetici i visoke estetske kriterije potvrdio je u književnokritičkim prikazima (P. Preradović, I. Vojnović, S. Tucić, A. Tresić Pavičić) te kao priređivač Izabranih pripovijesti, 1–4 (Zagreb 1925–1928) V. Novaka i Pjesama (Zagreb 1926) i Djela, 1–4 (Zagreb 1933–1934) S. S. Kranjčevića, o kojem je prevrjednovao neke kritičke ocjene, napose A. G. Matoša o zbirci Trzaji. U sedamstotinjak kazališnih kritika i prikaza težište stavlja na glumčevu osobnost i interpretaciju (Bibliografija rasprava i članaka LZ, 16–17. Zagreb 2004). U proznom opusu (Novele, 1910, ilustracije T. Krizman; Novele, 1932; Pjesme i pripoviesti, 1944), ponajviše u žanru crtice i novele, zaokupljen je temama ljubavi, putenosti i smrti; ljubav kao čežnja i privid (Gospođa Jelica, Ivana) ili opsesija (Sanja na svjetlu, Mali probitci), ljubomora (Zapreke), samoubilačka (Bezsnene noći), praštajuća i tjeskobna (Život, Antina majka, Daleko od sreće), sebična i trivijalna (Rat) osobito je intenzivna u erotskim očitovanjima nagona (Mila I, Matris genetrix) te u dodiru s misterijem smrti (Cvijet u sumraku, Apoteoza), slutnji vlastite propasti (Povratak, Smrt i more) i svjesnom odustajanju od života (Starci, Kožunu). Istomu tematskomu ciklusu pridružuje Legendu o Amisu i Amilu (1913, ilustracije M. Kraljević i Lj. Babić), moderniziranu orijentalnu srednjovjekovnu parabolu o snazi prijateljske ljubavi i nadljudskoj žrtvi. Otkrivajući čovjekov unutarnji doživljajni svijet, s istančanim smislom za pojedinosti, smireno i precizno, bez namjere da zapanji efektima, fragmentarnost tematike, monotoniju i ponavljanje motiva neutralizira diskretnom psihološkom raščlambom i refleksijama te lirskim opisima krajolika i ladanjskih ugođaja (Od lani). Prema biblijskim motivima napisao je poemu Jeremija (1893). Putopis Do Buenos Airesa (Hrvatska revija, 1937, 1–2, i p. o.) prožeo je kulturološkim asocijacijama. Zastupljen u izborima Moderni hrvatski pripovjedači (1934), Pripovjedači Zagrebu, 1 (1965), Antologija hrvatske fantastične proze i slikarstva (1975), Antologija hrvatske novele (1997), Antologija hrvatske kratke priče (2001) i Hrvatski putopis (2002) te u nizu Pet stoljeća hrvatske književnosti, 71 (1975) – sve tiskano u Zagrebu. Autor je predgovora u knjigama Požar strasti J. Kosora (Zagreb 1912) i Uspomene na A. G. Matoša K. Häuslera (Zagreb 1941), urednik kataloga Izložba Meštrović–Rački (Zagreb 1910). S njemačkoga preveo Egmonta J. W. Goethea (Zagreb 1942), prevođen na njemački, češki i slovenski jezik. Redoviti član JAZU od 1940, predsjednik DHK 1920–23. i hrvatskoga kluba PEN 1936–39. Potpisivao se šiframa -ć, dr. L., L. d., L. D., ld., Ld., Lv., zz. Ostavština mu se čuva u Zagrebu u Zavodu za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU te u NSK (R 5428, 5514).

DJELA: Jeremija. Zagreb 1893. — Novele. Zagreb 1910. — Legenda o Amisu i Amilu. Zagreb 1913 (pretisci 1935, 2001). — Novele. Novi izbor. Zagreb 1932. — Pjesme i pripoviesti (s bibliografijom). Zagreb 1944.
 
LIT.: S. Bosanac (S. B-c): (O knj. Jeremija). Vienac, 25(1893) 9, str. 143–144. — M. Marjanović: Noviji hrvatski pripovjedači. Lubljanski zvon, 21(1901) 11, str. 770–776; 12, str. 821–829. — A. Bazala: Apoteoza nemorala. Glas Matice hrvatske, 2(1907) 5/6, str. 41–43; 7/8, str. 53–56. — A. G. Matoš: Intimne misli. Hrvatsko pravo, 13(1907) 3374, str. 1. — Isti: Rješenje jednog književnog spora. Novosti, 1(1907) 23, str. 1. — M. Ogrizović (M. O.): Književno pismo. Hrvatska smotra, 1908, IV/10, str. 203. — Isti: Hrvatski književnik i patriotizam. Ibid., 1909, V/8, str. 225–227. — (O knj. Novele): V. Čerina, Narodni list, 49(1910) 80, str. 2. — A. G. Matoš, Hrvatska sloboda, 3(1910) 125, str. 220–235. — M. Nehajev, Savremenik, 5(1910) 11, str. 790–794. — S. Parmačević, Pokret, 7(1910) 128, str. 2. — M. Marjanović: Nacionalizam. Jug (Zvono), 2(1912) 2, str. 41–42. — M. Ogrizović: Nacionalna i artistična književnost. Obzor, 53(1912) 136, str. 1–2. — F. Rožić: Nacionalizam i patriotizam u književnosti. Katolički list, 63(1912) 20, str. 235–237. — T. Ujević: Književnost i nacionalizam. Hrvatski pokret, 8(1912) 80, str. 11, 13. — (O knj. Legenda o Amisu i Amilu): V. Jurković, Luč, 9(1913–14) 1, str. 11–14. — V. Lunaček, Obzor, 54(1913) 250, str. 1–2. — D. Prohaska, Savremenik, 8(1913) 12, str. 720–725. — Z. Vernić, Agramer Tagblatt, 28(1913) 210, str. 1–4; 222, str. 1–3. — I. Hergešić, Nastavni vjesnik, 43(1934–35) 3/5, str. 109–119; 6/10, str. 220–235. — M. Marjanović: Sloboda stvaranja i nacijonalna književnost. Književne novosti, 1(1914) 19, str. 259–261. — Isti: Borba za nacionalnu književnost. Narodno jedinstvo, 1(1914) 17, str. 6–7. — B. Vodnik (B. Drechsler): Reklamni larpurlartizam. Savremenik, 9(1914) str. 505. — (O knj. Novele. Novi izbor): S. Devčić, Obzor, 74(1933) 56, str. 2–3. — J. Horvat, Jutarnji list, 22(1933) 7728, str. 6. — I. Kozarčanin, Hrvatska revija, 6(1933) 6, str. 373–375. — A. Barac: Hrvatska književna kritika. Zagreb 1938. — J. Korner: Branimir Livadić kao beletrist. Hrvatska revija, 14(1941) 11, str. 563–569. — V. Nazor: Dr. Branimir Livadić Vizner. Ljetopis JAZU, 1941, 53, str. 126–127. — (O knj. Pjesme i pripoviesti): V. Cimerman, Hrvatski narod, 6(1944) 1184, str. 2. — I. Esih, Prosvjetni život, 3(1944) 28/30, str. 225–226. — S. Ježić: Hrvatska književnost od početka do danas 1100–1941. Zagreb 1944. — Panorama hrvatske književnosti XX st. Zagreb 1965. — M. Šicel: Stvaraoci i razdoblja u novijoj hrvatskoj književnosti. Zagreb 1971. — Isti: Programi i manifesti u hrvatskoj književnosti. Zagreb 1972. — V. Brešić: Autobiografije hrvatskih pisaca. Zagreb 1997. — D. Jelčić: Povijest hrvatske književnosti. Zagreb 1997. — M. Tatarin: Novelistika Branimira Livadića. Dani hvarskoga kazališta, 27. Zagreb—Split 2001, 307–319. — M. Šicel: Povijest hrvatske književnosti, 3. Zagreb 2005. — Spomenica Društva hrvatskih književnika 1900.–2000.–2010. Zagreb 2010. — C. Pavlović: Hrvatske umjetničke bajke i legende nakon 1910. g. Komparativna povijest hrvatske književnosti, 13(2011) str. 279–291.
 
Katica Čorkalo-Jemrić (2013)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

LIVADIĆ, Branimir. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/11867>.