BORŠTNIK, Ignacij
traži dalje ...BORŠTNIK, Ignacij (Ignjat), dramski glumac, redatelj, kazališni pedagog i dramatičar (Cerklje u Gorenjskoj, 1. VII 1858 — Ljubljana, 23. IX 1919). U mladosti se služio glumačkim imenom Gorazd. Prvi put nastupio je 10. XII 1882. u dramskoj sekciji ljubljanske Čitalnice. Kao amater otišao je u Beč, gdje 1885/86. pohađa privatnu glumačku školu Rudolfa Tyrolta, člana Burgtheatra. Od 1886. glumačkom, redateljskom i pedagoškom djelatnošću vodeća je osoba prve generacije slovenskih profesionalnih kazališnih umjetnika. U Zagrebu je prvi put gostovao 16. I 1894. kao Ipanov u Sardouovoj drami Fedora, a na poziv intendanta S. Miletića u sezoni 1894/95. postaje članom zagrebačke Drame, gdje je angažiran sve do ljeta 1918. Za djelovanja u Zagrebu povremeno je gostovao u Ljubljani, a s jeseni 1919. vraća se u slovensko kazalište. — Kao mlad glumac volio je efektne salonske uloge, primjerice Napoleona (V. Sardou, Madame Sansgêne), ili strastvenu romantiku, npr. Franz Moor (F. Schiller, Razbojnici), no prave glumačke domete iskazao je u klasičnom repertoaru kao Kreont (Sofoklo, Antigona) i u interpretacijama Shakespeareovih junaka: Hamlet i Macbeth (u istoimenim dramama), Gloucester (Rikard III), Jago (Otelo), Shylock (Mletački trgovac), Kasije (Julije Cezar) i Edmund (Kralj Lear). Zapažen je bio i kao Moliereov Tartuffe (Tartuffe). Igrao je niz većih uloga u djelima hrvatskih pisaca XIX st., primjerice Tahi (M. Bogović, Matija Gubec) i Ratimir (A. Tresić Pavičić, Ljutovid Posavski), a posebno je zaslužan kao interpret dramskih likova iz razdoblja moderne: Niko (I. Vojnović, Ekvinocij), Ivo (S. Tucić, Povratak) i Ilarija (J. Kosor, Požar strasti); nastupao je također u prvim izvedbama Ogrizovićevih, Pecijinih i Nušićevih drama u Zagrebu. God. 1900. uveo je Cankara u hrvatsko glumište nastupivši u Zagrebu kao Jakov Ruda u istoimenoj Cankarevoj drami, koju je preveo i režirao. Početkom XX st. ostvarivao je najveće kreacije u ruskom i nordijskom te suvremenom njemačkom repertoaru. Već otprije duhoviti Hlestakov (N. V. Gogolj, Revizor) tada se istaknuo novim poimanjem glume u ulozi Nikite (L. N. Tolstoj, Moć tmine), Fjodora Karamazova (F. M. Dostojevski, Braća Karamazovi), Astrova (A. P. Čehov, Ujak Vanja) i Satina (M. Gorki, Na dnu). U Ibsenovim dramama bio je nenadmašan Stockmann (Neprijatelj naroda), Osvald (Sablasti), Rank (Kuća lutaka), Gregers i Ekdal (Divlja patka), Brack (Hedda Gabler), Stranac (Gospođa s mora) i Solness (Graditelj Solness). U Hauptmannovim dramama igrao je Henschela (Kirijaš Hensehel), Wehrhahna (Dabrov kožuh), Dreissigera (Tkalci), Flamma (Roza Bernd) i Cramptona (Kolega Crampton). Nastupao je u dramama H. Sudermanna (Weisse u Propasti Sodome) i K. Schönherra (Grutz u Zemlji), djelima dramatičara novih obilježja, a okušao se i u modernim konverzacijskim komadima (B. Shaw, Zanat gospođe Warren). Prije odlaska u Ljubljanu, ostvario je vrhunske kreacije u Strindbergovim dramama (Kapetan u Ocu i Edgar u Smrtnom plesu i Vampiru). Borštnikovo pjesničko i dramsko djelo nije velikih dometa, no svjedoči o obrazovanju i autorovoj težnji za kompletnim umjetničkim iskazom. U rukopisu je sačuvana zbirka pjesama, a za pozornicu je napisao pučki igrokaz s pjevanjem Stari Ilija (1890) te dramsku šalu Ni moj okus (1891). Pjesmama i kazališnim člancima javljao se u hrvatskom i slovenskom tisku (Hrvatska pozornica, 1912; Glas naroda, 1914; Slovenski narod, 1921. i dr.). Navodi se da je priredio za scenu komični igrokaz Ponesrečena glavna skušnja (1886) i solo-prizor Beli lasje – mlado srce (1887) te dramatizirao novelu I. Tavčara Otok in Struga (1888). Preveo je s njemačkoga na slovenski nekoliko komedija i igrokaza. Nastupio je u prvim hrvatskim igranim filmovima Matija Gubec (1917), Dama sa crnom krinkom (1918), Kovač raspela te Brišem i sudim (1919). U svojim kazališnim zapiscima S. Miletić otkriva »modernost« kao osnovno obilježje Borštnikove glume. Rječnikom onodobne kazališne estetike to je značilo da je prevladao kasnoromantički i deklamatorski scenski patos, usmjerivši se prema psihološkom realizmu koji je pod utjecajem suvremenoga evropskog repertoara i talijanskih verističkih glumaca obilježio hrvatski scenski stil na prijelomu stoljeća. Borštnikovih 268 zagrebačkih i 151 ljubljanska uloga govori o dubokoj ugrađenosti njegove umjetničke osobnosti u modernu slovensku i hrvatsku kazališnu umjetnost.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.
BORŠTNIK, Ignacij. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/2484>.