BRANI, Petar

traži dalje ...

BRANI, Petar (Branny), dramski glumac, redatelj i kazališni prevodilac (Debelo Brdo kod Bunića, 9. IX 1840 — Beč, 19. IX 1914). Potječe iz Vojne krajine gdje mu je otac bio časnik. Maturirao je u Zagrebu 1862. i bio predstavljen D. Demetru kao vrstan deklamator. Iste godine dobio je stipendiju za studij glume te prekinuvši studij prava godinu dana provodi u Beču kod učitelja Julija Findeisena. God. 1864. nastupio je u Zagrebu, zatim odlazi u Graz na izobrazbu, potom u Linz i Beč, a 1865. ponovno u Graz. Iste godine vratio se u Zagreb, nastupio u više uloga, ali ga već 1868. napušta i odlazi u novosadsko kazalište s kojim je proputovao mnoge vojvođanske gradove. God. 1872. vratio se u Zagreb i preuzeo ravnateljstvo Drame. Došavši u spor s upravom u srpnju 1874, napušta kazalište i postaje učitelj u osnovnoj školi u Topolovcu kod Siska. Tu ostaje više od deset godina. Za to vrijeme obilazi Primorje, Liku, Dalmaciju i Bosnu recitirajući pjesme I. Mažuranića, P. Preradovića, A. Šenoe i dr. Pripremao je za glumački poziv A. Fijana. Na poziv intendanta J. Kneisela vratio se u Zagreb 1885. gdje ostaje do umirovljenja 1898. Posljednje godine života proveo je u Beču nastupajući na priredbama akademskih društava »Prosvjeta« i »Zvonimir«. Njegovo poprsje izradio je I. Meštrović (1904). — B. je prvi put nastupio u Zagrebu u siječnju 1864. kao Mortimer u Mariji Stuart F. Schillera. Zatim je igrao naslovnu ulogu u Schillerovu Wilhelmu Tellu i Dmitra Hvaranina na praizvedbi Demetrove Teute. Završivši studije, tumači u Zagrebačkom kazalištu uloge Egmonta u Goetheovu Egmontu, Karla Moora u Schillerovim Razbojnicima, Alapića u Körnerovu Zrinjskom, Sarnića u Freudenreichovim Graničarima, Claviga u Goetheovu Clavigu te uloge Ferdinanda, Wurma, Waltera i Müllera u Schillerovoj drami Spletka i ljubav. Povratak kazalištu označio je ulogom Jaga u Shakespeareovu Otelu, a zatim je igrao glavne uloge u djelima C. F. Hebbela, E. Schribea, George Sand, V. Sardoua, H. Sudermanna i domaćih autora. Zapažen je u ulozi Vrbe u Barunu Hrobčickom L. Stroupežnickog. Za kazalište je preveo više drama i libreta s njemačkog jezika. U Narodnim novinama (1873, 174–177) objavio je Listove o kazalištu. Branijevi suvremenici povoljno su ocijenili njegov glumački temperament, čistoću štokavskoga govora i akcenta, ali su zamjerali deklamatorskom patosu kojega se B. nije odreknuo ni kada je taj stil zastario.

LIT.: Petar Brani. Balkan, 1(1886) 5, str. 67, 80. — Novo hrvatsko narodno kazalište. Prosvjeta (Zagreb), 3(1895) 20, str. 636–637. — M. Ogrizović (O.): Petar Brani. Hrvatska pozornica, 1909–10, 31, str. 3–4. — Ein Künstlerjubiläum. Agramer Zeitung, 85(1910) 107, str. 5. — Petar Brani. Narodne novine, 76(1910) br. 105. — Petar Brani. Obzor, 51(1910) 129, str. 2–3. — J. Benešić (J. B-ć): Gostovanje g. Petra Brania. Narodne novine, 76(1910) br. 108. — F. Kraus (F. K.): Proslava 50-godišnjice umjetničkog rada Petra Brani-a. Agramer Tagblatt, 25(1910) 108, str. 6. — I. Molinar (im.): Jedan hrvatski jubilej. Hrvatska sloboda, 3(1910) br. 108. — S. Parmačević (Sp.): Branijev jubilej. Pokret, 7(1910) 108, str. 2. — (Nekrolozi): Agramer Tagblatt, 29(1914) 232, str. 5; Hrvatski pokret, 10(11!)(1914) 248, str. 2; Illustrovani list, 1(1914) 41, str. 972; Narodne novine, 80(1914) 236, str. 2–3; Obzor, 57(55!)(1914) 262, str. 2; Napredak (kalendar), 9(1915) str. 270–271. — M. Ogrizović (O.): Petar Brani. Savremenik, 9(1914) str. 481–483. — Nekoliko portreta »stare garde«. Kulisa, 6(1932) 34, str. 2–3. — -v-: Petar Brani zu seinem 100. Geburtstag. Morgenblatt, 55(1940) 213, str. 5. — H. Vinković: Životni put jednog hrvatskog umjetnika. Novosti, 34(1940) 248, str. 17–18.
 
Igor Mrduljaš (1989)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i simboli

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

BRANI, Petar. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/2704>.