Leksikografski zavod Miroslav Krleža
Hrvatski biografski leksikon
[ PROJEKT ][ ABECEDARIJ ][ TRAŽILICA ][ KONTAKT ]

BJELOVUČIĆ, Ivan, zrakoplovac (Lima, Peru, 30. VII 1889 — Pariz, 14. I 1949). Potomak je stare kapetanske i brodovlasničke obitelji iz Janjine na Pelješcu. Otac mu se iselio u Peru, napustio pomorski poziv i bavio se trgovinom. Nakon očeve smrti B. napušta Peru i s majkom Francuskinjom Adrienne Cavalier živi u Parizu, gdje pohađa pilotsku školu braće Henrija i Mauricea Fermana. Diplomu zrakoplovnog pilota stječe 10. VI 1910. među prvih stotinu pilota s letačkom dozvolom pod rednim brojem 87. U kolovozu iste godine usavršuje sferični balon. Od 1. do 3. IX 1910. pobjeđuje na natjecanju aviona na relaciji Pariz—Bordeaux leteći na dvoplošnjaku tipa »Voisin«. Razdaljinu od 540 km preletio je za 6 h i 15 min u četiri etape. Potom je letio od Pariza do Angoulemea i obletio Eiffelov toranj. Iste godine nadišao je svoga učitelja francuskog pilota Louisa Paulhana, preletjevši 259 km ad Pariza do Nancyja za 3 h i 50 min. God. 1911. postiže za ono vrijeme izvanrednu brzinu leta od 152 km/h te odlazi u Limu na poziv Lige za zrakoplovstvo, gdje poučava u letenju mlade pilote. U tijeku 1912. sudjeluje na natjecanjima u Rimu i Beču, a potkraj godine uspijeva se za samo 12 min Bleriotovim jednoplošnjakom uzdići na visinu od 2200 m. U Milanu na natjecanju dobio je Grand prix. Iste je godine proglašen najboljim francuskim zrakoplovcem. Zatim je udaljenost Reims–Nogent–le–Rotrou (325 km) preletio za 2 h i 35 min. Alpe je preletio 14. I 1913. sa švicarske strane od seoca Brieberg do mjesta Domodossola na talijanskoj strani. Letio je 1 h i 29 min na visini iznad 3200 m temperaturi od – 25°C brzinom 130 km/h na jednoplošnjaku »Henriot« s motorom od 80 KS. Bjelovučićev let snimljen je na filmsku vrpcu i u veljači 1913. prikazivan u zagrebačkom kinu »Apolo« u Eclairovu žurnalu. U listopadu 1913. prvi je u povijesti sportskog zrakoplovstva postigao rekord u brzini leta u visinu dosegnuvši 1000 m za 2 min i 30 s avionom tipa »Ponnier« s motorom »Le Rhone« od 60 KS. Na početku I svjetskog rata 1914. imenovan je potporučnikom peruanske i francuske armije. Sudjelujuei u ratnim operacijama bio je ranjen te odlikovan visokim francuskim odlikovanjem Legije časti. Letenjem se bavio do 1920. Za II svjetskog rata sudjelovao je u francuskom pokretu otpora.

LIT.: G. Besançon: Ballons et aéroplans. Paris 1911, 377. — (Ivo Bjelovučić). Pobratim, 23(1912–13) 12, str. 186, 187. — Avijatičar Ivo Bjelovučić preletio Alpe. Crvena Hrvatska, 23(1913) 4, str. 2; 8, str. 3. — Bjelovučić Alpenflug. Agramer Tagblatt, 28(1913) 23, str. 4. — Bjelovučić preletio Alpe. Narodni list, 52(1913) br. 9. — Još o avijatičaru Bjelovučiću. Prava Crvena Hrvatska, 9(1913) 415, str. 3. — Liet Bjelovučićev preko Alpa. Obzor, 54(1913) 13, str. 1. — Preko Alpa. Mali žurnal, 20(1913) 9, str. 2. — Svjetski uspjeh avijatičara Dubrovčanina. Prava Crvena Hrvatska, 9(1913) 414, str. 3. — F. Bučar: Naši prvi zrakoplovci. Hrvatska krila, 2(1942) 8, str. 203; 9, str. 226. — A. van Hoorebreeck: La Conquete de l’air. Verviers 1967, 86, 98.
 
Boris Puhlovski (1989)