Leksikografski zavod Miroslav Krleža
Hrvatski biografski leksikon
[ PROJEKT ][ ABECEDARIJ ][ TRAŽILICA ][ KONTAKT ]

BROZINČEVIĆ, Franjo, konstruktor motora i industrijalac (Brinje, 24. V 1874 — Švicarska ?, 1933). Potječe iz graničarske obitelji. U Zagrebu izučio umjetničkobravarski zanat. Nakon četverogodišnjeg rada u više evropskih gradova, došao je 1894. u St. Gallen, a od 1896. radi u tvornici motora »Wetzikon«. God. 1899. zaposlio se u tvrtki »Orion« u Zürichu na konstrukciji teretnih automobila. Izumio je četverocilindrični motor, koji nije prihvaćen za proizvodnju. God. 1905. u Zürichu otvara vlastitu popravljaonicu i prodavaonicu teretnih i osobnih automobila. Ondje je napravio novi projekt četverocilindričnog motora i prodao ga tvornici »Ballot« u Parizu. Godinu dana potom konstruirao je trotonski kamion s tim motorom, a izradila ga je ista tvornica, što je tada bio pionirski pothvat. Kamione kupuje uprava pošte u Zürichu kao zamjenu za konjsku zapregu za prijevoz robe. God. 1909. sagradio je novi veliki pogon »Franz AG«, gdje je izrađivao poštanske teretne automobile. God. 1911. konstruirao je još veći petotonski kamion u koji, prvi u Evropi, ugrađuje pogon pomoću kardanske osovine umjesto lančanog pogona. Nakon dvije godine prodaje svoju radionicu i 1916. otkupljuje tvornicu motora »Wetzikon AG«. Za rata se morao preorijentirati na proizvodnju traktora, a poslije je opet započeo s izradbom teretnih automobila, uskoro poznatih pod nazivom FBW (Franz Brozinčević Wetzikon). Od tog vremena tvrtka se razvila u tvornicu za proizvodnju teretnjaka i autobusa po mjeri i narudžbi, te na svjetsko tržište daje oko 160 vozila godišnje. God. 1922. izumio je novi četverocilindrični benzinski motor s bregastom osovinom u glavi cilindra. God. 1924. licencu za proizvodnju i prodaju svojih teretnih automobila u inozemstvo ustupio je tvrtki »Henschel« u Kasselu. God. 1926. izgradio je petotonski teretnjak s pneumatičnim gumama, što je bila novina za tako teška kola, a 1929. troosovinski teretnjak. Poslije Brozinčevićeve smrti tvornicu su nastavili voditi njegovi sinovi Franz, Paul i Max. God. 1978. zadnji vlasnik tvornice FBW Paul Brozinčević prodao je sav pogon koncernu »Oerlikon-Bührle«, koji otada i dalje izrađuje proizvode FBW, poštujući ime osnivača firme.

LIT.: Z. Čičić: Die Kroaten in der Schweiz. Zürich 1982, 65–67.
 
Boris Puhlovski (1989)