DEMOVIĆ, Miho

traži dalje ...

DEMOVIĆ, Miho, muzikolog i skladatelj (Dubravka kraj Dubrovnika, 16. VI. 1934). Teološko-filozofski studij započeo u Visokoj bogoslovnoj školi u Splitu, diplomirao 1961. na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. Glazbu učio u A. Vidakovića te u zagrebačkom Institutu za crkvenu glazbu, gdje je 1969. diplomirao. Studij muzikologije završio 1970. na Filozofskom fakultetu u Ljubljani (D. Cvetko). Doktorat postigao 1978. na Sveučilištu u Kölnu disertacijom o glazbi i glazbenicima u Dubrovačkoj Republici od poč. XI. st. do pol. XVII. st. Tijekom studija polazio posebno tečajeve paleografije i arhivistike u Historijskom institutu JAZU. Službovao najprije u Dubrovniku (1959–61) kao tajnik Biskupije te nastavnik glazbe u Biskupskoj klasičnoj gimnaziji i orguljaš katedrale. Nakon odsluženja vojnog roka (1961–63), bio glazbeni ravnatelj prvostolnice u Zagrebu (1965–69), potom na istoj dužnosti u prvostolnici u Dubrovniku (1970–75), gdje ponovno predaje glazbu i povijest umjetnosti u klasičnoj gimnaziji. Od 1980. glazbeni je ravnatelj zagrebačke prvostolnice. Sa školskim i crkvenim zborovima održao je mnogo zapaženih koncerata, a kao orguljaš priređivao solističke koncerte u zemlji i inozemstvu (Italija, Njemačka). Vrijedne je prinose dao i obnovi crkvene glazbe u Hrvatskoj, potičući ponovno izlaženje časopisa Sv. Cecilija (od 1969), kojemu je tajnik uredništva (1969/70) i stalni suradnik (1969–71). Težište je njegova rada na osvjetljivanju dosad fragmentarno obrađene povijesti hrvatske glazbene umjetnosti na dubrovačkom području. Proučavajući dokumente u dubrovačkim glazbenim i povijesnim arhivima i zbirkama, otkrio je i znanstveno obradio dragocjenu izvornu građu, o čemu je napisao više rasprava i dvije opsežne knjige, koje su jedinstveni povijesno-istraživački pothvat u hrvatskoj muzikologiji. U tim je djelima objelodanio mnoštvo podataka o dosad nepoznatim glazbenicima, glazbenim ustanovama i prilikama u Dubrovačkoj Republici te prvi dokazao da u stvaralačkom i stilskom razvoju hrvatske glazbene kulture postoji kontinuitet i usporednost s razdobljima i pojavama u europskoj glazbi od ranoga srednjeg vijeka do novog doba. Kao vrstan poznavalac paleografije istražio je i dopunio fundus srednjovjekovnih notnih (neumatskih) rukopisa jednoglasne i višeglasne glazbe u Hrvatskoj. Referatima je sudjelovao na međunarodnim kongresima himnologa u Grazu (1969), Waldsteni (1971), Regensburgu (1979) i drugdje, a 1973. organizirao takav kongres u Dubrovniku. Članke i rasprave objavio je u domaćim i stranim časopisima, godišnjacima i zbornicima Sveta Cecilija (1969–71, 1982), Dubrovački vjesnik (1970), Jahrbuch für Liturgik und Hymnologie (Kassel 1970), Marulić (1971, 1975, 1977, 1987, 1992), Muzikološki zbornik (Ljubljana 1978, 1991), Dubrovnik (1979–81, 1989), Heiliger dienst (Salzburg 1981), Oko (1981), Glas Koncila (1982), Služba božja (Makarska 1982, 1989), Bogoslovska smotra (1985), Kana (1985–86) i Mogućnosti (1988). Stalni je vanjski suradnik Razreda za muzičku umjetnost HAZU. Surađivao je i u izdanjima LZ (Leksikon jugoslavenske muzike, 1–2, Zagreb 1984). Skladao je mise (Hrvatska pučka misa; Misa Svetog Petra; Misa sluge Božjega Alojzija Stepinca), motete (Deus, deus meus), više psalama, crkvene popijevke te svjetovne zborove (Konavle) i solo-popijevke. Za Dubrovačke ljetne igre skladao je scensku glazbu za Zlatarićevu Elektru (praizvedeno 1976), za crkveno prikazanje Ecce homo (1985) i za Vetranovićevo crkveno prikazanje Kako braća prodaše Jozefa (1990).

DJELA: Die hymnologische Forschung in Kroatien. Jahrbuch für Liturgik und Hymnologie (Kassel), 1970, 15, str. 191–199. — Palmotićeva Atalanta prva je hrvatska poznata opera. Marulić, 8(1975) 1, str. 35–56. — Dubrovački ranobarokni skladatelj Vicenco Komnen (1590–1667). Rad JAZU, 1978, 337, str. 315–336. — Glazba i glazbenici u Dubrovačkoj Republici od početka XI. do polovine XVII. stoljeća. Zagreb 1981 (njem. prijevod: Musik und Musiker in der Republik Dubrovnik (Ragusa) vom Anfang des 11. Jahrhunderts bis zur Mitte 17. Jahrhunderts. Kölner Beiträge zur Musikforschung, Regensburg 1981, sv. 114). — Il culto della Madre di Dio in Croazia attraverso l’arte musicale dal XII al XVI secolo. Acta congressus Mariani internationalis (Romae anno 1975 celebrati). Roma 1981, 221–259. — Spomenici glazbene kulture u Hrvatskoj od 10. do 12. stoljeća (u: Muzičke večeri u Donatu. Zagreb—Zadar 1983, 55–91). — Biografski elementi u životu i radu Antuna Sorkočevića (u: Luka i Antun Sorkočević hrvatski skladatelji. Zagreb—Osor, 1983, 149–181). — Obredna drama u srednjovjekovnim liturgijskim glazbenim kodeksima. Dani hvarskog kazališta. Split 1985, 242–249. — Glazbene veze Dubrovačke Republike i dalmatinskih gradova s posebnim obzirom na Lukačićevo vrijeme (u: Lukačić – Zbornik radova znanstvenog skupa održanog u povodu 400. obljetnice rođenja Ivana Lukačića (1585–1985). Zagreb 1987, 178–183). — Neumatski fragmenti dubrovačkog beneventanskog pontifikala. Rad JAZU, 1988, 409, str. 225–253. — Vokalne skladbe na marijanske tekstove ranobaroknog hrvatskog skladatelja Ivana Lukačića (1584?–1648). Mundi melioris origo, Marija i Hrvati u barokno doba (zbornik). Zagreb 1988, 297–331. — Glazba i glazbenici u Dubrovačkoj Republici od polovine XVII do prvog desetljeća XIX stoljeća. Zagreb 1989. — Solo skladbe u kantualima Petra Kneževića (u: Glazbeni barok u Hrvatskoj. Osor 1989, 167–193).
 
LIT.: S. Radonjić Ras: Atalanta ili Ljubav i zloba. Oko, 3(1975) 13. XI. — S. Tuksar: Miho Demović, Glazba i glazbenici u Dubrovačkoj Republici od polovine XVII do prvog desetljeća XIX stoljeća. Arti musices, 1990, 21/2, str. 282–284.
 
Ivona Ajanović-Malinar (1993)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

DEMOVIĆ, Miho. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/4543>.