DONADINI, Ulderiko
traži dalje ...DONADINI, Ulderiko, književnik (Plaški, 8. IV. 1894 — Zagreb, 10. V. 1923). U matičnoj knjizi rođenih upisan kao Udalrik. U Zagrebu pohađao donjogradsku realnu gimnaziju (1907–12), Gospodarsko-šumarsku akademiju (1912/13) te apsolvirao studij biologije i kemije (1918). Ujesen 1914. odlazi u vojsku u Karlovac, gdje hineći duševnu poremećenost dospijeva u vojnu bolnicu, odakle je potkraj 1915. otpušten kao trajno nesposoban. Otada živi u Zagrebu i bavi se književnim radom. Kraće je bio namjesni učitelj u petrinjskoj preparandiji (1918), predavač u Prvoj realnoj gimnaziji u Zagrebu (1919) i gimnaziji u Vinkovcima, gdje je 1920. razriješen dužnosti te do kraja života ostaje bez stalna zaposlenja. Nakratko boravio u Pragu (1917), Splitu (1918), Beču (1919) i Beogradu (1920). Više se puta liječio u duševnoj bolnici. Bolovao je od sušice i bio žrtva alkohola; umro nakon pokušaja samoubojstva. — Javio se pjesmama u srednjoškolskom listu Pobratim (1908–09); bio je član gimnazijskoga književnog društva »Vila« (1911/12), književno polemizirao s A. Cesarcem, a za đačkog štrajka 1912. držao političke govore. Pripadao je bohemskom krugu zagrebačkih umjetnika jugoslavenskog određenja. Donadinijeva osobna nesređenost obilježila je i njegov književni rad; u tematici, motivima i stilu primjećuje se stvaralačka nedisciplina istodobno s istinskim nadahnućem. U književnost je ušao knjigom kraćih proza Lude priče, koja se tematski nastavlja na bizarne i fantastične motive Matoševe i Kamovljeve novelistike. U noveli Đavo gospodina Petrovića, u liku ekscentrična junaka, već je vidljiv autobiografski trag koji će dominirati u svim proznim i dramskim radovima. U ovećoj noveli Dunja sjedinio je fantastiku, lirski impresionizam i realističko pripovijedanje s pomacima prema egzistencijalnoj tematici (B. Donat). Iracionalne situacije i dijabolični junak (Donadinijev dug F. M. Dostojevskom) posve su prevladali u sižejima njegovih romana Sablasti, koje je preradio pod naslovom Bauk, i Vijavica, na temelju koje piše dramu Bezdan. U njima preosjetljiva i podvojena svijest istodobno pripada književnoj fikciji kao i piščevu samoispovijedanju. Snažnu oporbu prema malograđanskom moralu usadio je u autobiografski roman Kroz šibe. U tom se djelu također pretapaju društveno, etičko i metafizičko. U kazališnim tekstovima zrcali se Donadinijeva sposobnost uočavanja »dramskih sukoba i suprotnosti« u »društvenom i metafizičkom čovjeku« (Donat). U njima je sjedinio pokušaj realističnoga dramskog prikazivanja s primjesama ekspresionizma, a katkada i naturalizma. Drama Bezdan praizvedena je u zagrebačkom kazalištu 1919, kada je za nju dobio i Demetrovu nagradu, a 1920. u Ljubljani i Osijeku. Odgovarajući na optužbe da se u njoj narugao bivšem socijalistu J. Demetroviću i njegovoj supruzi Zofki Kveder, objavljuje brošuru O mom — nemoralu, i moralu — gospodina Jurja Demetrovića. Drama Igračka oluje (1920) nije prikazana na pozornici. Jednočinka Gogoljeva smrt, bliska simbolističko-metafizičkom kazalištu, postavljena je u Osijeku (1920, 1924), u beogradskom Akademskom pozorištu (1924), Varaždinu (1924, 1981), zagrebačkoj Državnoj glumačkoj školi (1927), koja je prikazuje u Čehoslovačkoj na prvom gostovanju jednoga hrvatskog dramskog ansambla u inozemstvu, te u Sarajevu (1927, 1944) i na zagrebačkoj TV (1964). B. Hećimović tu dramu naziva nezaobilaznom vrijednošću hrvatske dramske književnosti između dvaju ratova, dokazom Donadinijevih neiskorištenih dramskih mogućnosti. D. je izdavao, uređivao i uglavnom svojim prilozima ispunjivao jedan od glavnih časopisa književne avangarde Kokot (1916–18) i u 14 brojeva tiskao više programskih članaka, kritika, polemika, pamfleta, recenzija, pjesama te proznih i dramskih tekstova. Potpisivao se također Udalrik, Tomadini, Golem, U. Donadini-Donatović, U. D., -ud-, P-ro. Knjigu Kamena s ramena sastavio je od predavanja, kritika, feljtona i glosa. To su polemični i satirični tekstovi polihistorijskih interesa; u književnim kritikama ima tragova ekspresionističke poetike, ali i isključivih sudova. Iako se nastavljaju na Matoševu polemičnu kritiku, nedostaje im erudicije i stilske vještine. Donadinijeve pjesme pretežito su ostale u rukopisu (17 ih je objelodanjeno u Kolu 1966). Napisao je i nekoliko političkih članaka u splitskom listu Novo doba (1918), u kojima se oduševljavao jugoslavenskom monarhijom; razočaran događajima u novoj državi prestaje pisati o politici. U ostavštini, koju čuva obitelj, ostala je neizvedena drama Strast (dvije nepotpune verzije) te Bilježnica s književnim skicama, različnim tekstovima i zapisima. Donadinijev ljudski i književni lik umjetnički je nadahnuo slikara M. Trepšea te književnike A. Cesarca, A. B. Šimića, G. Krkleca, J. Kosora, M. Krležu, I. Nevistića, D. Angjelinovića, D. Jelačića Bužimskog i dr. Kao naš prvi samonikli ekspresionist D. je svojim najboljim radovima značio prijelaz od Matoševa impresionističkog artizma prema društveno i psihološki produbljenoj prozi ekspresionizma. U njegovim se djelima prepoznaju stvaralački prerađeni tragovi svjetskih uzora (Dostojevski, S. Przybyszewski, H. Ibsen, E. A. Poe, A. T. Hoffmann, N. V. Gogolj i dr.). Usprkos nekontroliranoj opsjednutosti istim temama, ponajviše moralnim i egzistencijalnim krajnostima, D. je dotaknuo jedan od »dominantnih oblika moderniteta u književnosti dvadesetih godina« (Donat) i iskazao svoj osjećaj za dramsko kao najjaču crtu književnog dara.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.
DONADINI, Ulderiko. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/5195>.