DUJŠIN, Dubravko

traži dalje ...

DUJŠIN, Dubravko, dramski glumac, redatelj i kazališni pedagog (Zadar, 12. IX. 1894 — Zagreb, 30. I. 1947). Maturirao u splitskoj realnoj gimnaziji 1911; kraće prosvjetno-politički djelovao u Rijeci te surađivao u Supilovu Novom listu; 1912. upisao studij na trgovačkoj akademiji Università Commerciale Bocconi u Milanu. Na poč. I. svjetskog rata vratio se u Split i zaposlio kao knjigovođa. God. 1916–18. bio vojnik u Boki kotorskoj. Nakon što je demobiliziran u činu poručnika i zapovjednika Igala, 1919. dolazi u Zagreb, upisuje studij prava i tek utemeljenu Gavellinu Državnu glumačku školu. Prvi put nastupio na pozornici HNK 9. IV. 1920. u epizodnoj ulozi u Vojnovićevoj Gospođi sa suncokretom. Iste godine oženio se slikaricom Katarinom Gattin (Cata Dujšin-Ribar). Glumačku školu završio 1922, prekinuo studij prava i otada je stalnim članom drame HNK u Zagrebu. Prvih godina tumačio je uloge mladih ljubavnika, a kritičari su isticali njegovu dikciju. Nastupao i u operetnim, opernim (W. A. Mozart, Otmica iz Seraja), pa i baletnim predstavama (L. Delibes, Kopelija). Pravi glumački djelokrug sa smislom za karakterne studije našao je u Shakespeareovim djelima te herojsko-klasičnom svjetskom repertoaru, zatim u tumačenju likova starijega domaćeg dramskog repertoara, napose M. Držića, I. Gundulića, D. Demetra i M. Bogovića, ali i u dramama hrvatske moderne. Glumačku zrelost pokazao je tumačeći Krležina Križovca u praizvedbi drame U agoniji (1928) i Leonea u Gospodi Glembajevima (1929). Te interpretacije naznačile su Dujšinovu vezanost uz razvoj novije hrvatske dramske književnosti i prodor moderne psihološke igre na zagrebačku pozornicu. Bogatim iskustvom stečenim tumačenjem likova stranog, posebice ruskoga realističkog repertoara (L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevski, M. Gorki) služio se u oživljivanju likova gotovo cjelokupnog repertoara M. Krleže te u djelima M. Begovića, J. Kulundžića, M. Feldmana, pa je hrvatska dramska književnost između dvaju svjetskih ratova u njemu imala najuvjerljivija tumača. Vrh hrvatskoga glumstva dosegnuo je ulogama Marka Antonija (W. Shakespeare, Antonije i Kleopatra), Marka Barića (M. Begović, Bez trećega), Borkmana (H. Ibsen, Johan Gabriel Borkman), Macbetha (Shakespeare, Macbeth), Smrti (Begović, Pustolov pred vratima), Porfirija Petroviča (F. M. Dostojevski–G. Baty, Zločin i kazna), Leara (Shakespeare, Kralj Lear), Hasanage (M. Ogrizović, Hasanaginica), Dantona (G. Büchner, Dantonova smrt), Tartuffea (Molière, Tartuffe), Dunda Maroja (M. Držić, Dundo Maroje), Ante Starčevića (A. Cesarec, Sin domovine), Lukana (M. Budak i T. Strozzi, Ognjište), Tezeja (J. Racine, Fedra), Nesretnikova (A. N. Ostrovski, Šuma). Osim uloga u domaćem i svjetskom klasičnom repertoaru, u kojima je pokazao umijeće psihološke uvjerljivosti i osjećaj za scenski jezik, D. je veliku popularnost stekao ulogama u pučkoj i salonskoj komediji, razbijajući predrasude o glumačkim »fahovima«. Ni na vrhuncu glumačke karijere nije odbijao epizodne uloge, praveći često od njih sjajna ostvarenja. Pripadao je tipu modernoga europskog glumca, zacrtavši stil »zagrebačke glumačke škole«. Često je gostovao sâm ili s predstavama HNK u drugim gradovima Hrvatske i Beogradu. Okušao se, s promjenjivim uspjehom, i kao redatelj, uprizorivši u HNK deset predstava (Euripid, L. Pirandello, Begović, Racine, E. Scribe). Za potrebe HNK preveo je više tekstova talijanskih dramatičara (Pirandello, C. Goldoni, S. Pugliese, C. Meano i dr.), a prevodio je i prozu (A. Moravia, Pirandello). Kao vrstan recitator nastupao je na mnogim priredbama, napose u programima Radio-Zagreba (od 1926). Svoje glumačko iskustvo prenosio je mladim naraštajima radeći kao nastavnik u predratnim i poratnim glumačkim školama HNK. God. 1930. nastupio je u tonskom filmu Paramountove parade (prvi film u kojem se govorilo i hrvatski), a 1947. glumio je u Afrićevoj Slavici. Kao tajnik i potpredsjednik Udruženja glumaca pridonosio je poboljšanju glumačkog položaja. Obnašao je i dužnost ravnatelja Drame HNK (1937–39), zastupajući ideje narodnog kazališta. Njegovo poprsje izradio je kipar V. Radauš. God. 1977. utemeljena je Nagrada »Dubravko Dujšin« za dostignuća u kazališnoj umjetnosti.

LIT.: Dubravko Dujšin o sebi. Hrvatska pozornica, 1926, 15/16, str. 8–10, 12. — Naši dramski glumci. Vijenac, 5(1927) VII/3–4, str. 76. — J. Horvat: G. Dujšin kao dr. Ivan Križovec. Jutarnji list, 17(1928) 5837, str. 8. — Lj. Maraković: Gospoda Glembajevi. Hrvatska prosvjeta, 16(1929) 2, str. 46–47; 3, str. 67–69. — S. Tomašić: Intimna galerija. Dubravko Dujšin. Kulisa, 3(1929) 2, str. 6–7. — Dubravko Dujšin. 10-godišnjica prvog glumačkog nastupa. Novo doba (Split), 13(1930) 83, str. 2–3. — Dubravko Dujšin kao filmski glumac. Jutarnji list, 19(1930) 6682, str. 6. — J. Horvat: Dubravko Dujšin. Ibid., 6531, str. 9. — Dubravko Dujšin kao režiser. Večer, 13(1932) 3327, str. 4. — A. Vešić: Dubravko Dujšin o sebi i drugima. 15 dana, 3(1933) 9, str. 137–139. — B. Špoljar: Prvak zagrebačke drame. Danica, 1937, 23, str. 10. — L. Žimbrek: Nova sezona pod vodstvom Dubravka Dujšina. Književni horizonti, 5(1938) 3/4, str. 62–63. — S. Batušić: Dubravko Dujšin kao glumac-umjetnik. Kazališni list, 1946–47, 30, str. 7–9. — M. Matković: Smrt Dubravka Dujšina. Republika, 3(1947) 3, str. 172–176. — Isti: Dramaturški eseji. Zagreb 1949. — R. Marinković: Geste i grimase. Zagreb 1951. — B. Gavella: Hrvatsko glumište. Zagreb 1953. — S. Batušić: Dubravko Dujšin. O desetgodišnjici smrti. Teatar, 3(1957) 1/2, str. 1–5. — M. Fotez: Putovanja s Dundo Marojem. Dubrovnik 1974. — B. Hećimović: Velika imena hrvatskoga glumišta (s LP pločom, Jugoton). Zagreb 1975. — N. Batušić: Povijest hrvatskoga kazališta. Zagreb 1978. — S. Batušić: Hrvatska pozornica. Zagreb 1978. — F. Čale: Na mostu Talija. Zagreb 1979. — J. Benešić: Iza zastora (Zapisci bivšeg intendanta.) Rad JAZU, 1981, knj. 390. — N. Batušić: Gavella — književnost i kazalište. Zagreb 1983. — R. V. Jovanović: Pozorište i drama. Beograd 1984. — I. Mrduljaš: Zagrebački kabaret. Zagreb 1984. — B. Senker: Sjene i odjeci. Zagreb 1984. — I. Hergešić: Zapisi o teatru. Zagreb 1985. — B. Senker: Kazališni čovjek Milan Begović. Zagreb 1985. — M. Cihlar-Nehajev: Izabrani kazališni spisi. Zagreb 1986. — J. Lešić: Istorija jugoslovenske moderne režije (1861–1941). Novi Sad 1986. — N. Vončina: Radio Zagreb 1926–1941. Prilozi za povijest radija u Hrvatskoj. Zbornik Trećeg programa Radio-Zagreba, 1986, br. 13. — I. Mrduljaš: Dubravko Dujšin, poslovi i dani. Zagreb 1988. — J. Horvat: Preživjeti u Zagrebu. Zagreb 1989.
 
Igor Mrduljaš (1993)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

DUJŠIN, Dubravko. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/5479>.