FICHERT, Vjekoslav

traži dalje ...

FICHERT, Vjekoslav (Alojzije, Lujo, Luigi), pjesnik i pripovjedač (Zadar, 10. III. 1826 — Venecija, 2. I. 1899). Gimnaziju je završio u Zadru a pravo u Padovi, gdje upoznaje i politička gibanja tadašnje Italije. Već kao student nalazio se među 80 potpisnika iz Zadra i pokrajine na podnesku od 21. V. 1848. upućenu »Plemenitom odboru za skupštinu slavjansku u Zlatnome Pragu«, s porukom da će u Dalmatincima imati »istinite prijatelje i virne saveznike«. Nakon studija vraća se u Zadar gdje je porezni činovnik, zatim podinspektor, ali i politički nepoćudan austrijskim vlastima. Želeći okupiti suradnike oprečnih, hrvatskih i autonomaških političkih uvjerenja, pokrenuo je u Zadru 1859. tjednik Rivista dalmata, koji je izišao u 38 svezaka ali je krajem iste godine obustavljen. Sedamdesetih godina F. seli u Trst, predaje na talijanskoj gimnaziji, no ni tamo nije politički zadovoljio. S profesorom G. F. Rubinijem uređuje časopis L’Alba, bogat prilozima iz znanosti, književnosti i umjetnosti, kojemu je suradnik bio i N. Tommaseo. God. 1867. odlazi u Italiju gdje je profesor u djevojačkom zavodu Olivio u Veneciji. — Kao sin talijanskoga novčarskog službenika francuskog podrijetla F. je pisao samo na talijanskom jeziku. Od majke Hrvatice iz korčulanske obitelji Giunio ponio je osjećaje za hrvatsku domovinu. Izrazio ih je u više svojih djela, napose u poznatu spjevu nevezana stiha s temom o hrvatskom narodnom preporodu, La madre slava. Njime je pridonio preporodnim težnjama 1860-ih u Dalmaciji. Talijanski književnik F. D. Guerazzi uzdiže to djelo u Pismu profesoru Luigiju Fichertu, tiskanu u venecijskom Il tempu 1873. i prevedenu iste godine u zadarskom Narodnom listu. Spjev su također povoljno ocijenili J. Sundečić, V. Duplančić, N. Tommaseo i V. Morpurgo. Djelo je na hrvatski u prozi preveo A. Šimonić pod naslovom Slavska majka (Zadar 1861). Zadarski skladatelj N. Strmić ubrzo ga je uglazbio; premijera opere La madre slava bila je 3. IV. 1865. u Trstu, a iduće godine u Zagrebu. I u ostalim djelima F. pokazuje naklonost prema slavenstvu; kritičari su isticali njegovu široku naobrazbu, političku dosljednost (A. Bujas), pripadnost hrvatskoj i talijanskoj kulturi te ustrajno spominjanje rodne Dalmacije (M. Zorić). Uz znatan pjesnički opus F. je napisao i tragediju o bosansko-hercegovačkom ustanku 1875, Bielka di Bosnia, zatim povijesnu pripovijest Veneti e Schiavoni, romane Il colonello, Il Pazzo di San Servilio, I profughi di sagrestia, tri satire Le emancipate, Emancipatele, Femminismo i mnoge članke o Dalmaciji te Bosni i Hercegovini. Fichertov književni opus prožet je utjecajem okašnjele romantike (na razini motiva javlja se često kult idealizirane majke). U njegovim stihovima prepoznaje se Leopardijev literarni patriotizam koji se temelji na mitologiji kao spremištu lijepih vizija te Foscolov mitski način izvlačenja moralnih i političkih pouka iz klasične tradicije. U većini je svojih djela F. sklon moraliziranju s namjerom da čitatelja podsjeti na njegove ljudske i domoljubne obveze. Iako nije uspio »kao romantički epigon udahnuti uvjerljivu vitalnost, može se kazati da u njegovom cjelokupnom stvaranju postoji jedna apsolutna povezanost načela i namjera, da je u svom opusu sažeo kako je bolje znao i umio svoju nadahnutu ljubav prema rodnoj zemlji i gradu, svoj razvijeni smisao za društvenu, nacionalnu i političku pravdu« (Glorija Rabac-Čondrić).

DJELA: Il colonello. Trieste 1850. — La madre slava. Zara 1857 (4 izd. do 1896). — La fidanzata immortale. Zara 1858. — La stella di Varsavia. Trieste 1863. — Le notti adriatiche. Trieste 1864. — Veneti e Schiavoni. Trieste 1864. — Pel sesto centenario di Dante la Slavia. Trieste 1865. — Scienza e fede. Padova 1866. — La contessa dal paradiso. Venezia 1868. — La giovane Slavia. Venezia 1869. — Il Pazzo di San Servilio. Trieste 1870. — Le emancipate. Venezia 1871. — I profughi di sagrestia. Trieste 1875. — Bielka di Bosnia. Venezia 1876. — La madre triestina. Venezia 1879. — Emancipatele. Venezia 1880. — Italia e Slavia. Francia e Germania. Venezia 1889. — Il bersagliere d’Africa. Venezia 1895, 1896². — Tommaseo. Venezia 1896. — Femminismo o terzo sesso. Venezia 1897.
 
LIT.: V. Duplancich: La madre slava. Canti sei di Luigi Fichert. Osservatore dalmato, 1857, 205, str. 1–4. — Amanu: La madre slava di Luigi Fichert. Dalmata. Ibid., 1858, 9/10, str. 1–2. — M. A. Vidović: Veneti e Schiavoni. Racconto storico di L. F. Ibid., 1864, 92, str. 1–4. — F. Cameroni: Bielka di Bosnia. Tragedia nazionale di Luigi Fichert. Narodni list, 15(1876) 54, str. 2–3. — U. Inchiostri (U. I.): Luigi Fichert. Corriere nazionale, 1(1896) 16, str. 1–2. — Luigi Fichert. Nekrolog. Obzor, 40(1899) 5, str. 4. — G. Sabalich (S.): Luigi Fichert. Rivista dalmatica, 1(1899) 1, str. 104–105. — S. Ilijić: Luigji Fichert. Novi viek, 4(1899) str. 170–172. — P. Kasandrić: Il giornalismo dalmato dal 1848 al 1860 appunti. Zadar 1899, 145–149. — A. Klančić: Slavenski duh starog Zadra. Stari Zadranin. Novo doba, 5(1922) 233, str. 3. — V. Maštrović: Jadertina Croatica. Zadar 1949, str. 80. — A. Bujas: Vjekoslav Fichert i preporod u Dalmaciji. Glas Zadra, 10(1959) 934, str. 5. — J. Bezić: Nosioci zadarskog muzičkog života u odnosu na narodni preporod u Dalmaciji. Radovi Instituta JAZU Zadar, 8(1961) str. 303–305. — J. Grabovac: Zadar u vrijeme druge austrijske vlasti. Zadar. Zbornik. Zagreb 1964, 220. — M. Zorić: Romantički pisci u Dalmaciji na talijanskom jeziku. Rad JAZU, 1971, 357, str. 444, 452, 457–463. — G. Rabac-Čondrić: Romantičke vizije Luigija Ficherta. Radovi Filozofskog fakulteta u Zadru, 1976, 14/15, str. 471–486.
 
Vjekoslav Maštrović i Robert Bacalja (1998)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

FICHERT, Vjekoslav. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 2.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/5956>.