HORVAT, Gabrijela

traži dalje ...

HORVAT, Gabrijela (Horvátová), pjevačica, mezzosopran (Varaždin, 25. XII. 1877 — Prag, 29. XI. 1967). Učila u glazbenoj školi HGZ u Zagrebu 1892–96. glasovir u Anke Barbot-Krežma, pjevanje u Mare Kiseljak. U lipnju 1896. na učeničkoj je produkciji pjevala Maddalenu u Rigolettu (G. Verdi), položila ispit zrelosti i dobila umjetničku diplomu. U zagrebačkom kazalištu debitirala u listopadu 1896. ulogom Siebela u Faustu (C. Gounod), a u veljači 1897. prvi je put pjevala naslovnu ulogu opere Carmen (G. Bizet), ali, usprkos uspjehu, u HNK nije dobila stalni angažman, pa je otišla na bečki Konzervatorij usavršavati se u J. Ressa. God. 1900. postala je solisticom Njemačke opere u Bielitzu (danas Bielsko), potom nastupala u Grazu, Kölnu i Düsseldorfu. U ožujku 1903. postignula je velik uspjeh kreacijom Carmen na gostovanju u Národnom dívadlu u Pragu, gdje je već 1. IV. stupila u stalni angažman. Postavši ubrzo prvakinjom praškoga kazališta, u stalnom je angažmanu ostala do kraja sezone 1929, ali je i poslije često nastupala. Gostovala je u Dvorskoj operi u Beču i drugdje, a u zagrebačkom HNK 1908, 1917, 1921. i 1926. God. 1930. boravila je kraće vrijeme u Varaždinu i nastupala na koncertima, zatim se vratila u Prag. Obdarena glasom neobično velika raspona, pjevala je najprije altovske uloge, zatim je prešla na mezzosopranske, pa i sopranske, ostvarivši repertoar od 220 uloga. Posjedovala je uz to majstorsku pjevačku tehniku pa je njezin glas zadržao fleksibilnost i velik opseg do duboke starosti. Osobitu je uvjerljivost postizala u ulogama s jakim dramskim nabojem u kojima se njezin pjevački i glumački temperament očitovao u punoj snazi. Stekla je međunarodni ugled kreacijama likova u operama R. Wagnera, posebice Kundry (Parsifal), Ortrude (Lohengrin), Brangäne (Tristan i Izolda), Fricke (Rajnino zlato) i Brünnhilde (Walküre), zatim kao Amneris i Azucena (Verdi, Aida i Trubadur), Elektra i Saloma u istoimenim operama R. Strussa, Olga u Evgeniju Onjeginu (P. I. Čajkovski), Marina u Borisu Godunovu (M. P. Musorgski). U Čehoslovačkoj je slavljena nadasve kao tumač mnogih uloga u operama čeških skladatelja počev od B. Smetane do suvremenika. Pjevala je Libušu, Bohuš i Rozu (Smetana, Libuša, Braniborci u Češkoj i Tajna), Kneginju i Marfu Ivanovnu (A. Dvořák, Rusalka i Đavo i Kata, Dimitrij), Šarku, Hedy, Donnu Isabellu i Radanu (Z. Fibich, Šarka, Hédy, Messinska nevjesta i Pad Arkuna), Moranu, Kraljevnu, Anežku i Graniju (O. Ostrčil, Vlastina smrt, Kunaline oči, Djevojčica i Legenda iz Erina), Elišku i Kraljicu Alžbetu (V. Novak, Zvinkovsky Rarašek i Karlštejn), Albu (J. B. Foerster, Nepřemožení), Evu (E. F. Burian, Před slunce východeni). Vrhunac je dosegnula kreacijom Crkvenjarke u operi Její pastorkyňa (Jenufa), koju je ostvarila u suradnji sa skladateljem L. Janáčekom ovladavši njegovim posebnim stilom melodijske deklamacije. S Janáčekom je bila povezana dugogodišnjim prijateljstvom (sačuvana korespondencija). Proslavila se i kao koncertna pjevačica, nastupajući u Pragu, Beču, Berlinu, Kölnu. Posebno je zaslužna za promicanje češke vokalne lirike. Posljednji koncertni nastup održala je 1957. u Pragu, na koncertu priređenom u čast njezina 80. rođendana. Snimala je za gramofonske tvrtke Supraphon i Ultraphon.

LIT.: St…: (Bizet, Carmen). Agramer Zeitung, 72(1897) 30, str. 6–7. — (Osvrti na uspjehe u inozemstvu): Varaždinski viestnik, 10(1899) 49, str. 3; 11(1900) 45, str. 3; Naše pravice, 11(1914) br. 2. — (Verdi, Aida): Narodne novine, 74(1908) 6. III, str. 4. — M. Š., Pokret, 5(1908) 6. III. — Cis, Hrvatsko pravo, 14(1908) 3680, str. 3–4. — Dom i sviet, 21(1908) 6, str. 101, 118. — (Bizet, Carmen): M. Graf (M. G.), Novosti, 11(1917) 206, str. 3–4. — M. Nehajev (Nv.), Agramer Tagblatt, 32(1917) 203, str. 6. — Isti: Tristan und Isolde. Ibid., 205, str. 5–6. — M. Graf (M. G.): Gostovanje gđe Gabrijele Horvatove. Novosti, 15(1921) 242, str. 3; 246, str. 2. — Ž. Hirschler: (Jenufa). Agramer Tagblatt, 36(1921) 235, str. 3. — Isti (Olewski): (Carmen). Ibid., 238, str. 3. — Isti: (Aida). Ibid., 240, str. 5. — A. Kassowitz-Cvijić: Parsifal. Hrvatska pozornica, 1925–26, 31, str. 525–527. — I. Esih (ie.): Oproštaj Praga s Gabrijelom Horvat. Obzor, 71(1930) 120, str. 3. — Đ. Š.: Koncert primadone praškog Narodnog kazališta. Varaždinske novosti, 2(1930–31) 72, str. 1–2. — (Šezdeseta obljetnica hrvatske pjevačice): I. Esih (ie.), Jutarnji list, 26(1937) 9306, str. 6; 9312, str. 10. — O. Orešković: Varaždinka – primadona Narodnog divadla. Hrvatski narod, 7(1945) 1266, str. 2. — J. Racek i A. Rektorys: Korespondence L. Janáčka s G. Horvátovou. Praha 1950. — E. Kopecky i V. Pospíšil: Slavní pěvci Národního divadla. Praha 1968. — K. Filić: Glazbeni život Varaždina. Varaždin 1972. — Y. Synek Graff: Facts of Life. Opera News, 50(1986) 8, str. 14–16, 44.  
 
Marija Barbieri (2002)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

HORVAT, Gabrijela. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 4.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/72>.