HORVAT, Stanko

traži dalje ...

HORVAT, Stanko (Stanislav), skladatelj i pedagog (Zagreb, 12. III. 1930). U Zagrebu maturirao 1948. Usporedo pohađao 1939–48. srednju muzičku školu, gdje je učio violinu u Marijane Schön i M. Tarbuka, potom glasovir u Sonje Tudor. Skladanje studirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji u S. Šuleka i diplomirao 1956. Usavršavao se 1958–59. u Parizu na Konzervatoriju u T. Aubina i privatno u R. Leibowitza. God. 1977. kao stipendist njemačke zaklade, radio u elektroničkom studiju Tehničkog sveučilišta u Berlinu. Pedagošku djelatnost otpočinje 1957. kao nastavnik teorijskih predmeta u Muzičkoj školi »Vatroslav Lisinski« u Zagrebu; od 1961. je docent i od 1976. redoviti profesor Muzičke akademije u Zagrebu do umirovljenja 1999. God. 1974–79. predsjednik je Društva skladatelja Hrvatske. Od 1975. potpredsjednik Savjeta, a 1985–89. umjetnički direktor Muzičkog biennala Zagreb, zaslužan nadasve za oblikovanje programa tog festivala. Od 1998. redoviti član HAZU. — H. je, nakon M. Kelemena, prvi hrvatski skladatelj koji se jasno ogradio od izrazito akademističkog utjecaja svoga učitelja Šuleka, pa je tako odlučujuće pridonio i stasanju nove hrvatske glazbe, ali drukčije od svojih suvremenika. U hrvatskoj poratnoj glazbi on zauzima posebno mjesto po svom osobitom odnosu prema glazbenoj tradiciji koju neprekidno »osluškuje« da bi je presadio u vlastito poimanje »novoga zvuka«. Od avangarde se zapravo ograđuje izjavljujući da pripada među skladatelje koji idu iza avangarde, propituju osvojene tekovine, privikavaju se na njih i vrednuju ih ne samo kao građu već kao umjetničke, ljudske pa i psihološke čimbenike. Time je zapravo izložio svoje poimanje glazbe. Umjetničko je za nj ono što proizlazi iz tradicije XIX. st. kao primjerice skladba Träumerei (1975), koja se može svrstati u karakterističnu vrstu suvremene glazbe, instrumentalni teatar, no unatoč tomu predstavlja unutarnji skladateljev dijalog s njegovim glazbeno-tradicijskim uzorima, od njemačkih romantičara do C. Debussya; ljudskim bi glazba trebala slušatelja upućivati na humanističke ideale koji, po Horvatovu mišljenju, moraju biti konstanta svekolike glazbe, što se najjasnije očituje u kantati Jama ili u glasovirskoj skladbi De diebus furoris, ispovijesti o skladateljevim dojmovima užasa Domovinskog rata; psihološki je obzir prema učinku zvuka što proizlazi iz Horvatova u osnovi »antiavangardističkog« stava da puka zvukovna konstrukcija nije dovoljna za sadržaj glazbe, jer njezin izraz mora barem potvrđivati i umjetničko i ljudsko. Na toj se razini možda najjasnije očituje Horvatov odnos prema suvremenosti, po čemu mu pripada posebno mjesto među skladateljima koji su pridonijeli stasanju nove hrvatske glazbe. Kada bi se htjelo odrediti mjesto Horvatova opusa unutar odrednica europske glazbe XX. st., moglo bi ga se svrstati između opusa L. Nona (1924–1990) i H. Wernera Henzea (1926), a da se pritom nijedan od tih primjera ne može držati Horvatovim uzorom. Sva saznanja i suvremena postignuća on skladateljski prožimlje vlastitim poimanjem glazbenosti. Karakteristične su primjerice pojedine glasovirske skladbe blize minimalizmu (npr. Accords), ali samo u profilu zvuka što je zapravo posljedica težnje za psihološkim učinkom glazbe, a ne prihvaćanja minimalističke estetike. U središtu su Horvatova opusa skladbe na tekstovne pjesničke predloške. Stoga glas ima istaknutu ulogu u zvukovnosti njegove glazbe. U interpretaciji teksta H. mjestimice nalazi nadahnuće u samoj zvučnosti riječi (npr. u nizu skladba na tekstove M. Dizdara Kolo bola, Zapis o vremenu, Slovo o slovu, S podignutom rukom) ili pak pronalazi odgovarajuće glazbeno tumačenje pjesničkom značenju (npr. u Deux Poèmes de Guillaume Apollinaire, u Šumu krila, šumu vode, kantati u kojoj je deklamacija stihova ravnopravan dio skladbe, u Crnim pjesmama na stihove Dunje Robić ili u Tin-simfoniji u kojoj je »glazbena tema« pjesništvo T. Ujevića). Jednako su značajne skladbe za komorne sastave, napose za gudački kvartet u kojima pomno propituje jednoobrazni zvuk gudača da bi ga preobrazio i s pomoću suvremenih vrsta artikulacije doveo do novog izražaja. Istaknuto mjesto zauzimaju i skladbe za glasovir solo i glasovir i instrumentalne sastave, po građi i kompozicijskoj tehnici još izrazitije prožete novim zvukom. Čini se da je H. u svim tim instrumentalnim skladbama htio ispitati koliko se tradicionalno određeni izvođački sastavi mogu održati pod pritiskom novog zvuka i glazbenog izričaja koji mu nameće skladatelj. Osnovna je odlika Horvatove glazbe raznolikost zvukovnosti – nesvodljive ni na koji zajednički nazivnik, čak i s obzirom na odabrani izvođački sastav – u službi istog cilja, izričaja. Zvukovnost je pritom izrazito suvremeno glazbena, a »tradicionalna« jedino njegova izrazita težnja prema izričajnosti. Tako se na neobičan način Horvatov tradicionalizam prelama kroz prizmu suvremenosti, naime kao odnos između »duha sredine«, koji je u hrvatskoj glazbi XX. st. tradicionalističan, i »duha vremena«, koji u to ozračje unosi ono novo u sintagmi nova hrvatska glazba. Dakle, približavanje »duha sredine« i »duha vremena« najbitniji je njegov prinos stasanju nove hrvatske glazbe. Dobio je 1968. Nagradu grada Zagreba za Koncert za klavir i orkestar i Rondo za gudački kvartet, Nagradu »Vladimir Nazor« 1972. za kantatu Jama i 1981. za zborne skladbe Slovo o slovu i Zapis o očima te 1990. Nagradu za životno djelo. Skladbe mu se izvode po svim europskim zemljama i gotovo na svim kontinentima, posebice na domaćim i inozemnim festivalima. Skladbe su mu snimljene na LP i kompaktne ploče, među kojima je autorska ploča Sonnant (Jugoton, 1976) i CD Stanko Horvat (HRT, 1999). Kao pedagog H. je, među drugima, odgojio istaknute hrvatske skladatelje F. Paraća, I. Josipovića i B. Šipuša.

DJELA (praizvedbe i tisak): Concertino za gudače. Zagreb 1952. — Passacaglia i fuga za gudače. Zagreb 1953. — Sinfonietta za orkestar. Zagreb 1954. — Simfonija. Zagreb 1956. — Concerto rustico za gudače. Sarajevo 1958. — Četiri stavka za gudače. Zagreb 1960. Tiskano Zagreb 1964. — Simfonijski stavak. Zagreb 1961. Tiskano Zagreb 1963. — Kurir i šuma, muzička priča (na stihove G. Viteza). Zagreb 1962. — Kontrasti za gudački kvartet. Zagreb 1963. Tiskano Zagreb 1967. — Varijante za glasovir. Zagreb 1965. Tiskano Zagreb (s. a.). — Koncert za klavir i orkestar. Zagreb 1967. Tiskano Zagreb 1978. — Rondo za gudački kvartet. Zagreb 1967. Tiskano Zagreb (s. a.). — Koral za gudače. Zagreb 1968. Tiskano Zagreb 1970. — Taches za glasovir i komorni orkestar. Graz 1968. — Hymnus za orkestar. Zagreb 1969. — Krik, ciklus pjesma (na tekst F. Garcije Lorce) za mezzosopran i orkestar. Zagreb 1969. — Sonnant za glasovir. Zagreb 1969. Tiskano Zagreb 1987. — Trialogue za Martenotove valove. Zagreb 1970. — Jama, kantata za bas, zbor i orkestar (na stihove I. G. Kovačića). Zagreb 1971. Tiskano Zagreb 1976. — Perpetuum mobile za gudače. Zagreb 1971. — Tri legende, televizijska opera (prema A. Šenoi). Beč 1972. — Träumerei za jednoga pijanista. Zagreb 1975. — Kolo bola za mješoviti zbor (na stihove M. Dizdara). Zagreb 1977. Tiskano Zagreb 1977. — Zapis o vremenu za bas i magnetofonsku vrpcu (na stihove M. Dizdara). Zagreb 1979. — Accords za glasovir. Zagreb 1980. Tiskano Zagreb 1981. — Notturno za gudače. Zagreb 1980. — Slovo o slovu za mješoviti zbor (na stihove M. Dizdara). Zagreb 1980. — Zapis o očima za mješoviti zbor (na stihove M. Dizdara). Zagreb 1980. — Appel za puhački kvintet. Zagreb 1982. Tiskano Zagreb 1982. — Frammenti za trublju, trombon, violončelo i kontrabas. Zagreb 1982. — Ostinati za glasovir. Zagreb 1983. — Manual za glasovir. Zagreb 1985. Tiskano Zagreb 1986. — S podignutom rukom, kantata za soliste, zbor i orkestar (na tekst M. Dizdara). Zagreb 1985. — Memorial za glasovir i orkestar. Zagreb 1987. — Quartetto za gudački kvartet. Brno 1988. Tiskano Zagreb 1998. — Deux Poèmes de Guillaume Apollinaire za 12 pjevača. Zagreb 1991. — Tri capriccia za violinu i glasovir. Čakovec 1991. Tiskano Zagreb 1993. — Toccata za glasovir. Zagreb 1992. Tiskano Zagreb 1996. — Quasi una fantasia za glasovirski trio i gudače. Zagreb 1993. — Šum krila, šum vode, kantata za sopran i orkestar (na stihove V. Parun). Zagreb 1993. — Tišina i uzdasi za sopran, vibrafon i udaraljke (na stihove D. Robić). Zagreb 1993. — Jeu de cloches za marimbafon i gudački kvartet. Zagreb 1994. Tiskano Everett (SAD) 1996. — Duo za prijatelje za dvije violine. Basel 1995. — Preobražaj, opera u jednom činu (na libreto D. Robić prema noveli F. Kafke). Zagreb 1995. — Drammatico za kvartet saksofona. Zagreb 1996. — Malinconia za engleski rog i basovski klarinet. Opatija 1996. — Cantilène za simfonijski orkestar. Zagreb 1997. — Concertino za glasovir i puhače. Opatija 1997. — De diebus furoris za glasovir. Osor 1997. — Frènesie za dva kontrabasa. Zagreb 1997. — In modo rustico za basovski klarinet i glasovir. Opatija 1997. — Zvuk i bijes za simfonijski orkestar. Zagreb 1997. Tiskano Zagreb 1998. — Crne pjesme za bariton i 13 gudača (na stihove D. Robić). Zagreb 1998. — Paysage sombre za glasovir. Osor 1998. — Discantus za glasovir. Zagreb 1999. — Tin-simfonija za mezzosopran i bas solo, mješoviti zbor i simfonijski puhački orkestar (na stihove T. Ujevića). Zagreb 1999. — Rocambole za kvartet saksofona. Zagreb 2000.
 
LIT.: I. Supičić: Estetski pogledi u novijoj hrvatskoj muzici. Pregled temeljnih gledanja četrnaestorice kompozitora. Arti musices, 1969, 1, str. 27, 28, 30, 31, 32, 35, 41, 42, 43, 45, 50, 51. — E. Sedak: Ispitivati osvojeni teren (razgovor). U: P. Selem (ur.), Novi zvuk. Zagreb 1972, 303–309. — J. Andreis: Povijest hrvatske glazbe. Zagreb 1974, 439–442. — E.: Muzički biennale Zagreb 1975 (komentar uz LP ploču Jugoton). Zagreb 1975. — N. Gligo: Vrijeme glazbe. Zagreb 1977, 73–74. — E. Krpan: Suvremeni hrvatski glazbenici (komentar uz LP ploču Jugoton). Zagreb 1978. — D. Kempf: Analiza klavirske skladbe Stanka Horvata »Accords«. Zvuk, 1980, 1, str. 63–68. — K. Kovačević: S. Horvat. U: Jugoslovanska glasbena dela. Ljubljana 1980, 162–167. — L. Lebič: »Quartetto« Stanka Horvata. Zvuk, 1989, 1, str. 37–52. — S. Horvat. Ljetopis HAZU, 1993, 96, str. 631–633; 1999, 102, str. 399–400. — K. Kovačević i E. Krpan: Hrvatsko društvo skladatelja 1945.–1995. Zagreb 1995, 40, 86. — I. Lešnik: Sticks & Winds & Strings (komentar na engl. uz CD Honey Rock). Zagreb 1996. — B. Špoljarić: Tri hrvatska skladatelja dvadesetog stoljeća (komentar uz CD 1998). Zagreb 1998. — A. Bobinski: Stanko Horvat (komentar uz CD 1999). Zagreb 1999. — D. Detoni: Muzički biennale Zagreb na kraju tisućljeća (komentar uz CD 1999). Zagreb 1999. — N. Gligo: Stanko Horvat u povodu 70. rođendana skladatelja i njegova primanja u redovito članstvo HAZU (program s popisom skladba). Zagreb 2000. — E. Krpan: Glazba je nemir (razgovor). Cantus, 2000, 104, str. 12–14. — N. Turkalj: Priznanje Stanku Horvatu. Vjesnik, 61(2000) 11. III, str. 13. — M. Stanetti: Volio bih komponirati »Glembajeve«. Večernji list, 44(2000) 12. III, str. 16.
 
Nikša Gligo (2002) 
 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

HORVAT, Stanko. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/82>.