CVEJIĆ, Nikola
traži dalje ...CVEJIĆ, Nikola, pjevač, bariton (Dobanovci, Srijem, 23. XII 1886 — Novi Sad, 6. I 1987). Kao student na Gospodarsko-šumarskom fakultetu u Zagrebu pjevao je u Akademskom zboru »Balkan« i bio član zbora zagrebačke Opere. Pjevanje je učio najprije kod J. Ouřednika u Zagrebu i Mateja Hubada u Ljubljani, potom se usavršavao u Milanu kod G. M. Sammarca. Na sceni je debitirao 1922. u Ljubljani kao Escamillo u Bizetovoj Carmen i u trogodišnjem angažmanu u ljubljanskoj Operi ostvario 23 uloge. Od 1925. do 1930. bio je prvak zagrebačke Opere, u kojoj je svoj repertoar obogatio sa 12 novih uloga dramskog žanra. God. 1930–40. stalnim je ugovorom bio vezan uz Kazalište u Brnu. Uz to je nastupao u Beču, Pragu, Varšavi, Kobenhavnu, Stockholmu, Oslu, Budimpešti, Bratislavi, Parizu, Sofiji i Dresdenu. God. 1941–62. bio je prvak beogradske Opere u kojoj je kao Amonasro u Aidi (G. Verdi) 1962. proslavio 40-godišnjicu umjetničkog rada. U razdoblju 1941–46. ostvario je i nekoliko režija, uglavnom opera iz standardnog talijanskog repertoara te Massenetova Werthera, d’Albertove opere U dolini i Borodinova Kneza Igora. God. 1945–70. bio je profesor pjevanja na Muzičkoj akademiji u Beogradu, na kojoj je odgojio niz vrhunskih pjevača među njima Dušana Popovića, Radmilu Bakočević i Danicu Mastilović. Zaokružena pjevačko- umjetnička ličnost, C. je snažnim, impresivnim glasom velika raspona te sugestivnom glumom podjednako uspjelo dočaravao dramske likove i lirske partije. Bio je cijenjen kao pjevač najfinije kulture i glumac najčistijeg tkanja. Nastupao je s najvećim pjevačima svojega doba i stekao ugled u svijetu i u nas pa je nekoliko puta bio član žirija na Međunarodnim pjevačkim natjecanjima u Ženevi, Toulouseu, Budimpešti, Sofiji, Liegeu. Ostvario je neobično opsežan repertoar od 87 glavnih baritonskih uloga. Proslavio se nadasve kao Boris Godunov i knez Hovanski (Musorgski, Boris Godunov i Hovanščina), Scarpia (G. Puccini, Tosca), Jago i Rigoletto (G. Verdi, Otello i Rigoletto), Mefisto (Ch. Gounod, Faust), Hans Sacks i Holandez (R. Wagner, Majstori pjevači i Ukleti Holandez), Barnaba (A. Ponchielli, Gioconda), Alfio (P. Mascagni, Cavalleria rusticana), Mitke (P. Konjović, Koštana) i Nikola Šubić Zrinjski (I. Zajc). Istaknuo se i kao koncertni pjevač, osobito interpretacijama popijevaka jugoslavenskih kompozitora. Prvi je od jugoslavenskih pjevača priredio u K?benhavenu 1933. Koncert jugoslavenske solo-pjesme. Svojim golemim autoritetom pridonio je inozemnom uspjehu nekoliko naših glazbeno-scenskih djela. Snimio je više gramofonskih ploča te objavio knjigu Savremeni belkanto (Beograd 1979).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.
CVEJIĆ, Nikola. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 10.11.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/cvejic-nikola>.