KISS, József

traži dalje ...

KISS, József, inženjer (Budim, 19. III. 1748 — Sombor, 13. III. 1813). Nakon što je 1768. završio inženjersku vojnu akademiju u Bečkom Novom Mjestu, radio na Dunavu kraj Bratislave. Za Ugarsku komoru među prvima počeo planirati, projektirati i izvoditi vodogradnje u Bačkoj i poslije u Hrvatskoj. Izradio je projekt rješenja odvodnje u močvarnim područjima i projekt kanala za odvodnju između Kule i Vrbasa, koji se počeo graditi 1785, i kanala duljine 30 km između Sivca i Vrbasa, koji je završen 1787. Također izradio plan za gradnju spojnoga plovnoga kanala između Dunava kraj Bačkoga Monoštora i Tise kraj Bezdana. Od 1788. kao vodeći inženjer Komore radio je na rješenju vodograđevnih problema u Bačkoj. Potkraj 1791. ponovo je izradio projekt spoja Dunava s Tisom, poznatoga kao kanal Dunav—Tisa, duljine više od 100 km, prvoga plovnoga kanala u Ugarskoj. Nakon osnutka Povlaštenoga brodarskoga društva s privatnim kapitalom, 1793. počela je gradnja te je kanal otvoren za promet 1801, pod nazivom Franjin kanal. God. 1795. izradio je za Društvo veliki projekt za ostvarenje kombinirane plovne i cestovne veze između Podunavlja i mora, sastavljen od šest povezanih projekata: produljenje Temišvarskoga kanala do Bečkereka s dvjema brodskim prevodnicama; kanal Dunav—Tisa (bio u izvedbi); plovni kanal spajanja Dunava i Save između Vukovara i Šamca duljine 86 km, nazvan Terezijanski kanal, s trima glavnim brodskim prevodnicama; Karlovački kanal od Karlovca do Broda na Kupi, s uređenjem Dobre i Kupe – koju se predviđalo kanalizirati i osposobiti za plovidbu na duljini 122,5 km lađama nosivosti do 45 t – s 15 brodskih prevodnica i tunelom do mora; izgradnja dviju komercijalnih cesta do luka Rijeke, Bakra i Kraljevice; čišćenje i uređenje za plovidbu Dunava i Save, na kojoj bi se između Šamca i Siska uredile kopitnice za vuču lađa te uklonile zaprjeke plovidbi u koritu. Kralj Franjo II. u načelu je 1795. odobrio prijedlog izgradnje kanala između Vukovara i Šamca, a Reskriptom od 23. III. 1796. donio odluku da se Društvu dodijeli koncesija za izvedbu projekta. Radovi na Kupi, na gradnji Karlovačkoga kanala, počeli su u proljeće 1796, ali su zbog teškoća uskoro prekinuti. Tako se nije realizirao projekt kojim se htjelo ostvariti novu, sigurniju prometnicu radi bržega povezivanja Podunavlja i Panonske nizine s lukama Jadrana i Primorja.

LIT.: M. Despot: Nekoliko značajnijih datuma iz povijesti riječne trgovine i brodarstva u Hrvatskoj od 1700. do 1939. godine. U: Dunavski Lloyd Sisak 1952–1962. Sisak 1962. — K. Tkalac: Sava kao plovni put u 18. i 19. stoljeću. Radovi Centra za organizaciju naučnoistraživačkog rada JAZU u Vinkovcima, 1973, 2, str. 231. — N. Petrović: Plovidba i privreda srednjeg Podunavlja u doba merkantilizma. Beograd 1978. — S. Sršan: Povezivanje Slavonije plovnim kanalima i rijekama s Jadranom. Đakovački vezovi, 1987, str. 213–243. — B. Vujasinović: Radovi na uređenju Kupe za plovidbu izvedeni do kraja 18. stoljeća. Hrvatske vode, 7(1999) 29, str. 437–439. — Isti: Povijesni pregled građevne službe u Hrvatskoj od 1770. do 1918. Građevni godišnjak, 2003–04, str. 359.
 
Branko Vujasinović (2009)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

KISS, József. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/10425>.