JELIĆ, Luka

traži dalje ...

JELIĆ, Luka, arheolog i povjesničar (Vranjic, 22. XII. 1864 — Kaštel-Stari, 3. II. 1922). Završio klasičnu gimnaziju u Splitu 1883, bogoslovni studij u Zadru 1887. te bio zaređen za svećenika. Kao gojenac hrvatskoga Zavoda sv. Jeronima u Rimu specijalizirao crkveno pravo na Pravnom fakultetu Papinskoga sjemeništa pri Svetom Apolinaru (danas Papinsko lateransko sveučilište), gdje je 1888. postignuo licencijat i 1889. doktorat. Istodobno ondje slušao predavanja iz kršćanske arheologije, 1887–91. predavanja iz klasične arheologije na Accademia di conferenze storico-giuridiche te 1887–89. polazio Paleografsko-diplomatičku školu pri Vatikanskom arhivu. Kako mu nakon postignuća doktorata nije bio dopušten daljnji boravak u Zavodu, na preporuku ujaka F. Bulića te je godine primljen u rimski njemački zavod Campo santo Teutonico, potom 1891–93. kao stipendist studirao arheologiju, povijest, povijest umjetnosti i zemljopis na Filozofskom fakultetu bečkoga Sveučilišta. Od 1893. do umirovljenja 1917. predavao crkveno pravo i crkvenu povijest na visokom bogoslovnom učilištu dalmatinskih biskupija pri Centralnom bogoslovnom sjemeništu u Zadru (od 1910. na gotovo neprekidnu bolovanju), gdje je obavljao i službu konzervatora umjetničkih i povijesnih starina za sjevernu Dalmaciju. — Radom na poljima arheologije, povijesti, arheološke i povijesne topografije i kartografije te povijesti umjetnosti iskazao je zanimanje za sva razdoblja od prapovijesti do suvremenosti te napisao sedamdesetak studija, rasprava i članaka, od kojih su mnogi objavljeni kao posebni otisci. Za školovanja u Beču 1892. s P. Sticottijem bio na istraživačkom putovanju u Albaniji i Crnoj Gori; na antičkom nalazištu Docleji (Duklja) proučavao topografiju, nacrtao planove ostataka te načinio fotografije i opise (s novim prinosima njih dvojice i Ć. M. Ivekovića objavljeno u knjizi Römische Stadt Doclea in Montenegro, 1913). U Splitu je s Bulićem – kojemu je pomagao još pri izradbi knjige Hrvatski spomenici u kninskoj okolici (Zagreb 1888) – sudjelovao u radu kninskoga Starinarskoga društva, bio 1894. njegov glavni suradnik u osnivanju »Bihaća«, hrvatskoga društva za istraživanje domaće povijesti, i organizaciji Prvoga međunarodnoga kongresa za starokršćansku arheologiju. U povodu kongresa, te godine u suradnji objavio knjigu Vodja po Spljetu i Solinu i pisao u izdanjima Ephemeris Salonitana i Ephemeris Spalatensis (oba Zadar; pretisci u Radovima Prvoga međunarodnoga kongresa za starokršćansku arheologiju. Split 1993), potom i izvijestio o njem (Nuovo bullettino di archeologia cristiana, Rim 1895; Prosvjeta, 1895). Njegova suradnja u časopisu Bullettino di archeologia e storia dalmata (1887, 1889, 1893–98) dijelom proizlazi iz istraživanja grobljâ Manastirine i Marusinac; među ostalim pisao o salonitanskim natpisima, biskupima i mučenicima, zvoniku splitske stolne crkve te reljefu s prikazom okrunjenoga lika u njezinoj krstionici. Zbog (neuspjele) teze o dvama Dujmima i Anastazijima razišao se s Bulićem te u časopisu surađivao još samo zbirkom povijesno-umjetničkih kritika Contributo alla storia d’arte in Dalmazia (1912). O Splitu je pisao i u izdanjima Römische Quartalschrift für christliche Altertumskunde und Kirchengeschichte (RQ, 1891) i Smotra dalmatinska (SD, 1895), a osobito u Viestniku Hrvatskoga arheološkoga društva (VHAD, 1895–97). Potkraj 1890-ih okrenuo se sjevernodalmatinskomu prostoru; obilazio ga je skupljajući podatke za arheološku topografiju, iskopavao u Biogradu i Ninu te postavio temelje tamošnjemu sustavnomu arheološkomu istraživanju i razvoju zadarskoga Arheološkoga muzeja. U Zadru ga je osobito zaokupila škrinja sv. Šimuna (Katolička Dalmacija, 1895; Glasnik Matice dalmatinske, GMD, 1901–02; kalendar Svačić, Zadar 1903), o kojoj je objavio opsežnu hagiografsko-povijesnu studiju Moći sv. Šimuna Bogoprimaoca u Zadru (Rad JAZU, 1901). Napisao je Povjesno-topografske crtice o biogradskom primorju (VHAD, 1898), osobito vrijedne za povijest hrvatskih benediktinaca, te izvješće o iskopavanju biogradske katedrale (objavio F. Buškariol 1988, 1990). U Ninu iskopavao rane hrvatske spomenike (katedrala, crkve Sv. križa i sv. Mihovila, vladarski i biskupski dvor), zbirku kojih je smjestio u crkvu Sv. križa (među ostalim pronašao natpise u kojima se spominju župan Godečaj i knez Branimir), te liburnska i rimska groblja. Ondje je 1908–11. istraživao u okviru djelatnosti Odbora za proslavu 400. godišnjice rođenja P. Zoranića, što ga je suutemeljio, a radove je objavio u Compte rendu du quatrième Congrès scientifique international des catholiques (Fribourg 1898), VHAD (Spomenici grada Nina, 1899–1902) te u knjizi o crkvi Sv. križa (1911), jednom od njegovih glavnih djela. Istraživao je i na Murteru te na prostoru između Šibenika i Trogira (Die Halbinsel Bosoljina. Jahrbuch für Altertumskunde, Beč 1913–18; Povid, 1997). Iznimnu pozornost posvećivao je arhivskom istraživanju; izdao knjižicu s novijim dokumentima za povijest Splita Raccolta di documenti relativi ai monumenti artistici di Spalato e Salona (Split 1894), izvatke iz korespondencije zadarskoga nadbiskupa M. Valaressa (Starine, 1898), spise bilježnika Henrika i Creste de Tarallo i regesta zadarskoga bilježničkoga arhiva (Vjestnik Kr. hrvatsko-slavonsko-dalmatinskog zemaljskog arkiva, VZA, 1899–1901), građu za životopis Magdalene Pereš-Vuksanović te raspravu I. T. Mrnavića Discorso del priorato della Wrana (Glasnik Zemaljskog muzeja u BiH, GZM, 1904, 1906). Gradivo je dijelom prikupio u Rimu, kojemu se povremeno vraćao i u istraživanjima. Njegove radove o slici svetih Petra i Pavla u vatikanskoj bazilici sv. Petra (RQ, 1892; Zavjetna spomenslika slavenskih apoštola i srodni njoj spomenici, 1895), i neutemeljeno pripisivanje autorstva Metodu, već su suvremenici ocijenili dvojbenima. U doba kad je prijetila opasnost da političkim i diplomatskim pritiscima Zavod sv. Jeronima bude ugušen i njegova imovina oteta, objavio je knjigu o povijesti hrvatskih crkvenih ustanova u Rimu (Hrvatski zavod u Rimu, 1902) te napose izdao bitne dokumente (VZA, 1902). Tih je godina i u inozemstvu pisao o staroslavenskoj baštini i pravu glagoljaškoga bogoslužja u hrvatskim biskupijama (Rassegna giuridica ecclesiastica, Rim 1904–05; Slavorum litterae theologicae, Prag 1906), a u jeku tzv. borbe za glagoljicu prikupio je i objavio opsežno gradivo (Fontes historici liturgiae glagolito-romanae a XIII ad XIX saeculum. Krk 1906). Vatikanska su vrela temelj njegovim radovima o povijesti širenja kršćanstva u pretkolumbovskoj Americi (Compte rendu du Congrès scientifique international des catholiques, Pariz 1891, španjolski prijevod Madrid 1892; Compte rendu du troisième Congrès scientifique international des catholiques, Bruxelles 1895; Glasnik Hrvatskoga naravoslovnoga družtva, 1900); prilog iz 1891. uveo ga je 1960-ih u inozemnu literaturu – neutemeljeno i s pogrješnih polazišta – kao osumnjičenika za krivotvorenje kontroverznoga zemljovida (Vinland Map; Yale University Library, Beinecke Rare Book and Manuscript Library, MS 350A), na kojem je – navodno oko 1440 – prikazan dio sjevernoameričkoga kopna. Suprotno njima, njegovim se radom o ptolemejskom zemljovidu rimske provincije Dalmacije, prema rkp. Urbinas 82 u Vatikanskoj biblioteci (GZM, 1898; Wissenschaftliche Mittheilungen aus Bosnien und der Hercegovina, Beč 1900), služe i suvremenici. Napisao je skupinu povijesnih radova o razdoblju mletačke i turske vlasti u Dalmaciji, navlastito o Klisu te J. Maškoviću (Narodni koledar. Zadar 1897; GMD, 1901–04; VZA, 1904), pregled crkvene povijesti u Dalmaciji i opis aktualnoga crkvenoga stanja (Die Katholische Kirche unserer Zeit und ihre Diener in Wort und Bild, 2. Beč 1900), jedan od prvih sustavnih priloga o hrvatskim iseljenicima u Mlecima (Prosvjeta, 1900–01), rad o Duvanjskom saboru (VHAD, 1908–09) te izvješće o nalazu Višeslavove krstionice (Vienac, 1911). — U mladosti je preveo dio djela El Criterio filozofa i publicista J. Balmesa (Sudilo. Zadar 1888). Bavio se etnografijom, pisao o pučkim običajima u Ninu (Spomen-cvieće iz hrvatskih i slovenskih dubrava. Zagreb 1900; SD, 1901) i zadarskoj okolici (Zadarska revija, 1952; objavio H. Morović) te izdao knjižicu Sveti Šimun Bogoprimac. Pučke pisme (Zadar 1903), a njegovi lingvistički prijedlozi naziva za indoeuropsku skupinu naroda i jezika (Ljetopis JAZU, 1915–16) nisu zaživjeli. Zanimao se i za prirodoslovlje; tražio ugljen i zlato na Velebitu, 1899. bio jedan od osnivača zadarskoga Planinarskoga i turističkoga društva »Liburnia« i njegova speleološkoga odsjeka, prve hrvatske speleološke organizacije, napisao »izletnu crticu« Hajdemo do Vrane (Novi viek, 1898), sudjelovao u istraživanju Strašne peći kraj Savra na Dugom otoku i vodio istraživanje špilje Vranjače podno Mosora 1900. te povremeno pisao o prirodnim fenomenima (SD, 1901; Illustrierte österreichische Riviera-Zeitung, 1904). Bio je tajnik Odsjeka za kršćansku umjetnost na Međunarodnom kongresu katoličkih učenjaka 1897, član Hrvatskoga arheološkoga društva, dopisni član JAZU, Središnjega povjerenstva za istraživanje i čuvanje spomenika te austrijskoga Arheološkoga instituta u Beču, njemačkoga Arheološkoga instituta u Berlinu, Carskoga ruskoga arheološkoga društva u Sankt Peterburgu i Papinske rimske akademije za arheologiju. — Njegov je opus potanko opisan (I. Ostojić), ne i valoriziran. Radovi su mu ocjenjivani već prema interesima novijih istraživača (uglavnom su neprihvaćene njegove prosudbe o škrinji sv. Šimuna, Kristu na reljefu u splitskoj krstionici, atribucija kiparskih uresa na zvoniku splitske stolnice i teza o grčkom osnutku grada te teorija o perzijskom utjecaju na rano hrvatsko graditeljstvo i skulpturu), a samo je jednom valoriziran – popularno, ali kritički – njegov cjelokupni prinos hrvatskoj arheologiji i povijesti umjetnosti (M. Ivanišević). Nije bez temelja glas »fantasta« koji ga je pratio već za života, no tek predstoji puno vrjednovanje njegova opusa, otkrića, prvih čitanja, ciljanih i razrađenih ili usputnih hipoteza i interpretacija, osobito onih tema koje i danas izazivaju dvojbe. Unatoč tomu, može se ustvrditi kako je pripadao vodećim znanstvenicima hrvatskoga Juga s kraja XIX. i poč. XX. st., pionirima arheološke i povijesne discipline. Više njegovih nedovršenih radova i mnogo prikupljenoga gradiva ostalo je u rukopisu; ostavština od 70 kutija čuva se u Arheološkom muzeju u Splitu. U Zadru mu je 1969. pred zgradom HAZU postavljeno poprsje, rad R. Petrića.

DJELA (izbor): Vodja po Spljetu i Solinu (suautori F. Bulić i S. Rutar). Zadar 1894; Guida di Spalato e Salona. Zara 1894. — Zavjetna spomenslika slavenskih apoštola i srodni njoj spomenici. Sbornik jugoslavenskih umjetnih spomenika, 1. Zagreb 1895. — Povjesno-topografske crtice o biogradskom primorju. Zagreb 1898. — Hrvatski zavod u Rimu. Zagreb 1902; L’Istituto croato a Roma (s dodatkom V. Kisića Avvenimenti recentissimi). Zara 1902. — Dvorska kapela sv. Križa u Ninu. Hrvatski spomenici ninskoga područja iz dobe hrvatskih narodnih vladara, 1. Zagreb 1911, Spljet 1911. — Contributo alla storia d’arte in Dalmazia. (Split) 1913. — Die römische Stadt Doclea in Montenegro (suautori Ć. M. Iveković i P. Sticotti). Schriften der Balkankommission. Antiquarische Abteilung, 6. Wien 1913; Rimski grad Doclea u Crnoj Gori. Cetinje—Podgorica 1999.
 
LIT.: (Vodja po Spljetu i Solinu). Starohrvatska prosvjeta, 1(1895) 1, str. 56–59. — (Zavjetna spomenslika slavenskih apoštola): V. Jagić (V. J.), Archiv für slavische Philologie (Berlin), 17(1895) str. 613–614. — Ć. Truhelka, Glasnik Zemaljskog muzeja u BiH, 7(1895) str. 294–298. — H. Hranilović: Najstariji kartografski spomenik o rimskoj pokrajini Dalmaciji. Vjestnik Kr. hrvatsko-slavonsko-dalmatinskog zemaljskog arkiva, 1(1899) str. 125–127, 205–206. — X.: Moći S. Šimuna Bogoprimaoca u Zadru. Narodni list, 40(1901) 76, str. 1. — A. Liepopili (A. L.): L’istituto Croato a Roma. List Dubrovačke biskupije, 3(1903) 2, str. 23; 4, str. 39–40. — J. Barlè: Fontes historici liturgiae glagolitico-romanae a XIII. ad XIX. saeculum. Vjesnik Hrvatskoga arheološkoga društva, NS 9(1906–07) str. 248. — K.: Liturgični jezici jugoslavenskih katolika. Hrvatska kruna, 14(1906) 258, str. 1. — Rad »Bihaća« Hrv. društva za istraživanje domaće povjesti u Spljetu 1894–1911. Zadar 1912. — F. Šišić: Priručnik izvora hrvatske historije, I/1. Zagreb 1914, str. IX–X, 106, 113, 118–120, 123–124. — Lj. M.: Naziv »Indogermani«. Dvije raspravice od dra. Jelića. Obzor, 58(1917) 224, str. 3. — B. Desnica: Ko je »Sertonaco Anticano?« Vjesnik za arheologiju i historiju dalmatinsku, 45(1922) str. 102–104. — (Nekrolozi): Vjesnik za arheologiju i historiju dalmatinsku, 45(1922) str. 172–179 (s popisom radova). — V. Brajević, Novo doba, 5(1922) 34, str. 2–3. — L. Katić, Katolički list, 73(1922) 7, str. 80–81. — Lj. Maštrović, Hrvatski list, 3(1922) 16, str. 2–3. — I. Vuletin, Hrvatski samobran, 2(1923) 18, str. 2–3. — F. Bulić: Razvoj arheoloških istraživanja i nauka u Dalmaciji kroz zadnji milenij. Zbornik Matice hrvatske. Zagreb 1925, 148, 153, 156, 158, 180, 184, 218, 230, 244–245. — L. Golf: Razvoj turizma (planinarstva, saobraćaja putnika) u Dalmaciji. Split 1929, 5, 17. — F. Šišić: Korespondencija Rački–Strossmayer, 4. Zagreb 1931. — L. Katić: Razvitak hrvatske arheologije u Dalmaciji. Obzor. Spomen-knjiga 1860–1935. Zagreb 1935, 161–164, 166. — H. Morović: Napomena uz proslavu obljetnice Petra Zoranića. Mogućnosti, 16(1969) 12, str. 1413–1419. — I. Petricioli: Osvrt na ninske građevine i umjetničke spomenike srednjega i novoga vijeka. Radovi Instituta JAZU u Zadru, 16–17(1969) str. 299–356. — G. Novak: O životu i radu Luke Jelića. Ibid., 18(1971) str. 534–536. — Ž. Poljak i V. Blašković: Hrvatsko planinarstvo. Zagreb 1975, 98–101, 250. — I. Ostojić: Don Luka Jelić – život i djela. Kačić, 11(1979) str. 291–316. — I. Petricioli: Škrinja sv. Šimuna u Zadru. Zagreb 1983, 18–21, 24, 31. — F. Buškariol: Istraživanja don Luke Jelića u Biogradu na moru na položaju Glavica. Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1988, 27, str. 21–55. — H. Morović: Izbor iz djela. Split 1988. — F. Buškariol: O katedrali u Biogradu na moru. Biogradski zbornik, 1. Zadar 1990, 351–367. — Š. Batović: Luka Jelić. Zadarska smotra, 41(1992) 4/5, str. 250–253. — M. Marčinko: Iranska teorija o podrijetlu Hrvata. Hrvatska revija, 42(1992) 1, str. 31, 35. — M. Ivanišević: Arheološki zanos, trud i snovi Luke Jelića. Hrvatska obzorja, 2(1994) 3, str. 645–650. — S. Kovačić: Dr. don Luka Jelić, profesor bogoslovnog učilišta dalmatinskih biskupija i crkveni povjesničar. Ibid., str. 639–644. — S. Piplović: Prvi međunarodni kongres starokršćanske arheologije. Kulturna baština, 18(1994) 24/25, str. 8–12, 14, 18. — K. A. Seaver: The »Vinland Map«: Who Made It, and why? New Light on an Old Controversy. The Map Collector (Tring), 1995, 70, str. 32–40. — V. Delonga: Latinski epigrafički spomenici u ranosrednjovjekovnoj Hrvatskoj. Split 1996. — L. Marun: Starinarski dnevnici. Split 1998, 12–14, 49–50, 54–55, 75–76, 119–121, 227, 230, 261. — L. Čoralić: U gradu svetoga Marka. Zagreb 2001. — S. Kovačić: Hrvatski kolegij u Rimu prije apostolskog pisma Slavorum gentem. U: Papinski hrvatski zavod svetog Jeronima (1901–2001). Rim 2001, 75–79, 83, 94. — I. Fisković: Reljef kralja Petra Krešimira IV. Split 2002, 13–15, 18, 53–54, 66, 81, 96–97, 209, 293–294, 301, 323, 326, 337. — M. Ivanišević: Natpisi iz godine 1242. u Splitu i Trogiru. Građa i prilozi za povijest Dalmacije, 18(2002) str. 507–508, 517, 526, 541. — Isti: Crkve i likovi svetoga Dujma. U: Sveti Dujam. Štovanje kroz vjekove (katalog izložbe). Split 2004, 145–146. — K. A. Seaver: Maps, Myths, and Men. The Story of the Vinland Map. Stanford 2004.
 
Slavko Kovačić i Nikša Lučić (2005) 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

JELIĆ, Luka. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 3.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/140>.