GOTOVAC, Pero

traži dalje ...

GOTOVAC, Pero, skladatelj i dirigent (Zagreb, 12. II. 1927). Sin skladatelja Jakova. U Zagrebu je, uz gimnaziju, polazio srednju glazbenu školu i počeo skladati. Studirao na Muzičkoj akademiji teoretsko-folklorni smjer i diplomirao 1955. Još za studija tiskane su mu glasovirske suite Mladost-radost i Minijature, Tri kajkavske za glas i glasovir, tri šlagera (pod pseudonimom P. Fatti) i ciklus za dječji zbor i glasovir En ten tini. God. 1956–73. radi u diskografskom poduzeću Jugoton (danas Croatia Records), gdje kao urednik i glazbeni producent prema suvremenim svjetskim načelima ostvaruje brojne, danas već povijesne tonske zapise i izdanja, primjerice snimke prvoga zagrebačkog muzičkog Biennala iz 1961, posljednji tonski zapis violinista Z. Balokovića. Karijeru skladatelja zabavne glazbe počeo je 1962. koncertnom popijevkom Mesec, seno i noč na Festivalu Zagreb, na kojemu je idućih godina više puta nagrađen (Balada, 1964; šansone Tebi grade moj, 1966; Celuloidni pajac, 1968; Još uvijek ne znam neke važne stvari, 1969; Mačka, 1970; Zemljo moja i dr.). Kajkavskim šansonama Mesec, seno i noč i Na vanjkušeku glava (1963) potiče obnovu tradicionalne kajkavske popevke i osnivanje Krapinskog festivala kajkavske popevke, na kojemu redovito sudjeluje, pretežito koncertnim popijevkama (Pri zipki; Vlakaši; Nesi došel; Daj zemi v roke; I jezere, jezere, prošlo bo let; Pridi mi pajdaš; Črni metuli; Guči, guči grličica). Dijalektalnim šansonama stječe priznanja i na Splitskom i Slavonskom festivalu (Finili su, Mare, bali; Nikolina; Kukuruzi se njišu), nagrađivan je i na Festivalu dalmatinskih klapa u Omišu za skladbe Majka Maru priko mora dala; Ma se uvik smiju dica; O, Merjane, povr’ Splita grada; Poletija sivi soko. God. 1973. prihvaća mjesto dirigenta u Zagrebačkom gradskom kazalištu »Komedija«, gdje nastupa sve do umirovljenja 1996. Otada se više bavi i skladanjem scenske glazbe. U pedesetak godina glazbenog djelovanja G. se potvrdio, ponajprije zabavnoglazbenim opusom, kao jedan od glavnih predstavnika poratne generacije, koja je zahtjevima tzv. masovne kulture nastojala odgovoriti stvaralaštvom visokoprofesionalne glazbene razine. Hrvatskoj glazbi zabavnog žanra dao je vrijedne prinose, posebice inventivnim popijevkama tipa slobodne forme, nadahnutima često folklornim elementima, odabirom pjesnički kvalitetnih tekstova (D. Britvić, D. Cesarić, D. Domjanić, Z. Golob, M. Magjer, M. Krleža, T. Zuppa) te zamjetnim utjecajima ozbiljne glazbe, osobito u šansonama i u orkestralnim aranžmanima. Svrstao se među začetnike tzv. Zagrebačke škole šansone i pokretače Krapinskog festivala. U opsežnom repertoaru scenske glazbe za dramska djela, dječje kazališne predstave, TV serije, za diskografske snimke književnih tekstova te za film očitovao je smisao za dočaravanje odgovarajućeg ozračja, npr. južnjačkog podneblja u glazbi za TV serije Naše malo misto i Velo misto. Dramska je zbivanja uspio podcrtati katkad i minimalnim sredstvima, primjerice glazbom u stilu rocka za Krležinu dramu Kristofor Kolumbo (1973). Na početku karijere bio je zborovođom amaterskih pjevačkih društava (»Vilim Galjer«, »Pavao Markovac«, »Trešnjevka«) pa je to iskustvo prenio u skladbe za zborne sastave, među kojima su kantata Lijepa je zemlja ova (tekst J. Kaštelan), ciklus Z mojih bregov, Slavonijo zemljo moja te crkvene skladbe Ave Maria, Misa delmata i dr. Surađuje na festivalu Dani duhovne glazbe Cro patria u Splitu i osvaja nagrade skladbama Bože ti što znadeš (1996), Molitva na putu (1997) i Molitva za smirenje (1998). Skladao je i tamburašku glazbu. Napisao veći broj aranžmana i preradba. Pojedine skladbe tiskane su u albumima Zabavne melodije (izd. Hrvatskog društva skladatelja od 1955. nadalje). U zbirci Cro patria 98 IV Dani duhovne glazbe hrvatske mladeži (Split 1998) tiskana je Molitva za smirenje i Gotovčeva redakcija dviju skladba iz hrvatske glazbene baštine, Motetto pel corpus Domini J. Raffaellija i Miserere J. Lamperinija. Zbirka skladba za muški zbor ili klapu s naslovom Kroz godišća »ča« odzvanja tiskana je u Omišu 1999. God. 1987. dobio Vjesnikovu nagradu za glazbu »Josip Slavenski«, a 2000. je izabran za predsjednika Hrvatskog društva skladatelja.

DJELA (izbor; praizvedbe): Naše malo misto (M. Smoje), glazba za TV seriju. RTV Zagreb 1969–70. — Život Eduarda II kralja Engleske (B. Brecht), scenska glazba. Dubrovnik 1971. — Aretej (M. Krleža), scenska glazba. Dubrovnik 1972. — Kristofor Kolumbo (M. Krleža), scenska glazba. Dubrovnik 1973. — Emigrantski razgovori (B. Brecht), scenska glazba. Dubrovnik 1975. — Kralj Edip i Edip na Kolonu (Sofoklo), scenska glazba. Dubrovnik 1976. — Heraklo (M. Matković), scenska glazba. Dubrovnik 1977. — Mećava (A. Vrdoljak), filmska glazba, 1977. — Novela od stranca (tekst T. Mujičić, B. Senker, N. Škrabe), glazbena komedija. Zagreb 1977. — Macbeth (W. Shakespeare), scenska glazba. Dubrovnik 1978. — Slučaj »č« (M. Matošec), dječja igra s glazbom. Zagreb 1978. — Glorija (R. Marinković), scenska glazba. Dubrovnik 1980. — Velo misto (M. Smoje), glazba za TV seriju. RTV Zagreb 1980–81. — Trenk iliti divji baron (tekst T. Mujičić, B. Senker, N. Škrabe), pučki igrokaz. Osijek 1984. — Orden (G. Feydeau), scenska glazba. Zagreb 1985. — Ostavka (Č. Prica), scenska glazba. Zagreb 1986.
 
LIT.: Vjesnikova nagrada za glazbu Josip Slavenski »za 1987. godinu«. Vjesnik, 49(1988) 17. III, str. 1. — Ž. Slunjski: Splićanin koji voli kajkavsku popevku. Ibid., 56(1995) 17 199, str. 23.
 
Bosiljka Perić-Kempf (2002)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

GOTOVAC, Pero. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 6.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/7326>.