INKIOSTRI MEDENJAK, Dragutin

traži dalje ...

INKIOSTRI MEDENJAK, Dragutin (Inchiostri, Midenjak; Carlo), slikar, oblikovatelj i fotograf (Split, 18. X. 1866 — Beograd, 16. IX. 1942). U Splitu završio pet razreda realne gimnazije i počeo se baviti slikarstvom kao samouk, u Zadru 1889. otvorio atelijer za slikarske i dekorativne usluge, u Rijeci 1891–92. oslikavao crkve i kuće. U Firenci 1892–93. učio slikarstvo u P. Simija i zainteresirao se za fotografiju. Po povratku u Zadar 1893. otvorio fotografski atelijer s A. Chelazzijem, retušerom iz Firence. God. 1895. doselio se u Zagreb, gdje je vodio fotografski obrt i Prvu hrvatsku školu za amateur-svjetloslikare (1896–97), potom se usavršivao u Bukovčevu atelijeru i radio kao slikar. Potkraj 1905. odselio se u Beograd. Ondje je bio učitelj crtanja u Višoj ženskoj školi i nastavnik narodne ornamentike u Umetničko-zanatlijskoj školi. Od 1912. boravio u Bosni, za I. svjetskoga rata u Trstu, 1920–23. u Ljubljani, zatim u Beogradu, 1927. u Novom Sadu, 1927–30. u Boki kotorskoj, ponovo u Beogradu, od 1933. u Banjoj Luci te u Skoplju, odakle se 1941. vratio u Beograd, gdje je bio honorarni nastavnik u Školi za primenjenu umetnost. — Posvetio se dekorativnomu slikarstvu i primijenjenoj umjetnosti. Obilazeći krajeve Hrvatske, BiH, Crne Gore, Srbije i Makedonije, skupljao je narodne rukotvorine i proučavao njihove ornamente i motive u rezbariji, vezu i tkanju te ih stilizirane primjenjivao u slikarstvu, oblikovanju predmeta i u arhitekturi, zaokupljen stvaranjem nacionalnoga stila, isprva hrvatskoga. Slikao je freske, ulja i akvarele folklornoga i religioznoga sadržaja te alegorije i vedute. Potkraj 1890-ih kao »umjetnika za dekoraciju crkava i soba« hvalili su ga F. Bulić, V. Bukovac, I. Kršnjavi, M. C. Medović, I. Rendić, E. Vidović, J. Vancaš. U Zagrebu je 1898. oslikao pročelje Janečekove kuće na Trgu Franje Josipa (danas Tomislavov trg), dvoranu u vili Milana Nossana na Okrugljaku, gostionicu (Petrinjska ul., kbr. 15), a 1899. kavanu »Corso«. God. 1900–02. izvodio zidne slike u Karlovcu (velika dvorana Zorin doma, crkva sv. Nikole, ljekarne, kavane), 1902. u Sarajevu (banka, crkva, čitaonica), 1902–03. u Splitu, gdje je bogato uresio crkvu sv. Frane figurama, narodnim ornamentima i stiliziranim starohrvatskim motivima, imitirajući u tehnici izgled mozaika, kao i samostansku crkvu u Sinju i župnu u Klisu, u kojoj je izveo i povijesnu kompoziciju s motivom izbavljenja Klisa od Turaka. Oslikao je i crkvu Sv. križa u Splitu, crkvu u Dolu na Hvaru te mnoge druge javne i privatne zgrade u Hrvatskoj, od 1905. u Srbiji, najviše u Beogradu, a 1933. Sokolski dom u Risnu. Slikao je reklame, srpske rodoljubne alegorije, crtao narodne rukotvorine (preslice iz Dalmacije), vinjete, oblikovao knjige, plakate, interijere te namještaj (u Visu očuvan namještaj obitelji Lučić-Roki ukrašen narodnim ornamentima u tehnici rezbarenja i intarzije). Folklornu dekoraciju primjenjivao i u nacrtima za uporabne predmete od kože i kovana željeza, za mozaike, vitraje i posoblje. Izlagao je samostalno u Beogradu (1907, 1910) i Ljubljani (1935. s I. Zajecom, 1938. s P. Lobodom), skupno na međunarodnoj izložbi u Bruxellesu (1906. zlatna medalja za spavaću sobu) i Torinu (1911) te balkanskoj u Londonu (1907). Za bavljenja fotografijom (1893–97) snimao štukature staroga zadarskoga kazališta i portrete (Celestin Medović; Juraj Biankini) te gradine u tadašnjoj Bjelovarsko-križevačkoj i Požeškoj županiji za Milenijsku izložbu u Budimpešti 1896. Od Inkiostrijeva bogata opusa sačuvano je malo djela (Muzej primenjene umetnosti, Narodni i Etnografski muzej u Beogradu). Objelodanio je rasprave, predavanja i članke o mogućnostima korištenja narodnih motiva u primijenjenoj umjetnosti i razvoju srpskoga dekorativnoga stila. Surađivao u periodicima, poglavito beogradskima (Samouprava 1907–08; Proleće 1909; Novo vreme 1910, 1925). U rukopisu je ostalo njegovo djelo Narodna folklorna umetnost i njena primena.

DJELA: Predavanje Inkiostrijevo. Beograd 1906. — Naša arhitektura. Beograd 1907. — Preporođaj srpske umetnosti. Beograd 1907, 1908². — Novi srpski stil. Beograd 1910. — Moja teorija o novoj dekorativnoj srpskoj umetnosti i njenoj primeni. Beograd 1925. — O našoj arhitekturi. Novi Sad 1927. — Potpunija bibliografija do 1941. u: Bibliografija rasprava i članaka JLZ, 12. Zagreb 1977.
 
LIT.: Slike za izložbu. Vijesti Zem. izložbenog odbora, 1895, 17. VIII, str. 1–2. — Kraljevine Hrvatska i Slavonija na tisućgodišnjoj zemaljskoj izložbi kraljevine Ugarske u Budimpešti 1896 (katalog izložbe). Zagreb 1896. — Kavana »Secesion«. Karlovački glasnik, 3(1901) 4, str. 4. — Dragutin Inkiostri-Midenjak, umjetno-dekorativni figuralni slikar. Split 1903. — Z. Butković (Z. B. Ilijin): Dragutin Inkiostri-Midenjak. Narodni list, 43(1904) 27, str. 1–2. — F. Ž. Donadini (F. Ž. D.): Narodni slog i Dragutin Inkiostri-Midenjak. Hrvatska kruna, 12(1904) 35, str. 2–3. — Isti: Još o Dragutinu Inkiostru-Midenjaku. Ibid., 48, str. 1–2. — Dragutin Inkiostri-Midenjak. Prosvjeta, 13(1905) 5, str. 165, 166, 168. — S. Roca: Dragutin Inkiostri, slikar dekorater. Srđ, 5(1906) 8, str. 386–389. — D. J. Ilić (D. J. I.): Novi slog u srpskoj dekorativnoj umetnosti. Letopis Matice srpske (Novi Sad), 84(1908) CCXLVIII/2, str. 94–98. — S. Roca: Pokrajinski muzej za narodni obrt i umjetnost u Splitu. Hrvatska njiva, 1(1917) 24, str. 420. — R. Kregar: Dragotin Inkiostri-Midenjak in narodna dekorativna umetnost. Jutro (Ljubljana), 1(1920) 39, str. 4. — I. Bulić (I. B.): Dragutin Inkiostri-Medenjak. Narodni dekorativni umjetnik. Novo doba (Split), 5(1922) 24. VIII, str. 2. — R. Habeduš (Habeduš): Iz naše nacionalne ornamentalne umjetnosti. Dom i svijet, 35(1922) 8, str. 158. — V. St. Kaćanski (Vladislav Drugi): Naša umetnost. Jutro (Beograd), 1(1923) 4, str. 5; 6, str. 3; 7, str. 3. — M. Car: Nacionalizovanje dekorativne umetnosti. Misao (Beograd), 7(1925) XVII/125, str. 314–317. — M. Kašanin (M. K.): Teorija g. Inkiostria. Srpski književni glasnik (Beograd), NS, 1925, XIV/4, str. 320. — N. T. Petrović: Dragutin Medenjak-Inkiostri. Letopis Matice srpske, 100(1926) CCCVII/1–2, str. 116–120. — J. Belović-Bernadzikowska (Jasna): Die dekorative Kunst der Jugoslaven. Die Drau, 60(1927) 221, str. 3. — Ć. Čičin Šain (-n.): G. Inkiostri u Splitu. Novo doba, 15(1932) 21. IX, str. 2. — G. Dragutin Inkiostri i pored svojih 70 godina, još uvek neumorno radi (intervju). Vardar (Skopje), 4(1935) 489, str. 4. — D. Kečkemet: Splitski slikari prošlog stoljeća. Slobodna Dalmacija, 9(1951) 1. II, str. 2. — M. Dimitrijević: Pionir našeg dekorativnog stila. Politika (Beograd), 60(1963) 31. III, str. 18. — H. Lisičić: Dragutin Inkiostri-Medenjak. Zbornik za likovne umetnosti (Novi Sad), 1(1965) str. 337–349. — N. Bezić-Božanić: Spomenici najnovijeg doba na otoku Visu. Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1968, 17, str. 271. — P. Vasić: Umetnički život, 1. Beograd 1973. — N. Grčević: Fotografija u Hrvatskoj (katalog izložbe), 2. Zagreb 1978. — P. Skutari: Slikarstvo Karlovca od početka 20. stoljeća do danas. U: Karlovac 1579–1979 (zbornik). Karlovac 1979. — N. Grčević: Fotografija devetnaestog stoljeća u Hrvatskoj. Zagreb 1981. — S. Piplović: Rekonstrukcija samostanskog kompleksa Sv. Frane u Splitu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće. Kulturna baština, 11(1985) 16, str. 64–65. — D. Kečkemet: Stari splitski fotografi. Mogućnosti, 37(1990) 5/6, str. 619. — A. Seferović: Tomaso Burato, carski i kraljevski dvorski fotograf. Zadar 1990. — V. Maleković, M. Tonković i dr.: Fotografija u Hrvatskoj 1848–1951 (katalog izložbe). Zagreb 1994. — Arte miracolosa. Stoljeće fotografije u Rijeci. Rijeka 1995, 308. — Svečano otvorenje obnovljene zgrade Gradskog kazališta Zorin dom Karlovac 1987–2001. Karlovac 2001, 60.
 
Višnja Flego (2005)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

INKIOSTRI MEDENJAK, Dragutin. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 5.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/8434>.