GERNER, Eliza

traži dalje ...

GERNER, Eliza, dramska glumica (Sombor, 30. VIII. 1920). Maturirala na Trgovačkoj akademiji u Somboru 1938. Iste godine u Zagrebu upisala Ekonomsku komercijalnu visoku školu. God. 1941. nastavila studij u Budimpešti na Ekonomskom fakultetu, gdje je i diplomirala 1942, a 1943. doktorirala tezom Socijalno usmjerene odredbe u najnovijem poreznom zakonu. Glumački rad započela u amaterskom kazalištu u Somboru, a nastavila 1946. u profesionalnom Somborskom gradskom pozorištu ulogom Elize Dolittle (G. B. Shaw, Pygmalion), Laure (M. Krleža, U agoniji) te naslovnom ulogom u Goldonijevoj Krčmarici Mirandolini. God. 1948. dolazi u Zagreb, pohađa Dramski studio pri HNK, te u njegovoj jedinoj javnoj izvedbi Oluje A. N. Ostrovskog tumači Katarinu Kabanovu. U sezoni 1949/50. boravi u Narodnom kazalištu »Ivan Zajc« u Rijeci, gdje ponovno glumi Elizu Dolittle, potom Laurenciju (Lope de Vega, Fuente Ovejuna), Miru (M. Božić, Povlačenje), Suzanu (Beaumarchais, Figarov pir). Od rujna 1950. do umirovljenja 1982. djeluje u zagrebačkom HNK, osim sezone 1961/62. Preuzimala je jednako uspješno uloge u klasičnom dramskom repertoaru kao i u suvremenoj drami. Na početku je tumačila mlade djevojke (tzv. »naivna« struka), a zatim psihološki složene i glumački zahtjevne likove. Njezina glumačka nadarenost najviše se očitovala u duhovitoj, intelektualiziranoj konverzacijskoj igri koja oscilira između ozbiljnog i komičnog. Dala je zapažena ostvarenja u Shawovim djelima: Vivi (Zanat gospođe Warren), Kleopatra (Cezar i Kleopatra), Julia (Ljubavnik); Shakespeareovim: Viola (Na Tri kralja), Jessica (Mletački trgovac); bila je također Helena (J. Giraudoux, Trojanskog rata neće biti), Melita (M. Krleža, Leda), Kitty (G. Kaufman i E. Ferber, Večera u osam), Klara (W. Goethe, Egmont), Karolina (D. Gervais, Karolina Riječka), Chery (W. Inge, Autobusna stanica), Alison (J. Osborne, Osvrni se gnjevno), Klitemnestra (J. Hristić, Orest), Tereza Baćan (A. Šenoa – I. Ivanac, Diogenes), Lidija (A. N. Arbuzov, Staromodna komedija). God. 1956. gostuje s Dramskim ansamblom Strozzi (DAS) po Hrvatskoj i Jugoslaviji ulogom Il u Strozzijevu komadu Igra u dvoje, ulogom Stelle Campbell u komediji Dragi moj lažljivče J. Kiltyja te u dijalozima iz Krležina ciklusa o Glembajevima. Tumačeći Il, 1960. obišla je mnoge mađarske pozornice. U proljeće 1961. nastupa s novoosnovanom Scenom Udruženja dramskih umjetnika Hrvatske u Werfelovoj adaptaciji Euripidovih Trojanki kao Helena. U sezoni 1961/62. angažirana je u Volkstheateru Rostock, gdje igra Dianu u istoimenom Moretijevu djelu, Marion (G. Büchner, Dantonova smrt) te Il zajedno sa suprugom T. Strozzijem. Igrom u dvoje, koju su izvodili pod naslovom Igra i zbilja (Spiel und Wirklichkeit), gostovali su i u Berlinu, Beču, Grazu, Klagenfurtu, Leobenu. God. 1956. nastupila je na Dubrovačkim ljetnim igrama ulogom Jeljenke u Gundulićevoj Dubravki. Sudjelovala je u televizijskom i radijskom dramskom programu. Glumila je i u nekoliko filmova. Memoarskim člancima, recenzijama, nekrolozima surađivala u Odjeku, Prologu, Večernjem listu, Vjesniku. Njezina knjiga kazališnih memoara, naslovljena Osvrnuh se sjetno, jednostavno je i nenametljivo svjedočenje o kazališnim, djelomice i političkim zbivanjima u Hrvatskoj; u središtu zanimanja je dramatičar, glumac i redatelj T. Strozzi. Knjiga Oproštaj s Gvozdom svojevrstan je nastavak prve, a središnje su osobnosti Miroslav i Bela Krleža.

DJELA: Osvrnuh se sjetno. Zagreb 1988. — Oproštaj s Gvozdom. Zagreb 1993. — Oteto zaboravu. Zagreb 1995.
 
LIT.: -rv-: Pred prvu predstavu Dramskog studija. Drama Ostrovskoga Oluja. Narodni list, 4(1948) 28. XI, str. 5. — V. Mađarević: Tragedija »sudbine« – ili drama života? Prvi nastup Dramskog studija Hrvatskog narodnog kazališta. Vjesnik, 8(1948) 26. XII, str. 2–3. — I. Hergešić: Hrvatsko narodno kazalište. Zanat gospođe Warren. Ibid., 11(1951) 6. I, str. 2. — B. Kukolja: Na Tri kralja ili Kako hoćete u izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta. Ibid., 14. X, str. 2–3. — Z. Berković: O »Cezaru i Kleopatri« Bernarda Shawa i jednoj uspjeloj predstavi. Narodni list, 10(1954) 30. VI, str. 5. — N. Turkalj: »Igra u dvoje« – uspjeh glumačkog para Strozzi. Ibid., 12(1956) 8. II, str. 6. — M. Grgičević: Sinoć na Komornoj pozornici HNK. Komedija pisama. Dragi moj lažljivče Jeromea Kiltya u izvedbi Tita Strozzija i Elize Gerner-Strozzi. Večernji list, 5(1963) 29. IV, str. 7. — N. Batušić: Drama i pozornica. Novi Sad 1975. — M. Grgičević: Igra u dvoje. U »Staromodnoj komediji« Alekseja Arbuzova glumica slavi svoj jubilej. Večernji list, 24(1980) 13. i 14. XII, str. 10. — J. Puljizević: U jubilarnoj predstavi »Staromodna komedija« Arbuzova dramska umjetnica Eliza Gerner proslavila 35. godišnjicu rada. Ibid., 17. XII, str. 11. — N. Frndić: Eliza Gerner proslavila 35. godišnjicu umjetničkog rada. INA. Vjesnik Industrije nafte, 17(1980) 790, str. 8. — S. Vereš: Na kraju godine. Uspomene glumice. Oko, 17(1989) 439, str. 32. — J. Puljizević: Što je tajna uspjeha knjige »Osvrnuh se sjetno«? Večernji list, 33(1989) 19. III, str. 28. — M. Petravić: Po ocu sam Mađarica – no dušom i tijelom hrvatska glumica (razgovor). Marulić, 23(1990) 3, str. 309–317. — B. Džebić: Predstavljena knjiga Elize Gerner. Oproštaj s Gvozdom. Vjesnik, 54(1993) 8. VII, str. 15. — M. Grgičević: Svjedokinja rastanka. Večernji list, 37(1993) 24. VIII, str. 19. — (I. Mrduljaš i M. Kuzmanović): Eliza Gerner (1920.). Portret umjetnika u drami – II, zbornik. Zagreb 1996, 45–46.
 
Željka Čavka (1998)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

GERNER, Eliza. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 12.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/gerner-eliza>.