GORENČEVIĆ, Iljko

traži dalje ...

GORENČEVIĆ, Iljko, umjetnički kritičar i teoretičar (Požega, 21. VII. 1896 — Slavonski Brod, 28. II. 1924). Pravim imenom Leon Grün. Gimnaziju završio u Požegi 1914, pravo studirao u Zagrebu, Pešti i Beču. Po svršetku studija bio odvjetnički pripravnik u Osijeku 1919–20. God. 1921. odlazi u Beč, gdje studira povijest umjetnosti i kulture u J. Strzygowskog, pripremajući disertaciju o graditeljstvu u Dalmaciji u XI. st., koju nije dovršio. Kreće se u komunističkom emigrantskom klubu i upoznaje marksističku literaturu. Studij prekida 1922, obavlja odvjetničku praksu u Slavonskom Brodu, polaže odvjetnički ispit, ali ga iznenadna smrt sprječava u otvaranju vlastite odvjetničke pisarnice. — Kritičku misao formira prateći najnovija kretanja u likovnim umjetnostima i književnosti te je među prvima u Hrvatskoj tumačio i promicao modernu umjetnost. Bio je »jedan od najistaknutijih intermedijalnih kritičara u hrvatskoj kulturi«, a u likovnoj i intermedijalnoj kritici zastupao formocentrička načela, oslonjen dijelom na prevrednovanje povijesti likovne umjetnosti, »dijelom na sociološki pristup stilskim pojavama na što ga je upućivao marksizam« (A. Flaker). U književnosti se javio novelističkim zapisom Velika lira u Šišmišu (1916). Pripadao Krležinu i Cesarčevu krugu. Istražujući Krležino djelo piše o njegovu pjesništvu (Miroslav Krleža: Vom Wesen der modernen Dichtung. Die Drau, 1917; prevedeno u Zborniku o Miroslavu Krleži, Zagreb 1963) i funkciji njegova djela u suvremenosti, nalazeći da je drama Kristofor Kolumbo pokušaj ostvarenja totalne umjetnosti za koju se i sam zauzimao (Plamen, 1919). Zaokupljen problemima moderne objavljuje likovne kritike i povijesnoumjetničke rasprave, poglavito u Die Drau (1917–20). U raspravi Der Weltkrieg und die Renaissance der kroatischen Kunst vrednuje I. Meštrovića, M. Vanku i J. Mišu, u članku o izložbi u Budimpešti P. Dobrovića. Pisao je o golotinji u umjetnosti, A. Rodinu, Schneiderovoj knjizi o M. Kraljeviću, Strajnićevim Studijama, o mogućnostima razvoja hrvatske umjetnosti, likovnim izložbama (J. Leović, V. Filakovac, S. Aralica). Znatne su njegove rasprave o Dobroviću (Književni jug, 1918; Jug, 1919), Meštroviću (Jug, 1919) i njegovu utjecaju na M. Studina (Plamen, 1919), o Kraljeviću (Književni jug, 1919), izložbi Proljetnog salona (Jug, 1920). U povodu osnutka Društva za unapređivanje umjetnosti u Osijeku održao programatski govor u kojem pokreće pitanja o modernoj umjetnosti (Smisao umjetničke obnove. Jug, 1920). Za bečkih studija prihvaća materijalistički pristup umjetnosti te umjetničke teme obrađuje dijalektički (Naša sloga, 1920; Savremenik, 1921), a nakon njih bavio se poglavito problemima teorije umjetnosti i estetike. Posmrtno mu je tiskan odlomak iz studije O materijalističkom posmatranju umjetnosti (Književna republika, 1924/25). Pisao glazbene kritike, a za boravka u Osijeku redovito pratio i kazališni život. Razočaranost jugoslavenskom državom i raskid s političkim »jugo-iluzijama« iznio u serijalu Nove orijentacije (Radnička riječ, 1920). Osim pseudonimom Iljko Gorenčević, potpisivao se i L. G., I. Gor., Ig. i Iljko.

DJELA: O umjetnosti Marina Studina (predgovor mapi). Zagreb 1919. — VII. izložba proljetnog salona (predgovor katalogu izložbe). Osijek 1920.
 
LIT.: A. B. Šimić: Našao sam. Vijavica, 1919, 4, str. 8. — V. Popović: Vihori. Gđici M. G. Jug, 3(1920) 100, str. 1–3. — B. Šram (B. Š-m.): Jedna umjetnička kritika. Hrvatski list, 1(1920) 31, str. 2–3. — (Nekrolozi): Die Drau, 57(1924) 1. III, str. 2; Brodske novine, 6(1924) 6. III, str. 2. — A. Cesarec, Borba (Beograd), 3(1924) 6. III, str. 2. — M. Krleža, Književna republika, 2(1924–25) I/3, str. 110–112. — J. Denegri: Umetnička kritika u Srbiji i Hrvatskoj. U: Treća decenija – konstruktivno slikarstvo (katalog izložbe). Beograd 1967. — O. Švajcer: Likovni život Osijeka u razdoblju od 1920. do 1930. Osječki zbornik, 13(1971) str. 238–239, 255, 256. — A. Flaker: Nomadi ljepote. Zagreb 1988. — V. Kusik: Iljko Gorenčević (1896–1924). Likovne kritike. Revija, 28(1988) 8/9, str. 890–893. — Isti: Iljko Gorenčević. Prvi moderni kritičar moderne umjetnosti. Peristil, 1988–89, 31/32, str. 383–385. — S. Lasić: Krležologija ili povijest kritičke misli o Miroslavu Krleži, 1. Zagreb 1989. — J. Denegri: Ogled I. Gorenčevića o P. Dobroviću. Zbornik narodnog muzeja u Beogradu, 1990, XIV/20, str. 123–133. — O. Švajcer: Likovna kronika Osijeka 1850–1969. Osijek 1991, 76, 81. — A. Flaker: Riječ, slika, grad. Zagreb 1995. — V. Kusik: Duh i dah modernog vremena. Iljko Gorenčević, prvi moderni kritičar moderne umjetnosti. Glas Slavonije, 54(1997) 8. III, Pr., str. 38–39. — J. Galjer: Likovna kritika u Hrvatskoj. Zagreb 2000.
 
Martin Kaminski i Višnja Flego (2002)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

GORENČEVIĆ, Iljko. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 5.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/gorencevic-iljko>.