GRANČARIĆ, Slavomir

traži dalje ...

GRANČARIĆ, Slavomir, skladatelj, dirigent i pedagog (Zadar, 8. VII. 1878 — Zagreb, 22. II. 1941). Nakon završetka gimnazije u Zadru, glazbu učio 1895–99. u školi HGZ u Zagrebu, a 1899–1902. na Konzervatoriju za glazbu i kazališnu umjetnost u Beču. Glavni predmeti studija su mu nauk o harmoniji i kontrapunkt što uči u Roberta Fuchsa. God. 1902. na Konzervatoriju za glazbu u Pragu upisuje odsjek kompozicije, koji je apsolvirao 1904. kao jedan od posljednjih Dvořákovih učenika. Svoje glazbeno školovanje okrunio je boravkom 1904–05. u Parizu, gdje na Nacionalnom konzervatoriju studira kompoziciju u Gabriela Fauréa. Po povratku u domovinu, od jeseni 1905. do kraja 1906. zborovođa je pjevačkog društva »Dinara« u Livnu. Nakon kraćeg boravka u inozemstvu 1907. učitelj je u senjskoj gimnaziji, 1908. dirigent Hrvatskoga pjevačkog i tamburaškog društva »Vlašić« u Travniku, 1909. dirigent pjevačkog društva »Zora« i 1909–12. »honorarni učitelj pjevanja, muzike i orguljanja« u Velikoj realnoj gimnaziji u Karlovcu. God. 1913. odlazi u Beč, gdje ga zatječe I. svjetski rat pa je mobiliziran. U Karlovac se vraća 1919. i postaje upravitelj Glazbenog zavoda, 1920. premješten je u učiteljsku školu u Negotinu i 1922. u gimnaziju u Pirotu. Tek se 1927. uspijeva vratiti u Hrvatsku i dobiti mjesto u Osijeku u Učiteljskoj školi. God. 1940. dolazi u Zagreb na mjesto učitelja Treće muške realne gimnazije, ali zbog prerane smrti nije ni počeo službovanje. — Na Grančarićev skladateljski opus odlučujuće je utjecala njegova životna i profesionalna sudbina: tragičan jaz između visokog stupnja njegova glazbenog školovanja u najvećim europskim glazbenim središtima i nerazvijenosti glazbenih prilika u mjestima gdje je službovao. U svezi s tim znakovit je i podatak da je G. u razdoblju od 1904, kada je nastala njegova prva orkestralna skladba Adagio con tristezza, zapravo njegov diplomski rad na praškom Konzervatoriju, pa sve do skladanja simfonijske trilogije Pad carstva (Tatjana kod cara) 1928, napisao samo uvertiru Pentezilea (izgubljena), kraću opernu jednočinku Kosovo i nekoliko solo-popijevaka. Tek je u Osijeku mogao ponovno skladati za orkestar (Zagrebačka i Osječka filharmonija) i u punoj mjeri razviti svoju skladateljsku djelatnost. Težište je njegova stvaralaštva na orkestralnoj glazbi. Adagio con tristezza svojom je učinkovitom ekspresivnošću i zanatskom dotjeranošću, posebice izvrsnom orkestracijom, vrijedan prinos hrvatskomu orkestralnom stvaralaštvu na prijelomu stoljeća. Zbog razmjerno kasne izvedbe u Zagrebu 1919, njezina recepcija u javnosti nije bitnije utjecala na skladateljev životni put. Izvedbe njegovih orkestralnih skladba svojom su visokom kompozicijsko-tehničkom razinom pobudile pozornost glazbene kritike. U gotovo svim onodobnim napisima ističe se Grančarićeva vješta i znalačka orkestracija. Osim izvedbe djela Tatjana kod cara iz trodijelne simfonijske impresije Pad carstva, to posebice dolazi do izražaja u recepciji simfonijske skice Ocean, jednog od najzapaženijih skladateljevih djela u stručnim glazbenim krugovima. Dragocjenih svjedočanstava u povodu izvedbe te skladbe 1927. dao je i B. Bersa u svom dnevniku, ističući vrsnoću skladateljske tehnike i nadasve instrumentacije te zaključuje: »Snažna ruka, možda najsnažnija u nas uopće!« P. Markovac u Oceanu zamjećuje orkestralnu tehniku francuskog impresionizma. Prosudbe Oceana nedvojbeno pokazuju kakvu je ulogu G. mogao odigrati u razvoju hrvatske glazbe da su mu izvanjske okolnosti bile sklonije. Simfonijska trilogija Pad carstva i alegorija Sodoma za veliki orkestar (neizvedena), u svojoj karakterističnoj programnosti, glazbenoj građi i harmonijskom izričaju, zrcale glazbeni realizam XIX. st. Posebice je zanimljiva Sodoma u kojoj autor hotimice pribjegava pojednostavnjenju kompozicijsko-tehničkih postupaka u funkciji prikazivanja programne zamisli. Pri tom ne preza od uporabe najbanalnijih melodijskih obrazaca i ritmičkih formula te grotesknih valcera kako bi karakterizirao jalovost »bezbožnoga« biblijskoga grada. Ostale Grančarićeve orkestralne skladbe nose pečat nacionalnog smjera odn. »novog nacionalizma«. Opera Salko (neizvedena), skladana na libreto s motivima iz života Bosne XVIII. st., djelo je prepoznatljivih realističkih i verističkih akcenata, čija je glazbena struktura satkana iz blokovskog nizanja kratkih motiva folklorne provenijencije, koje odlikuje ona ista vještina orkestracije i uzornost instrumentacije koja je karakteristična za sva Grančarićeva djela. Opera Salko, u kojoj je orkestar nositelj glazbene radnje, zbog recitativnog načina oblikovanja vokalnih dionica, koje vjerno pokušavaju prenijeti akcente i govornu melodiju riječi, čime se čitavi odlomci svode na ritmičnu »deklamaciju« teksta, na tek nekoliko različitih tonova, gubi na izvedbenoj atraktivnosti. G. je autor i dvadesetak solo-popijevaka, nekolicine zborova, u kojima obrađuje narodne napjeve, te crkvene glazbe koje je veći dio zasada izgubljen.

DJELA (praizvedbe i tisak): Adagio con tristezza za orkestar. Prag 1904, Zagreb 1919. — Dvije romanse (Oj djevojko i Ljuven sanak) za glas i glasovir (stihovi R. Katalinić Jeretov). Zagreb 1907. Tiskano Wien—Zagreb—Prag 1919. — Ja te gledam za glas i glasovir (stihovi Đ. Arnold). Tiskano Wien—Zagreb—Prag 1919. — Na šetnji za glas i glasovir (stihovi Đ. Arnold). Tiskano Wien—Zagreb—Prag 1919. — Pod crljenim kišobranom za glas i glasovir (stihovi Đ. Arnold). Tiskano Wien—Zagreb—Prag 1919. — Vrpca na šeput za glas i glasovir (stihovi Đ. Arnold). Tiskano Wien—Zagreb—Prag 1919. — Pentezilea, uvertira. Osijek 1928. Bydgoszcz 1930. — Tatjana kod cara, II dio iz ciklusa simfonijskih impresija Pad carstva. Zagreb 1928. — Žalobna koračnica Stjepanu Radiću. Zagreb 1928. — Ocean, simfonijska skica. Zagreb 1929. — Kraljević Marko, parafraza. Osijek 1930. — Poskočnica za muški zbor. Osijek 1935. — Večeraj, mene ne čekaj za muški zbor i bariton solo. Osijek 1935. — Halugica, rapsodična predigra. Zagreb 1937. — Srijemsko kolo. Zagreb 1941.
 
LIT.: (Bbg.): Výroční produkce konservatoře. Čas (Praha), 18(1904) 191, str. 2. — (Dr. V. J.): Austrittsprüfungen am Prager Konservatorium. Deutsches Abendblatt (Praha), 19(1904) 155, str. 2. — (-ff-): Posledni sobotni výstupni zkouška konservatorni. Národní listy (Praha), 1904, 191, str. 3. — (-la): Koncerty. Třetí vystupování koncert konservatoře. Národní Politika (Praha), 22(1904) 192, str. 3. — R. Prochazka: Öffentliche Austrittsprüfungen am Konservatorium für Musik. Prager Tagblatt, 1904, 191, str. 6. — Priznanje našem umjetniku. Narodni list (Zadar), 43(1904) 84, str. 3. — Produkce hudebnich ustavu. Dalibor (Praha), 26(1904) 36/37, str. 250. — A. Dobronić: Slavomir Grančarić, Dvije romanze. Savremenik, 2(1907) 6, str. 373. — Zabave u Senju. Nehaj, 1(1907) 5, str. 3. — Koncerat operne pjevačice Drage Hauptfeldove. Narodni glas, 4(1909) 32, str. 2. — M. Nehajev (-Nv): Konzerte. Agramer Tagblatt, 34(1919) 158, str. 1–2. — A. Ružičić: Treći društveni koncerat našega konzervatorija. Narodna politika, 2(1919) 144, str. 2. — B. Širola: Treći društveni koncerat Hrv. zemalj. glazbenog zavoda. Jutarnji list, 8(1919) 2702, str. 6. — R. Taclik (R. T.): Slavomir Grančarić, Pjesme za jedan glas i glasovir. Karlovac, 4(1919) 16, str. 3–4.— A. Vidak (Vd.): Koncerat Glazbenog zavoda. Hrvat, 1(1919) 15, str. 3. — Iz glazbenog svijeta. Obzor, 60(1919) 131, str. 2. — Iz gradskog magistrata i zastupstva. Karlovac, 4(1919) 9, str. 3. — S društvenog koncerta zagrebačkog konzervatorija. Ibid., 19, str. 5. — J. Canić: Glazbene »fragmentarne dijagnoze«. Narodni val čovječnosti, pravice i slobode, 2(1928) 266, str. 6. — Isti: Simfonijski koncerat hrvatskih kompozitora. Ibid., 36, str. 5–6. — A. Dobronić: Muzičke sličice hrvatskog prosvjetnog tjedna u Zagrebu. Misao (Beograd), 10(1928) XXVI/193–200(5–6), str. 354–357. — Ž. Hirschler (-žh-): I. Matineja Zagrebačke filharmonije. Jutarnji list, 17(1928) 5748, str. 5. — K. Krenedić (K): Simfonijski koncerat hrvatskih kompozitora. Novosti, 22(1928) 38, str. 7. — M. Majer (M. M.): Matinee der Zagreber Philharmonie. Morgenblatt, 43(1928) 38, str. 6. — L. Mirski: Koncerat učenika-ca drž. učiteljske škole. Hrvatski list, 9(1928) 142(2530), str. 3. — N. Polić: Simfonički koncert domaćih muzičara. Vijenac, 6(1928) VIII/3, str. 123–124. — L. Šafranek-Kavić: Prvi koncert Zagrebačke filharmonije. Obzor, 69(1928) 36, str. 2–3. — Isti: I. Matineja Zagrebačke filharmonije. Ibid., 305, str. 3. — 75. godišnjica trgovačke i obrtničke komore. Hrvatski list, 9(1928) 142, str. 1. — Ž. Hirschler: Drugi simfonijski koncerat Zagrebačke filharmonije. Jutarnji list, 18(1929) 6425, str. 14. — K. Krenedić (K.): Drugi koncerat Zagrebačke Filharmonije. Novosti, 23(1929) br. 354. — M. Majer (M. M.): Zweites Konzert der »Zagreber Philharmonie«. Morgenblatt, 44(1929) 348, str. 5. — P. Markovac: Koncerti. Književnik, 3(1930) 2, str. 83–84. — R. Matz: Iz glazbenog svijeta. Jutarnji list, 19(1930) 17. X, str. 10. — (Dr. M-ć): Koncerat Osječke filharmonije. Hrvatski list, 11(1930) 267, str. 14. — Djelo osječkog kompozitora izvedeno u Poljskoj. Ibid., 97, str. 13. — Uvertira »Pentesilea«. Vjesnik za prosvjetu i upravu, 15(1930) 9, str. 78. — L. Mirski: Velik uspjeh »Lipinog koncerta«. Hrvatski list, 16(1935) 19. XI, str. 14. — Z. Špoljar (Z. Š.): XI. Društveni koncert Hrvatskog glazbenog zavoda. Hrvatski dnevnik, 2(1937) 13. VI, str. 11. — V. Ciprin (C-in): Koncert djela sedmorice hrvatskih skladatelja. Jutarnji list, 30(1941) 10 465, str. 14. — Ž. Hirschler (-žh-): Nova hrvatska simfonijska glazba. Večer, 22(1941) 6096, str. 5. — M. Majer (M. M.): Društveni koncert Zagrebačke filharmonije. Hrvatski dnevnik, 6(1941) 1750, str. 8. — Isti: Slavomir Grančarić (nekrolog). Morgenblatt, 56(1941) 48, str. 5. — (y): Sedam hrvatskih skladatelja. Jutarnji list, 30(1941) 10 460, str. 12. — (Kd): Poznati i manje poznati karlovački skladatelji. Pokupje, 2(1945) 45, str. 10. — D. Merkaš: Hrvat posljednji Dvořakov učenik. Večernji list, 41(1997) 26. X, str. 13.
 
Davor Merkaš (2002)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

GRANČARIĆ, Slavomir. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 2.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/grancaric-slavomir>.