KNEŽEVIĆ, Petar

traži dalje ...

KNEŽEVIĆ, Petar (Pavao), vjerski pisac, pjesnik i skladatelj (Kapitul kraj Knina, 5. III. 1701 — Sinj, 18. VI. 1768). U Franjevački red stupio 1719. Humaniora vjerojatno završio na Visovcu, a filozofsko-teološki studij u Šibeniku, gdje je i zaređen. Budući da se u službenim spisima Provincije Bosne Srebrene ne spominje do 1728, kada je imenovan propovjednikom u Makarskoj, pretpostavlja se da je u Italiji učio glazbu. God. 1730. postao je učiteljem gramatike u Šibeniku, od 1732. bio tajnik Provincije, od 1735. tajnik i član novonastale Provincije sv. Kaja, 1738–42. i 1748–51. njezin definitor te 1754–55. kustod, a potom učitelj crkvenoga pjevanja u sinjskom samostanu i ravnatelj zbora u crkvi Gospe Sinjske, gdje je i pokopan. Prvo mu je objavljeno djelo Muka Gospodina našega Isukarsta i plač matere njegove (1753), poznatije kao Gospin plač, svojevrstan religiozni oratorij u tradiciji usmene narodne pjesme (osmerački katreni, s parnom rimom i cezurom iza četvrtoga sloga) i srednjovjekovnih crkvenih prikazanja (dijaloška struktura). Pjevan za korizme po Dalmaciji i BiH, u sljedeća dva stoljeća taj je pasionski spjev postignuo veliku popularnost, o čem svjedoče mnoga izdanja izvornika i njegovih glavnih redakcija, tzv. slavonske (I. Velikanović), bosanske (nepoznati redaktor) i dalmatinske (S. Petrov). Pisme duhovne razlike (1765), najuspjelije njegovo pjesničko djelo, sastavljeno je, uz nekoliko crkvenih himana i kantika prevedenih iz Rimskoga časoslova (1568), od izvornih duhovnih pjesama. Jedna od najpopularnijih, Popjevka na slavni Božić, odn. Veseli se, Majko Božja, koju je već 1763. P. Jurić uvrstio u molitvenik Način pravi kako karstjani imadu Boga moliti, postala je dijelom gotovo svih zbirka crkvenih i duhovnih pjesama te se još pjeva u crkvama hrvatskoga jezičnoga područja. Više od 30 njegovih pjesama uvrstio je M. Čulić u prvu antologiju pobožnih pjesama Pisne duhovne različne (Venecija 1805), a u knjizi Gospa Sinjska (Zagreb 1899) I. Marković objavio je one o Gospi Sinjskoj. Duhovna pivka (1759) također je zbirka himnodijskih pjesama, s osnovnim katehetskim poukama, knjižica Životi četiriju svetaca (1759) sadržava prigodničarsko-hagiografske pjesmotvore, a moralističko-vjerski stihovi Pisma ćudoredna (1766) i praktični savjetnik o služenju mise Nauk mladoga misnika (Mleci 1767), za koji autorstvo nije sa sigurnošću potvrđeno, primjeri su Kneževićeva prosvjetiteljsko-didaktičkoga nastojanja. Pjevajući za »ljude priproste«, uglavnom je stvarao u osmeračkim rimovanim katrenima, a među ostalim primjerima ističe se sapfička strofa (npr. nekoliko pjesama u zbirci Pisme duhovne razlike ili pjesma o sv. Paskalu Baylonskom u knjižici Životi četiriju svetaca). Osmina redovnička zabave duhovne (1766) prvi je priručnik duhovnih vježba na hrvatskom jeziku. Taj slobodni prijevod s latinskoga, popraćen prevoditeljskim bilješkama, prema navodima P. Knezovića (Zbornik o Petru Kneževiću) nastao je prema trećem izdanju djela Octava Seraphica (Augsburg 1736) Ämiliana Nieberlea. Posmrtno objavljen lekcionar Pištole i evanđelja (1773), kojemu je dodano nekoliko himnodijskih pjesama, priređen je prema Misalu po zakonu rimskoga dvora (1483), Rimskom ritualu (1614) i Bandulavićevu lekcionaru (1613). Tako je područje sjeverne i srednje Dalmacije prvi put dobilo svoj štokavski lekcionar, koji je bio u uporabi u Dalmaciji i BiH sve do pojave lekcionara P. Vlašića (1921). K. se okušao i kao glazbenik i skladatelj, pa je veliku pozornost posvetio načinu pjevanja svojih pjesama, crkvenih himana i kantika. U sinjskom samostanu čuvaju se, osim nekoliko rukopisnih pjesama, dva njegova kantuala (tzv. kantuali A i B, oba završena 1767). Izvornu jednoglasnu Missu u harvatski jezik iz kantuala B preradio je za četveroglasni muški zbor i pod naslovom Hrvatska misa 1881. objavio F. K. Kuhač (te su ju godine u Rimu izveli hrvatski hodočasnici prigodom kanonizacije Ćirila i Metoda). Treći ili kantual C (1767–68) čuva se u franjevačkom samostanu na Visovcu. K. je pisao ikavskom novoštokavštinom (»slovinski jezik«) i talijanskom grafijom, a pravopis mu je fonološki, s fonetskim i morfonološkim primjesama. Skrbio je i o leksiku, pa je svojim djelima, ponajprije Gospinim plačem i liturgijsko-biblijskim nazivljem lekcionara, znatno pridonio standardizaciji hrvatskoga jezika. Kao plodan pisac i jedan od boljih franjevačkih duhovnih pjesnika (M. Kombol), osobito marijanske tematike, uz A. Kačića Miošića pripada znamenitim crkvenim i kulturnim djelatnicima iz prve pol. XVIII. st. u Dalmaciji. O njem je 2002. na Visovcu, u Skradinu i Kninu održan znanstveni skup.

DJELA: Mukka Goʃpodina naʃcega Issukarsta i plaç matere gnegove. U Mleczi, po Simunu Occhi, 1753 (više od 100 izd. do 2003). — Duhovna pivka. U Mletczii, po Simunu Occhi, 1759. — Xivotti çetiriu svetacza çuddotvoriteglja Francescka od Ascixa, Antuna od Padve, Didaka, i Pasckala. U Mletczii, po Simunu Occhi, 1759. — Pisme duhovne razlike. U Mletczih, po Simunu Occhi, 1765. — Osmina redovniçka zabave duhovne. U Mletczih, po Scimunu Occhi, 1766. — Pisma chiudoredna. U Mleczih 1766. — Pisctole i evangelja. U Mletczih, po Ivanu Novellu, 1773.
 
LIT.: I. Ocvirk: O. Petar Knežević i dva kantuala franjevačkog samostana u Sinju. Sv. Cecilija, 17(1923) 4, str. 111–114. — J. Božitković: Život i rad fra Petra Kneževića. Građa za povijest književnosti hrvatske, 1927, 10, str. 149–162. — Isti: Fra Petar Knežević kao pjesnik Marijina materinstva Božjega. Nova revija, 10(1931) 5/6, str. 386–387. — S. Petrov (S. P.): Gospin plač. Vrhbosna, 50(1936) 6/7, str. 139–140. — Isti: Gdje se i kada rodio fra Petar Knežević. Obzor, 80(1940) 190, str. 2. — A. Crnica: Kako je objelodanjen Kneževićev »Pištular«? Hrvatski narod, 6(1944) 1053, str. 2. — M. Kombol: Poviest hrvatske književnosti do narodnog preporoda. Zagreb 1945. — J. Šetka: O. fra Petar Knežević. U: Sinjska spomenica 1715–1965. Sinj 1965, 297–300. — K. Kosor: »Gospin plač« fra Petra Kneževića. Godišnjak Instituta za izučavanje jugoslovenskih književnosti u Sarajevu, 2(1973) str. 71–89. — J. Andreis: Povijest glazbe, 4. Zagreb 1974. — K. Kosor: Izdanja Kneževićeva »Gospina plača«. Kačić, 6(1974) str. 171–187. — J. Fućak: Šest stoljeća hrvatskoga lekcionara. Zagreb 1975, 247–251. — M. Demović: Pitanje autorstva skladbi Kneževićevih kantuala. Kačić, 16(1984) str. 193–214. — Isti: Solističke skladbe u kantualima Petra Kneževića. U: Glazbeni barok u Hrvatskoj (zbornik). Osor 1989, 167–193. — H. Mihanović-Salopek: Hrvatska himnodija od srednjeg vijeka do preporoda. Split 1992. — M. Čirko: Povodom 230. obljetnice smrti fra Petra Kneževića s posebnim osvrtom na božićnu popijevku Veseli se Majko Božja. Sv. Cecilija, 68(1998) 4, str. 98–102. — S. P. Novak: Povijest hrvatske književnosti, 3. Zagreb 1999. — J. Lisac: Autor lekcionara i plača. Vjesnik, 64(2003) 19. XI, str. 18. — (P. Knežević, Gospin plač). Runovićki zbornik, 2003, 2, str. 40, 42–43, 85–106. — Zbornik o Petru Kneževiću. Zagreb—Šibenik 2003. — H. Mihanović-Salopek: Tihi pregaoci visovačko-skradinskog područja. Split 2004. — N. Videk: Tri stoljeća s pjesnikom Brata Sunca. Zagreb 2006.
 
Marko Kovačević i Ankica Šunjić (2009)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

KNEŽEVIĆ, Petar. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/9540>.