MACANOVIĆ, graditeljska i klesarska obitelj (XVII–XIX. st.). Podrijetlom iz Dubrovnika. Njezini pripadnici zabilježeni su i kao Ma(c)canovich ili Ma(z)zanovich, nosili su imenski dometak Raguseo (da Ragusa, Raguseo da Trau, Raguseus), a od kraja XVII. st. bili su nastanjeni u Splitu i Trogiru, gdje su u Varoši (danas Sinjska, Splitska i Ul. Matice hrvatske) posjedovali, uzimali u zakup, gradili i adaptirali kuće. Djelatnost im je bila i klesarska (nabava kamena, priprema i klesanje gradbenih dijelova) i graditeljska (protomajstori), a radili su na fortifikacijama i drugim javnim, crkvenim i privatnim gradnjama po Dalmaciji. Izričaj im se, nastao pod utjecajem domaće kamenarske tradicije, povezan s talijanskim predlošcima i prilagođen mogućnostima, često na tragu vojnoga graditeljstva (zatvorene i čvrste forme), razvijao kroz nekoliko naraštaja. Prvi im je poznatiji graditelj Frano (Francesco Raguseo, Frano Ivanov; rođ. oko 1626, u. 1697), sin majstora Ivana. Zabilježen je u Splitu 1645. te u Trogiru, gdje je gradski protomajstor – zidar i drvodjelja na javnim radovima. Za Kandijskoga rata časnik udruge trogirskih bombardijera (Klis 1648, Zadvarje 1652), postavljen za zapovjednika u trogirskoj tvrđavi Sveta Barbara 1686. Njegov sin Ivan (Ivan Franov, Zvane; rođ. 1646) naslijedio je obiteljski posao. U Trogiru je 1684. i 1694. biran za alfiera bombardijera, sudjelovao je u radu pučke skupštine (1707–08, pučki branitelj) te bio član Bratovštine Svetoga Duha. Kao zidarski protomajstor sklopio je 1698. ugovor sa sinjskim franjevcima o gradnji crkve, za koju je izradio samo nacrt. Istaknuo se pri dogradnji kninske tvrđave pod nadzorom G. B. Camozzinija. U toj je gradnji iskustvo i ugled stekao i sin mu Ignacije st. (Ignazio; 1675–1720), koji je kraće djelovao s ocem, a potom samostalno. Protomajstor trogirski, zaposlen na javnim radovima u Trogiru i na Čiovu, 1711–13. u Kninu je učvršćivao najniži dio obrambenoga sklopa. Istodobno je radio na gradnji tvrđave u Sinju (kvartir i pomoćne zgrade, sačuvano u izmijenjenu obliku), zidane prema najsuvremenijem, vaubanovskom načinu utvrđivanja. Zapovjednikom trogirskih bombardijera postao je 1716. Djelatan i u pučkoj skupštini, biran je za javnoga branitelja (1718). Posao je nastavio sin Ivan (Zvane; rođ. 1705). U mladosti je iskustvo stjecao radeći s ocem i djedom na utvrdama u Kninu te Zadru (vjerojatno 1726–28), a u Imotski je 1729. upućen kako bi obnovio najniže zidove tvrđave i glavna vrata. Usavršivao se u F. Melchiorija, koji mu je izdao svjedodžbu 1736, pa je imenovan protomajstorom u Trogiru i okolici. Mnoge mu gradnje nisu zabilježene jer kao gradski protomajstor nije sklapao ugovore. Spominje se u Zadru 1738–41, u Trogiru 1739. kao župan Bratovštine sv. Antuna i 1741–42. kao službeni procjenitelj gradnja. Znanjem je nadmašio pretke, a umijeće prenio sinu → IGNACIJU, koji se prometnuo u najpoznatijega graditelja i klesara u obitelji. Osim u Trogiru, Ivan je djelovao i u okolici, a napose na Braču. Gradio je crkvu sv. Marije u Blizni Gornjoj kraj Marine (ugovori i sporovi 1740; gradnja od 1745. do kraja života), izvodio 1740–45. popravke na zvoniku trogirske crkve sv. Mihovila, podignuo 1741. nesačuvani zvonik župne crkve u Kaštel Novom. Istodobno je na Braču gradio župne crkve u Milni (spominje se 1733) i Nerežišćima (podmirenje njegova duga crkvi 1746–47, sačuvan nacrt pročelja, dovršio sin), dekorativnih pročelja koja spajaju barokne konkavno-konveksne oblike s inventarom starijih razdoblja (rozete). S obzirom na osebujan pristup gradnjama, možda je sa sinom radio kulisno pročelje nedovršene župne crkve u Drveniku Velikom te u Trogiru na crkvama sv. Petra, sv. Nikole i Gospe od Karmela te zvonicima crkava sv. Dominika i sv. Lazara. Povezivalo ga se i s nacrtom za splitsku baroknu crkvu sv. Filipa (1735) te s nekim kućama na Braču. I drugi sin Ignacija st., Vicko (Vicenzo, Visko; 1718?–1787), nastavio je graditeljsku i kamenarsku djelatnost. U trogirskim dokumentima 1737–81, bio je član bratovština Gospe od Karmela i sv. Barbare, u kojoj je obnašao i dužnost poručnika bombardijera. U zakupu je imao kuću blizu Bratovštine Svetoga Duha, u Ul. sv. Dominika, gdje mu je bilo skladište, a imao je i obradivu zemlju (Okruk). U trogirskim je kamenolomima radio (1742) i nadzirao (1744) branje kamena te je trogirski kamen nabavljao i dostavljao po Dalmaciji. Klesao je kamenu opremu za crkve i građanske kuće. Zabilježen je u Zadru 1741, kad je za P. L. Pellegrinija isporučio 11 dovrataka ili doprozornika od trogirskoga kamena, te u Trogiru 1747. i 1749. u ugovorima za dogradnju palače Buffalis (nije utvrđeno je li joj bio i protomajstor). Radio je na župnim crkvama, klesao za onu u Kaštel Štafiliću (1753. vrata i dugo temeljno kamenje, 1757. zidne vijence, 1758. priredio kamen za rozetu pročelja, 1772–74. isplaćen za klesane glavice, dijelove ogradica, zidne ormare i vijence, akroterij i dijelove novoga oltara; protomajstor Ignacije), popravljao grobišni zid u Kaštel Novom (1765–66, 1779) te sudjelovao u gradnji crkve Gospe od Zdravlja u Splitu (1767. priskrbio kamenu građu). Istaknuo se kao klesar i graditelj zvonika uobičajenih oblika, jednostavne masivne forme, sa zatvorenim podankom i lođama samo na gornjem dijelu te piramidom na vrhu. Klesao je kamene dijelove za zvonik župne crkve sv. Mihovila u Svetom Filipu i Jakovu (1749) te fino obrađene komade kamena za najviši kat zvonika i završnu lanternu crkve Muster u Komiži (1771), gradio zvonik župne crkve u Vodicama (1752–72) i crkve Gospe od Pojišana u Splitu (ugovor 1775, dovršeno 1782). Dobavljao je trogirski kamen za oltare, među ostalim G. Mazzoniju 1771–72. za oltare župnih crkava u Sutivanu, šibenskoj Rogoznici i Kaštel Štafiliću te M. Costi 1777–78. za zadarske dominikance. Istodobno je dobivao narudžbe za javne radove, poput popločenja javnih površina (nesačuvani gat negdašnje zgrade trogirskoga saniteta 1779), a 1757–85. spominje se kao procjenitelj vrijednosti građevina i radova (crkva u Kaštel Novom, procjena građevnoga materijala 1780). Poznat je i Ignacijev sin Frano (Francesco, Franjo), koji je 1772–74. rušio staru i gradio novu apsidu župne crkve u Kaštel Štafiliću (protomajstor otac, isplaćeni 1775) te kao javni graditelj popločao šibenske ulice 1793. U vrelima su zabilježeni i Mihovil (Mihovil Franjin, Lallos), koji je u Trogiru radio na palači Dragač te na crkvama u gradu i okolici potkraj XVII. i na poč. XVIII. st., te Nikola, koji je načinio konzolu za oltar sv. Nikole u crkvi Muster u Komiži 1785. U kontinuitetu domaće klesarske i graditeljske tradicije jedna od najaktivnijih obitelji u srednjoj Dalmaciji od XVII. do XIX. st., Macanovići su širinom djelovanja pridonijeli i formiranju zajedničkih značajka dalmatinske graditeljske škole.
LIT.: I. Kukuljević Sakcinski: Slovnik umjetnikah jugoslavenskih. Zagreb 1858, 263. — K. Stošić: Sela šibenskoga kotara. Šibenik 1941, 131–132. — C. Fisković: Ignacije Macanović i njegov krug. Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1955, 9, str. 198–268. — A. Jutronić: Muzičari, slikari, zlatari i graditelji u starom Splitu. Mogućnosti, 3(1956) 4, str. 318. — K. Prijatelj: Umjetnost XVII. i XVIII. stoljeća u Dalmaciji. Zagreb 1956, 23. — L. Katić: Povijesni podaci iz vizitacija Trogirske biskupije u XVIII. stoljeću. Starine, 1958, 48, str. 310, 319–322, 329. — C. Fisković: Spomenici otoka Visa od IX do XIX stoljeća. Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1968, 17, str. 79. — K. Prijatelj: Macanovićevo pročelje u Velom Drveniku. Kulturna baština, 5(1978) 7/8, str. 49–52. — A. Horvat, R. Matejčić i K. Prijatelj: Barok u Hrvatskoj. Zagreb 1982. — C. Fisković: Od Macanovićeve skice do izradbe pročelja crkve u Nerežišćima na Braču. Peristil, 1992–93, 35/36, str. 181–186. — N. Bezić-Božanić: Trogirski obrtnici od druge polovine 16. stoljeća do pada Mletačke Republike 1797. godine. Vartal, 2(1993) 1/2, str. 110–111. — K. Prijatelj: Milnarski spomenici. U: Prvi libar o Milnoj. Supetar 1998, 257–258. — N. Bezić-Božanić: Majstori od IX do XIX stoljeća u Dalmaciji. Split 1999. — L. Čoralić i I. Prijatelj-Pavičić: O graditeljskoj aktivnosti u trogirskim ženskim benediktinskim samostanima u vrijeme biskupa Jeronima Fonde (1738–1754). Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1999–2000, 38, str. 384–385, 389. — Iste: Arhivska istraživanja kao prilog poznavanju kuća obitelji Macanović u Trogiru. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 2001, 25, str. 173–188. — Iste: Prilog poznavanju crkve sv. Marije u Blizni. Croatica Christiana periodica, 25(2001) 48, str. 131–136. — Iste: Prilog proučavanju trogirske barokne arhitekture. Zbornik I. kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti. Zagreb 2004, 85–89. — Iste: Prilog poznavanju opusa graditelja Vicka Ignacijevog Macanovića i Grgura Mazzonija. U: Umjetnički dodiri dviju jadranskih obala u 17. i 18. stoljeću. Split 2007. — A. Žmegač: Bastioni jadranske Hrvatske. Zagreb 2009. — I. Prijatelj-Pavičić: Prilog poznavanju crkve i zvonika svetišta Gospe od Pojišana u XVIII. stoljeću. U: Kapucinski samostan i svetište Gospe od Pojišana u Splitu. Split 2010, 241, 243, 249–251, 254–257. — D. Bilić: Inženjeri u službi Mletačke Republike. Split 2013. — K. Horvat-Levaj: Barokna arhitektura. Zagreb 2015. — I. Babić: Trogir – grad i spomenici. Split 2016. — Isti: Barokna preinaka crkve Gospe od Karmela u Trogiru. Ars Adriatica, 6(2016) str. 176, 178, 180–182. — Isti: Barokna preinaka samostanske crkve sv. Petra u Trogiru i graditelji iz roda Macanović-Raguseo. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 2016, 40, str. 129–139. — D. Čikara: Kasnobarokne reprezentativne bračke kuće tripartitnog tlocrta. U: Razmjena umjetničkih iskustava u jadranskome bazenu. Zagreb 2016, 89, 97–98.
Marina Ljubić (2021)