ARON, Anton

traži dalje ...

ARON, Anton (Toni), slikar (Osijek, 30. IX 1858. ili 1859 — Leipzig, 31. X 1920). Slikarov otac Anton Emmanuel A. bio je okružni geometar i načelnik kotarskog graditeljstva u Osijeku (po njegovim je nacrtima građena osnovna škola u Vukojevcima kod Našica) i zarana je umro. Majka mu je bila Josefina Vlašić (Vlassits) iz Vukovara. Djetinjstvo je proveo u Osijeku, djelomice u Vukovaru. Nakon nekoliko razreda gimnazije u Osijeku, odlazi na slikarsku akademiju (Festőművészeti Akadémia) u Budimpeštu, da bi zatim nastavio slikarsko školovanje na Königliche Bayrische Akademie der bildenden Künste u Münchenu; tu je uz prekide (1877–1878. i 1881–1883) primao stipendiju Zemaljske vlade u Zagrebu. Završivši Akademiju, A. ostaje u Njemačkoj (München i Leipzig) gdje se istakao kao portretist, slikar žanr-scena i mrtvih priroda. Prilično je nesređeno živio i prekinuo s porodicom. — Do pretkraj XIX st. češće je izlagao u Hrvatskoj kao »naš« slikar. Izlagao je još za školovanja u Münchenu 1882. (nagrada Akademije); iste godine u Osijeku izlaže ulja i skice koje zatim pokazuje u Zagrebu, među ostalim: Poljski Židov u molitvi, Glava djevojke, Djevojka na bunaru, Ciganče iz Slavonije. God. 1883. ponovno izlaže u Zagrebu jednu kompoziciju iz slavonskoga narodnog života. Iste godine sudjeluje na internacionalnoj umjetničkoj izložbi u Münchenu slikom Slijepa djevojka sa starim ocem; taj će motiv uz variranje narodne nošnje (hrvatske, mađarske) češće ponavljati. Jedna varijanta Slijepa djevojka u crkvi (iz 1888) nabavljena je 1891. za Strossmayerovu galeriju; toj je nabavci sâm Strossmayer prigovorio u pismu F. Račkom. U Münchenu nastaje još 1885. i kompozicija Spremanje kukuruza u Slavoniji. — Na Međunarodnoj izložbi umjetnina u Zagrebu 1891, održanoj u okviru Jubilarne gospodarsko-šumarske izložbe, izlaže slike: Starac, Starica, Djevojčica u pejzažu i Posjet otmjene gospođe (iz 1885). Na Milenijskoj izložbi u Budimpešti 1896. nastupio je s grupom osječkih slikara u hrvatskom paviljonu. Tom je prilikom dobio izložbenu medalju. Aronove slike nalaze se kod nas u Galeriji umjetnosti u Vukovaru (Starica iz 1881. i Studija starca) u Galeriji likovnih umjetnosti u Osijeku (Ciganka iz 1876, Glumica iz 1879. i Portret grofa Gustava Normanna) u Modernoj galeriji u Zagrebu (Hrvatski seljak vodi slijepu kćerku iz 1888. i Portret Anke Urica de Cherulatetz iz 1880); više se njegovih slika nalazi u privatnom posjedu (u Vukovaru 5 slika). — U ranijem razvojnom razdoblju A. je u Njemačkoj postizao uspjehe: 11 pastela poznatoga glumca Possarta u raznim ulogama (1887) i crteži ugljenom za dekoraciju gornjobavarske gostionice na saveznoj smotri streljaštva u Frankfurtu na Majni (1887. prodani na aukciji za 4000 maraka). — Aronovo slikarstvo karakterizira temeljit slikarski métier, naučen na münchenskoj Akademiji, taman galerijski ton s mnogo dodataka mrkih zemljanih boja i s čvrstom modelacijom, siguran crtež i realistička opservacija, često rutiniran rad kistom; kojiput se očituje namještenost u komponiranju. — Slike su mu bile izlagane na skupnim izložbama: Pregled naše umjetnosti (Osijek 1935), izložba Društva Zagrepčana (Zagreb 1941), Slavonski portret 18. i 19. stoljeća (Osijek 1958), Slikarstvo XIX stoljeća u Hrvatskoj (Zagreb i Rijeka 1961), Izložba vukovarskih portreta (Vukovar 1961), Portreti XVIII i XIX stoljeća (Vukovar 1968), Portreti 19. stoljeća (Osijek 1968), Portreti slavonskih građanki (Vukovar 1972). Njegov razvoj u vrijeme boravka u Njemačkoj, nepoznat je.

LIT.: Eine Bilderausstellung. T. Aron. Agramer Zeitung, 57(1882) br. 242. — Toni Aron. Hrvatska vila, 1(1882) 12, str. 247. — A. Aron. Vienac, 15(1883) 36(8. IX) str. 592. — A. Aron. Ibid., 16(1884) 34 (23. VIII) str. 548. — Dvie nove umjetnine u našoj galeriji. Obzor, 32(1891) br. 265. — Janko Ibler: Gospodarsko-šumarska jubilarna izložba hrvatsko-slavonskog Gospodarskog družtva u Zagrebu godine 1891. Zagreb 1892, 261–262. — Heimische Künstler im kroatischen Kunstpavillon in der Budapester Ausstellung. Die Drau, 29(1896) 58, str. 4. — Vladimir Lunaček: Izložba učenika zagrebačke akademije umjetnosti u Ulrichovom salonu. Obzor, 63(1922) 193, str. 1. — Ferdo Šišić: Korespondencija Rački–Strossmayer, 4. Zagreb 1931, 286–288. — Josip Bösendorfer: Počeci umjetnosti u Osijeku. Osijek 1935, 11. — Radoslav Puttar: Slavonija (u katalogu izložbe Slikarstvo XIX stoljeća u Hrvatskoj). Zagreb 1961, 30, 43, 197. — Katalog Galerije likovnih umjetnosti u Osijeku. Osijek 1964. — Oto Švajcer: Likovna kronika Osijeka 1931–1940. godine. Osječki zbornik, 1973–75, 14/15, str. 329. — Slikar Antun Aron. Naše kulturno nasljeđe. Glas Slavonije, 32(1975) 9345, str. 9. — Vodič stalnog postava Galerije likovnih umjetnosti u Osijeku. Osijek 1978. — Oto Švajcer: Portretno slikarstvo u Osijeku u 19. stoljeću. Peristil, 1979, 22, str. 165–166.
 
Oto Švajcer (1983)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i simboli

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

ARON, Anton. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 3.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/aron-anton>.