BAKŠIĆ, Stjepan

traži dalje ...

BAKŠIĆ, Stjepan, teološki pisac i vjerski publicist (Cvetkovići kod Jastrebarskog, 15. XII 1889 — Budrovac kod Đurđevca, 7. VIII 1963). Završivši osnovnu školu u Jastrebarskom (1900), započeo je gimnaziju na Sušaku (1901/1902) i nastavio u Zagrebu (1902–1909) kao pitomac Nadbiskupskog sirotišta. U Zagrebu je na Bogoslovnom fakultetu studirao teologiju (1909–1913) i 1913. postao svećenik. Studij je nastavio na Gregorijanskom sveučilištu u Rimu (1913–1915) i završio u Innsbrucku doktoratom iz filozofije (1915) i teologije (1918). Ondje je bio i bolnički kapelan hrvatskih vojnika. Po povratku u Zagreb bio je gimnazijski vjeroučitelj (1918/1919) i odgojitelj svećeničkih pripravnika u sjemeništu (1919–1922). Na Katoličkomu bogoslovnom fakultetu predavao je osnovno bogoslovlje od 1919. do 1924, kada je preuzeo Katedru dogmatskog bogoslovlja, najprije kao izvanredni (1924) i uskoro kao redoviti profesor (1925–1963). Bio je i dekan fakulteta (1935/1936. i 1940/1941). Od 1922. član je Hrvatske bogoslovne akademije. Obavljao je i službe u upravi nadbiskupije: od 1930. je kanonik te katedralni i varaždinski arhiđakon, od 1947. predsjednik ženidbenog suda, a od 1953. do kraja života generalni vikar nadbiskupije. Dobio je naslov Papina komornika, a 1955. je postao apostolski protonotar. Umro je na pastoralnom pohodu u župi Budrovac, a pokopan je u Zagrebu. — Kao student objavljivao je pjesme u časopisima i listovima: Hrvatstvo (1909), Za vjeru i dom (1909–1911), Hrvatsko pravo (1910), Luč (1910/1911–1912/1913, 1924/1925). Uz nastavnički rad B. je vrlo mnogo pisao. Njegovi bogoslovni priručnici sadržajem i opsegom nadilaze udžbeničku teološku literaturu. Magistralnim dogmatskim djelom Presveto Trojstvo (1941) i djelom Bog Stvoritelj (od kojega je 1946. tiskan samo prvi svezak Stvaranje tvarnog i duhovnog svijeta, dok je drugi svezak Stvaranje, uzdignuće i pad čovjeka ostao u rukopisu) znatno je pridonio utvrđivanju hrvatskoga teološkog i filozofskog nazivlja. U Bogoslovskoj smotri, koju je zajedno s A. Živkovićem uređivao od njezina izlaska (1923) do 1937, osobito su zapažene njegove dvije studije: Vrijednost deontološkog dokaza za egzistenciju Božju (1926) i Marija naša posrednica (1927–1929). Uređujući od 1919. do 1936. Katolički list, u kojem je do 1941. objavio brojne priloge, B. je pokazao istančanu osjetljivost za neposrednu vjersku, crkvenu i političku stvarnost i sposobnost aktivnog zahvaćanja u zbivanja. Uvjeren da je Crkva životvorni faktor kulture i javnog života, apologiju kršćanskog nazora na svijet i život smatra osnovnim zadatkom svoje uredničke službe. Takav stav uvodio ga je u polemiku sa starokatolicima i novim kršćanskim sektama, koje su se poslije I svjetskog rata počele u nas širiti. Suočen sa socijalnim pitanjima i filozofskim obrazloženjima društveno-političkih zbivanja, nastoji pisanom riječi u našim prilikama primijeniti katoličko socijalno učenje. Kritičan je prema kapitalizmu, jer je uočio da su njegove filozofske osnove individualizam i liberalizam. Surađivao je u listu Hrvatska straža (1933, 1938) te u zbornicima Spomenica sedamstote godišnjice smrti svetoga Franje (Zagreb 1927), Zagrebački nadbiskup dr. Antun Bauer (Zagreb 1929), Collectanea franciscana slavica (Šibenik 1937) i Hrvatski socijalni tjedan (Zagreb 1939). Bio je suradnik i stručni urednik Hrvatske enciklopedije (1941–1945). U crkvenoj javnosti isticao se i propovijedanjem te bio jedan od najuglednijih crkvenih govornika u Zagrebačkoj nadbiskupiji. — Prema T. Šagi-Buniću, B. je bio »naš prvi hereziolog i jedan od korifeja katoličke teološke publicistike«. Kako je bio vrstan poznavalac neoskolastičke filozofije i teologije, njegova su djela građena po shemi skolastičke sistematike, ali širinom kulturnog interesa i sadržajem pokazuju da je on bio ne samo »spekulativan duh, već i teolog koji pitanja produbljuje do dna« (Đ. Gračanin).

DJELA: Vjerske sekte u našim krajevima. Zagreb 1924. — Papina nepogrešivost. Zagreb 1925. — Tko su adventisti i što uče. Zagreb 1930. — Nerazrješivost ženidbe u Svetom Pismu Novoga Zavjeta. Zagreb 1931. — Obnova socijalnog poretka prema pravilu evanđeoskog zakona i encikličkih pisama rimskih papa (suautor V. Deželić ml.). Zagreb 1934, 1934². — Teozofija u svijetlu razuma i kršćanstva. Zagreb 1934. — Baptisti i njihove bludnje. Zagreb 1937. — Kada nastaje ljudska duša. Zagreb 1937. — Sv. Josip. Katoličko bogoslovlje o svrhunaravnom dostojanstvu i štovanju sv. Josipa. Zagreb 1939. — Presveto Trojstvo. Zagreb 1941. — Bog Stvoritelj. Stvaranje tvarnog i duhovnog svijeta, 1. Zagreb 1946.
 
LIT.: Stjepan Zimmermann: Vrijednost deontološkog dokaza za egzistenciju Božju. Bogoslovska smotra, 12(1924) str. 273–285. — V. P.: Dr. S. Bakšić i dr. V. Deželić, Obnova socijalnog poretka. Radničko jedinstvo, 10(1934) 7, str. 3. — Stjepan Dopelhamer: Dr. Stj. Bakšić, Presveto Trojstvo. Kršćanska škola, 46(1942) 1/2, str. 29–31. — Đuro Gračanin u: Dictionnaire de Theologie Catholique. Pariz 1955, 868. — Tomislav Šagi-Bunić: Marijino posredništvo u misli Stjepana Bakšića. Bogorodica u Hrvatskom narodu. Zagreb 1978, 32–43. — Bonaventura Duda: Životni put mons. dra Stjepana Bakšića. Bogoslovska smotra, 49(1979) 4, str. 435–452. — Tomislav Šagi-Bunić: Teološki rad mons. dr Stjepana Bakšića. Ibid., 453–483. — Albe Vidaković: Popis djela mons. dr Stjepana Bakšića. Ibid., 484–497.
 
Franjo Emanuel Hoško (1983)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i simboli

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

BAKŠIĆ, Stjepan. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 4.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/baksic-stjepan>.