BINIČKI, Aleksandar, glumac, pjevač i redatelj (Beograd, 16. V 1885 — Zagreb, 7. VIII 1963). Sin Stevana, inženjerskog pukovnika srpske vojske, i Marije von Reichinger, rodom Bečanke, brat kompozitora Stanislava. Gimnaziju je polazio u Beogradu, gdje je započeo karijeru utemeljivši 1902. prvo beogradsko đačko kazalište. God. 1903. angažiran je u Narodnom pozorištu, zatim odlazi u München te 1904–1908. studira pjevanje i glumu na Akademie der Tonkunst (profesori su mu, među ostalima, znameniti kompozitor Max Reger i dirigent Felix Mottl); režiju uči privatno kod nadredatelja münchenskog Dvorskog kazališta Joce Savića. Po završetku studija postao je u sezoni 1908–1909. operni pjevač Gradskog kazališta u Rigi, zatim 1909–1910. operni i operetni pjevač Gradskog kazališta u Colmaru (Alsace). God. 1910. član je operne trupe Žarka Savića u Beogradu i Novom Sadu, a u jesen 1911. dolazi, na poziv Vladimira Treščeca, u zagrebačko kazalište gdje ostaje do umirovljenja (1950). Karijeru je prekinuo jedino 1914. kad je bio odveden u internaciju u Fertőd (Nežider) u Mađarskoj. Oslobođen je 1915. posredovanjem kazališne uprave te se vraća u Zagreb. Poslije rata, osim rada u HNK, osnovao je 1920. Klub Kabaret u kojemu je bio direktor i protagonist (1926–1930. nastavlja u Klub Kabaretu »Janje«, a 1936–1945. s Titom Strozzijem u Kabaretu »Dverce«). U razdoblju 1923–1929. najviše pridonosi uspjehu Kazališta u Tuškancu režirajući gotovo sav tekući repertoar operetâ i komedijâ te nastupajući u glavnim ulogama. Nakon umirovljenja u HNK igrao je do 1955. u zagrebačkom kazalištu Komedija. — Mnogostranu kazališnu djelatnost započeo je B. još kao srednjoškolac, stječući prva priznanja komičnim ulogama u beogradskomu Narodnom pozorištu (Maksim u Đidi Janka Veselinovića). Kao operni pjevač u Rigi kreirao je scenski efektno uloge tenora buffo poput Don Bazilija i Pedrilla (W. A. Mozart, Figarov pir i Otmica iz Saraja), Vašeka (B. Smetana, Prodana nevjesta), Beppa (R. Leoncavallo, Pagliacci), a uz to likove u operama Wagnera (Mime u Rajninom zlatu, Kormilar u Ukletom Holandezu), Verdija, Puccinija i dr. Doživjevši velik uspjeh u Colmaru prvom operetnom ulogom (Danilo u Lehárovoj Veseloj udovici), prešao je na svoju glavnu domenu – operetu. U Zagrebu je prvi put nastupio 2. IX 1911. kao Hans u Dolarskoj princezi (L. Fall), a od 1912. počeo je režirati, zatim i prevoditi kazališna djela. Na zagrebačkim pozornicima ostvario je više tisuća nastupa, odnosno stotinjak najrazličitijih uloga. Nadasve je uspješno kreirao komične likove naivčine. — Kao režiser B. je osobito zaslužan za izgrađivanje operetnog repertoara u zagrebačkom kazalištu: postavio je na scenu većinu opereta, izvedenih u međuratnom razdoblju i redovito odigrao u njima pokoju ulogu, posebice operete S. Albinija (Barun Trenk), I. Tijardovića (Mala Floramye, Jurek i Štefek, Splitski akvarel), J. Offenbacha (Orfej u podzemlju, Lijepa Jelena), J. Straussa mlađeg (Šišmiš), O. Straussa (Čarvalcera), I. Kálmána (Grofica Marica, Cirkuska princeza), F. Lehára (Zemlja smiješka), O. Nedbala (Poljačka krv) i dr. Uz to je mnoga operetna libreta preveo i prilagodio našoj sredini: Bajaderu, Groficu Maricu, Jesen je manevre (sve I. Kálmán), Boccaccia (F. Suppé), Dubarry (K. Millöcker – Th. Mackeben), Mam’zelle Nitouche (F. Hervé) i dr. Među brojnim operama koje je režirao (dijelom i preveo libreta) izdvajaju se Mozartova Čarobna frula i Figarov pir, Rossinijev Seviljski brijač, Bizetova Carmen, Verdijev Rigoletto, Trubadur, Traviata i Krabuljni ples, Puccinijeva Tosca, Madame Buttertly i La Bohème te praizvedbe opera domaćih autora: Gotovčeve Morane, Odakove Dorica pleše, Široline Citara i bubanj, Hatzeove Povratak te Adel i Mara. U drami je postavio na scenu gotovo sve komedije B. Nušića, pa dramatizaciju Dobrog vojnika Švejka (prema J. Hašeku), Jalnuševčane (M. Jurić-Zagorka), Kir Janju (J. St. Popović), Scampola (D. Niccodemi) i niz drugih djela. — Dvadesetpetogodišnjicu umjetničke djelatnosti proslavio je 1929. u HNK režijom i ulogom Kristiana Tschölla u opereti Tri djevojčice (F. Schubert – H. Berté), a 40-godišnjicu 1952. u kazalištu Komedija ulogom Milčeka Mirića u Glumačkom domu (G. Senečić).
LIT.: A. B. U: Operetno veče. Sriemske novine, 29(1916) 60, str. 3. — A. B.: Kraljevsko narodno pozorište. Tribuna, 11(13!)(1922) 50, str. 1–2. — Nekoliko rekorda naših glumaca. Teater, 1(1928) 4, str. 10–11. — Slavko Batušić (S. B.): Aleksandar Binički. Ibid., 2(1929) 2, str. 4–9. — Josip Horváth (-jh): Gospođa ministarka. Redatelj Aca Binički. Jutarnji list, 18(1929) 6321, str. 6. — Vinko Jurković (V. J.): Subota u Savskom raju. Slobodna tribuna, 9(1929) 822, str. 5. — Milan Majer (M. M.): Aleksandar Binički. Zu seinem 25-jährigen Künstlerjubiläum. Morgenblatt, 44(1929) 20, str. 5. — Kalman Mesarić: Jubilej smijeha. Riječ, 25(1929) 18, str. 4. — Lujo Šafranek Kavić (L. Š. K): Aleksandar Binički 25-godišnjica umjetničkoga rada. Obzor, 70(1929) 21, str. 2. — Stanko Tomašić (St. T): Aca Binički. Kulisa, 3(1929) 3, str. 2–3. — Isti: »Ja te varam… jer te ljubim!« Komedija s pjevanjem. Po Louisu Verneuillu napisao R. Blum. Muzika R. Ervina. Prevod i režija A. Biničkog. Riječ, 26(1930) 13, str. 12–13. — Žiga Hirschler (Ž. H ): Svadbena noć. Opereta u tri čina od dra Felixa Solterera. Preveo Aleksandar Binički. Teater, 4(1931) 2, str. 11–13. — K. Fjodorović: Gostovanje Zagrebačke operete u Beogradu. Nedeljne ilustracije, 9(1933) 31, str. 6–7. — Lujo Šafranek Kavić: Džili bey – to je žena! (»Eine Frau von Format«). Jutarnji list, 24(1935) 8341, str. 7. — (Marko Fotez): Aleksandar Binički i Dejan Dubajić otvaraju glumačku školu. Komedija, 3(1936) 32(119) str. 5–6. — Sigismund Šteg (S. Št.): Posljednje priredbe zagrebačke Opere u Splitu. Novo doba (Split), 20(1937) 115, str. 3. — D. Mačuka: Aleksandar Binički, nekrolog. Vjesnik, 24(1963) 5916 (8. VIII), str. 9. — Igor Mrduljaš: Dani Hvarskog kazališta. Split 1982, 101–102.
Vesna Cvjetković-Kurelec (1983)