DRAGMAN, Ervina

traži dalje ...

DRAGMAN, Ervina, dramska glumica (Zagreb, 8. XII. 1908 — Zagreb, 1. VIII. 1990). Nižu gimnaziju pohađala u Zagrebu, gdje je 1928. završila trogodišnju Glumačku školu. U zagrebačkom HNK angažirana je neprekidno od 1. VII. 1928. do umirovljenja 30. IX. 1975, što je nakon Marije Ružičke-Strozzi najdulji kontinuitet djelovanja u tom ansamblu. Prvi put nastupila je kao učenica Glumačke škole 1926 (J. Odavić, Hej Sloveni!), a iste je godine zapažena kao Mali na praizvedbi Kulundžićeva Škorpiona. Još je nekoliko puta interpretirala dječake i mladiće, Raku (B. Nušić, Gospođa ministarka) i Kerubina (A. P. Beaumarchais, Figarova ženidba), a iznimnu glumačku nadarenost potvrdila je kao Hedviga (H. Ibsen, Divlja patka). Nakon više uloga u stilski različitom repertoaru (Eleonora u Strindbergovu Uskrsu, Kristina u Schnitzlerovu Ljubakanju, Fanny u Pagnolovu Mariusu) postupno dorađuje svoj umjetnički lik profinjenim kreacijama u klasičnoj drami; uspješna je kao mlada ljubavnica i prpošna subreta. U Shakespeareovim djelima igra Pucka (San ivanjske noći), Juliju (Romeo i Julija) i Mariju (Na tri kralja), u Molièreovim je komedijama sluškinja i ljubavnica, a u Goldonijevu Lašcu Rosaura. Nastupala je u mnogim praizvedbama hrvatskih dramatičara, ističući se kao Marica (A. Šenoa i M. Begović, Hrvatski Diogenes) i Prva dama (M. Krleža, Leda), a igra i Anicu (I. Vojnović, Ekvinocijo) te Doru Krupićevu (Šenoa i M. Dežman, Zlatarovo zlato). Na povijesnoj izvedbi Držićeva Dunda Maroja u režiji M. Foteza (1938) interpretirala je prvu hrvatsku Petrunjelu novog doba; u toj je ulozi nastupila s prvim suprugom J. Laurenčićem (Pomet) više od stotinu i dvadeset puta, stvorivši glumački uzorak za tu ulogu. Dosegnuvši životnu i glumačku zrelost, s posebnim je vitalitetom nastupala u renesansnoj komediji kao Gruba (Držić, Skup), u Molièreovim djelima kao Dorina (Tartuffe) i Toinette (Umišljeni bolesnik), a isticala se i kao tumač Goldonijeve Mirandoline (Krčmarica Mirandolina) i Uršule (Ribarske svađe). U domaćem je repertoaru zapažena kao Laura (Krleža, U agoniji, tročinska verzija), Melita (Krleža, Leda), Iola i Vera (M. Matković, Heraklo i Ranjena ptica). Uloga Ljubice u istoimenom Šenoinu igrokazu 1964. značila je glumačku prekretnicu. Nekadašnja naivka, zavodnica i neobuzdano temperamentna žena, postaje ironično osjenčana usidjelica. Razvija već ranije naviještene sklonosti prema karakterno zahtjevnijim dramskim ulogama (Gina u Ibsenovoj Divljoj patki, Nataša u Na dnu M. Gorkoga, Catherina u Nasljednici Ruth i A. Goetza i Estelle u Sartreovoj drami Iza zatvorenih vrata). Najviše dosege u toj glumačkoj struci pokazala je kao Madame Bovary u scenskoj adaptaciji istoimena Flaubertova romana (dramatizacija i režija T. Strozzi). Vrhunac glumačke karijere postiže kao Gospođa Morli (L. Pirandello, Gospođa Morli, jedna i dvije), Winnie (S. Beckett, Divni dani), Ranjevska (A. P. Čehov, Višnjik). Ulogom Gospođe Frole (Pirandello, Tako je [ako vam se čini]) proslavila je 1975. pedesetu obljetnicu umjetničkog rada te još jednom potvrdila vrhunsku sposobnost glumačke prilagodbe životnoj dobi (I. Hergešić). Nastupala je i na Dubrovačkim ljetnim igrama, gdje se posebno istaknula kao Infantkinja (P. Corneille, Cid). Osnutkom Akademije za kazališnu umjetnost (1950) kraće je djelovala kao nastavnica glume i scenskoga govora. Dobila je Nagradu grada Zagreba (1960), godišnju Nagradu »Vladimir Nazor« (1965) i Nagradu »Vladimir Nazor« za životno djelo (1976).

LIT.: P. Cindrić: 80 godina školovanja glumaca u Zagrebu 1881–1961. Zagreb 1963. — A. Reiching: 30-godišnjica umjetničkog rada Ervine Dragman. Hrvatsko narodno kazalište, sezona 1964/1965. Drama, 10. Zagreb 1964. — A. Šoljan: Ljubici umjesto buketa. Telegram, 5(1964) 199, str. 2. — S. Batušić: Od tri dječaka do Laure Lenbach. Vjesnik, 26(1965) 6490, str. 7. — N. Batušić: Na početku nove sezone u zagrebačkim kazalištima – S. Beckett – Divni dani. Republika, 21(1965) 12, str. 537–540. — A. Reiching: Jedna od najznačajnijih. Telegram, 6(1965) 254, str. 5. — B. Hećimović: Velika imena hrvatskog glumišta VII. – Ervina Dragman. Republika, 29(1973) 2/3, str. 238–25l. — N. Batušić: Drama i pozornica. Novi Sad 1975. — D. Foretić: Sjajni Pirandello. Vjesnik, 36(1975) 9911, str. 9. — B. Hećimović: Velika imena hrvatskog glumišta (s LP pločom, Jugoton). Zagreb 1975. — I. Hergešić: Pedeset godina na uzburkanom moru. Vjesnik, 36(1975) 9908, str. 7. — J. Puljizević (J. P.): Vrhunska afirmacija. Oko, 3(1975) 944, str. 11. — M. Šigir: Prošlost potisnuta sadašnjošću. Vjesnik, 37(1976) 10 413, str. 12. — N. Batušić: Povijest hrvatskoga kazališta. Zagreb 1978. — R. Marinković: Geste i grimase. Zagreb 19792. — N. Batušić: Ervina Dragman (Yugoslav Actors’ Portraits). Scena, 16(1980) 3, str. 138. — Isti: Izniman glumački vijek i vrhunski domet. Vjesnik, 51(1990) 15 398, str. 9.
 
Nikola Batušić (1993)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

DRAGMAN, Ervina. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/dragman-ervina>.