EHRLICH-TOMPA, Marta

traži dalje ...

EHRLICH-TOMPA, Marta, slikarica i keramičarka (Zagreb, 27. IV. 1910 — Zagreb, 15. III. 1980). Kći građevinskog poduzetnika Ernesta Ehrlicha. Završivši pet razreda gimnazije u Zagrebu, školovala se od 1926. do 1928. u djevojačkim internatima u Villarsu (Švicarska) i Grenobleu. Slikarstvo je studirala 1928–34. na Umjetničkoj akademiji u Zagrebu kao privatna učenica V. Becića. God. 1935. studijski boravi u Parizu, 1936. priređuje zajedno s Nevenkom Đorđević-Tomašević izložbu u Salonu Ulrich u Zagrebu. U početku radi pod očitim utjecajem Becićeva slikarstva (Zrinjevac, 1935; Figura u pejzažu, 1936), a tehnikom akvarela na najneposredniji način iskazuje svoju bogatu osjećajnost. God. 1938. ponovno boravi u Parizu, slika u gvašu i ulju pariske vedute, pejzaže, interijere i mrtve prirode; ujedno se sve izrazitije usmjeruje intimnom, nerealnom i imaginativnom, što je uočljivo u izboru motiva: njeni pierroti, harlekini, lutke, klaunovi i pijetlovi u isti su mah bića iz slikaričine bogate mašte i metaforični znakovi. Ratom usporenu stvaralačku aktivnost oživljuje nakon 1945. slikajući aktualne teme (Ruševine Trogira, o. 1946) i prizore iz svoje neposredne okoline (Motiv s tržnice, 1946). Na izložbi Crteži i skice u Zagrebu 1952. sa svojom majkom kao izvođačem izložila je vezeni tekstil za koji je kreirala nacrte. Iste se godine počinje intenzivnije baviti keramikom (sitna plastika, oslikane pločice i tanjuri). Tijekom 1950-ih približila se poetici nadrealizma, iskazujući motivom mogućnost magičnih odnosa i metamorfoza. To pokazuju gvaševi i crteži s motivima cvijeća, pjetlića, pierrota, harlekina i lutaka što ih je izložila na samostalnoj izložbi u Zagrebu 1954. Kraće vrijeme (o. 1961–64) radi u duhu informela — pretežno monokromne crteže u tehnici tuša i voska te gvaša i tuša, inspiriravši se taktilno-svjetlosnim svojstvima materije (minerala, pijeska, sitne vegetacije); prikazala ih je na drugoj samostalnoj izložbi u Zagrebu 1964. Potom iskazuje bliskost lirskoj apstrakciji (Autoportret, 1967), a 1970-ih kompoziciju slike gradi apstraktnim formama i čistim plohama boje (osobito plave), kojima artikulira prostornu dubinu (Uz prozor, 1970; Primavera, 1972; Onima iz Dvigrada, 1973). God. 1970. za HNK u Zagrebu sa svojim je suprugom K. Tompom izvela scenografiju za Čehovljevu dramu Višnjik. Posljednji put samostalno izlaže 1977. u Zagrebu. Izlagala je zajedno s Ksenijom Kantoci (Rijeka 1962) te Catom Dujšin-Ribar i Nevenkom Đorđević-Tomašević (Zagreb 1971); sudjelovala na izložbi Grupe nezavisnih hrvatskih umjetnika (Osijek i Zagreb 1939), izložbama ULUH-a (od 1946), izložbama Keramika u Hrvatskoj (Rovinj i Karlovac 1955), Moderne kroatische Keramik (Beč 1956), XVII Concorso internazionale della ceramica (Faenza 1959), Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost (Zagreb 1972) i dr. Posmrtno su izložbe njezinih radova održane u Zagrebu 1983, 1988. i 1990. Moderna galerija u Zagrebu posjeduje mnoga slikaričina djela, stečena donacijom njezina nećaka N. Gavelle. U hrvatskoj likovnoj umjetnosti novijeg doba Marta E.-T. ima istaknuto mjesto kao predstavnica intimizma, obilježenog istančanom ženskošću, posebno u osjećanju boje.

LIT.: V. Han (V. M.): Likovna kronika. Izložba S. Tomerlina–V. Pajalića–M. Uzorinca–braće Čaće–Nevenke Đorđević i Marte Ehrlich. Obzor, 76(1936) 23. XI, str. 1. — I. Šrepel (Ivo Š-l.): Izložba Nevenke Đorđević i Marte Ehrlich u Salonu Ulrich ... Jutarnji list, 25(1936) 8917, str. 9–10. — M. Katić (mk.): Jugoslavija će biti odlično zastupana na internacionalnoj izložbi u New Yorku. Vanredan uspjeh zagrebačke Obrtne škole. Novosti, 33(1939) 21. II, str. 6. — V. Sinobad: Između mašte i zbilje. Vjesnik, 15(1954) 27. VI, str. 5. — O. Klobučar i Z. Munk: Moderne kroatische Keramik (predgovori katalogu izložbe). Wien 1956. — V. Ekl: Skulpture i keramika. Uz izložbu Ksenije Kantoci i Marte Ehrlich u Rijeci. Vjesnik, 23(1962) 12. VI, str. 6. — J. Depolo: Informalistički ciklus. Ibid., 25(1964) 13. III, str. 5. — Ž. Čorak: Marta Ehrlich (predgovor katalogu izložbe). Zagreb 1977. — J. Škunca: Poetska slika predmeta. Vjesnik, 38(1977) 18. III, str. 7. — J. Depolo: Marta Ehrlich Tompa (1910–1980). Bulletin JAZU, 1980, 2(50), str. 161. — M. Zuccon-Martić: Le cadavre exquis (predgovor katalogu izložbe). Zagreb 1983. — D. Grubić: Igre na papiru. Večernji list, 28(1984) 30. I, str. 5. — M. Baričević: Povijest moderne keramike u Hrvatskoj. Zagreb 1986. — G. Gamulin: Hrvatsko slikarstvo XX. stoljeća, 2. Zagreb 1988. — B. Hlevnjak: Stari razlozi za nova viđenja. Oko, 16(1988) 5–19. V, str. 25. — D. Jendrić: Unutrašnji svijet. Večernji list, 32(1988) 19. IV, str. 23. — D. Schneider: Marta Ehrlich, crteži (predgovor katalogu izložbe). Zagreb 1988. — J. Škunca: Nadrealizam i informel. Vjesnik, 48(1988) 8. IV, str. 12. — M. Šolman i Đ. Petravić: Marta Ehrlich — Donacija (katalog izložbe). Zagreb 1990. — Đ. Petravić-Klaić: Marta Ehrlich, na putu u beskonačnost. Kontura, 1992, 11/12, str. 46–47.
 
Đurđa Petravić-Klaić (1998)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

EHRLICH-TOMPA, Marta. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 14.10.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/ehrlich-tompa-marta>.