FILAKOVAC, Vladimir, slikar (Brod na Savi, 9. III. 1892 — Zagreb, 22. XI. 1972). Gimnaziju polazio u Vukovaru i Osijeku. U to vrijeme počeo je slikati uz tamošnje slikare D. Melkusa, D. Markovića i D. Renarića. Od 1911. studirao i 1916. diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Budimpešti, gdje su mu profesori bili T. Zemplényi i D. Pilch. Mobiliziran je 1916. i dodijeljen 78. pukovniji u Osijeku kao vojni slikar; godinu dana provodi na ruskoj fronti. Nakon rata vraća se u Osijek, od 1921. do 1923. studijski boravi u Beču. U Osijeku živi do 1930, kada odlazi u Beograd. Radi u uredništvu časopisa Ilustrovano vreme, suosnivač je humorističkog lista Ošišani jež, a 1940/41. izvanredni je profesor beogradske Akademije likovnih umetnosti. U Zagreb se preselio 1941. Radio je kao gimnazijski nastavnik u Osijeku (1942), Sisku (1946) i Zagrebu (1947) te kao ilustrator u HIBZ (1943) i Nakladnom zavodu Hrvatske (1945). Od 1948. do umirovljenja 1962. bio je redoviti profesor Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. God. 1971. izabran je za člana međunarodne rimske akademije »Tommaso Campanella«. U početku F. slika suzdržanom paletom, ističe se kao »majstor tamnog tona, profinjenog odnosa crnog, sivog i bijelog s okerom ... što je lijepi pendant münchenskom tonskom studentskom slikarstvu Račića, Kraljevića i Becića« (M. Peić). U budimpeštanskom razdoblju otkriva puni sjaj crnine slikajući dvije teme: žene i životinje. Nastaju zrela ostvarenja – slike u ulju Kavana u Budimpešti (1912), Autoportret (1913), Mladi Englez sa šljemom (1913), crtež Portret slikara Padue (1913). Crtačku virtuoznost doseže u krokiju. Kao vojni slikar izveo je mnogo crteža s bojišta u Galiciji, Bukovini i Besarabiji, slikao strahote rata i ljudsku patnju; najpoznatiji su crteži iz Černovice i Ravanče te slika u ulju Crni vrh (1918). Vrativši se u Osijek, slika opet urbane teme (Doga na otomanu, Portret Rudolfa Povišila, 1919). Prijateljuje s kritičarom I. Gorenčevićem, koji u njegovu slikarstvu vidi »nešto iskonsko, divlje i snažno, bohemsku raspojasanost«. Za boravka u Beču F. izvodi crteže s motivima tamošnjih ulica, kavana i uopće života onovremenog Beča. Slika dominantom sivog tona (Ulica u Beču, Kapucinska grobnica, 1921; Mrtva priroda s pecivom, Mrtva priroda sa staklenkom), radi litografije (Pogled iz Café Museuma). Objavljuje crteže i grafike u bečkoj reviji Die Muskete. U drugom osječkom razdoblju (1923–30) u stvaralačkom je naponu. Slika krajolike pastoznih nanosa boje (Stara Drava, Stara Drava zimi, 1924); potvrđuje se kao jedan od najvećih hrvatskih slikara animalista (Mrtva šljuka, Na strvini, Tigar, Veprovi u šumi, 1924). G. Krklec u to doba piše da je F. dao »dušu našeg slavonskog, bačkog i baranjskog pejzaža, jednu radosnu i zanosnu pjesmu šume, punu ptica i jelena, konje na obalama, lovce, vode i njive«. God. 1924. F. je naslikao Siestu, jednu od svojih ključnih slika, za koju je dobio visoku ocjenu na međunarodnoj izložbi u Rijeci 1925. Slikana tonski, izvanredne je likovnosti i puna erotskog naboja, s efektnim detaljem ženskih nogu s crnim čarapama. Nakon tog uspjeha slijedile su brojne narudžbe za portrete iz Trsta, Rijeke, Opatije i Osijeka. Ističe se portret glumice Grete Kraus (1926). Paleta mu postaje svjetlija i pastoznija, mijenjajući izraz prema fovizmu koji će uslijediti oko 1930; promjenu već pokazuje Ležeći poluakt iz 1928. U Beogradu sasvim prihvaća kolorizam, a najuspjelije su mu slike iz tog razdoblja Intérieur s djecom (1934), Portret supruge (1934) i Djevojčica s mačkom (1936), rađene širokim potezima čistih boja. Bavio se i zidnim slikarstvom te je 1939. u zgradi Narodne skupštine u Beogradu izveo veliku fresko-kompoziciju. Sljedećih desetljeća u Zagrebu Filakovčev slikarski izraz ostaje u okvirima kolorizma iz beogradskog razdoblja (Konjanik, 1962; Portret snahe Ivanke u zelenom, 1965). Uz B. Deškovića, F. je jedan od naših najboljih kipara animalista; modelirao je male formate u glini (Lav, Leopard s plijenom, Jelen riče, Mačka, Tigrica s malima). Bio je izvrstan karikaturist (radove objavljivao najviše u Ošišanom ježu), bavio se također ilustracijom i opremom knjiga. Prvi je put skupno izlagao u Budimpešti 1912. te od tada sudjelovao na brojnim izložbama različita karaktera, tako s osječkim umjetnicima u Novom Sadu (1920), Vinkovcima i Zemunu (1921), na izložbama jugoslavenske grafike u Pragu i Plzeňu (1926), izložbama jugoslavenskih umjetnika u Beogradu (1933, 1935–36, 1937), izložbi Pola vijeka hrvatske umjetnosti (Zagreb 1938/39), izložbi hrvatske umjetnosti u Berlinu (1943), izložbama ULUH-a (1946–49) i dr. Samostalno je izlagao u Zagrebu 1913, 1939 (dvije izložbe, jedna s Romanom Petrovićem), 1942, 1950 (s Lj. Šestićem i Z. Lukinovićem), 1967. i 1971, Vukovaru 1913, 1920. i 1967, Osijeku 1919, 1923, 1929, 1939, 1956 (s Ljerkom Filakovac), 1967. i 1972 (retrospektiva), Đakovu 1924, Beogradu 1926, 1934. i 1938, Pazinu i Vinkovcima 1967. te Slavonskom Brodu 1970. Pisao o karikaturi (Reč i slika, Beograd, 1926, 8). Njegova se djela većinom nalaze u Galeriji likovnih umjetnosti u Osijeku i u posjedu članova obitelji Filakovac u Zagrebu.
LIT.: I. Gorenčević (I. Gor.): U atelijeru Vladimira Filakovca. Jug, 3(1920) 76, str. 2–3. — I. Flod: U atelieru g. V. Filakovca. Narodni glas (Osijek), 1(1925) 52, str. 2. — G. Krklec: Vladimir Filakovac. Reč i slika (Beograd), 1926, 9, str. 3–13. — M. Kašanin: Izložba slikarskih radova g. Filakovca. Srpski književni glasnik (Beograd), NS 1927, XX/1, str. 54–56. — M. Harisijadis: Izložba g. Vladimira Filakovca. Život i rad (Beograd), 8(1935) XXI/130, str. 125. — P. Križanić: Dve izložbe u Umetničkom paviljonu. Kolektivna izložba Vladimira Filakovca. Politika (Beograd), 35(1938) 10 974, str. 15. — V. Kušan: Konac likovne sezone. Hrvatska revija, 12(1939) 7, str. 372–374. — M. Peić: Hrvatski slikari i kipari. Slavonija i Srijem. Osijek 1969. — R. Gotthardi-Škiljan: Vladimir Filakovac, crteži i grafike 1911–1930 (predgovor katalogu izložbe). Zagreb 1971. — V. Maleković: Počasti za počasnog akademika. Vjesnik, 32(1971) 25. III, str. 11. — M. Peić: Vladimir Filakovac (katalog retrospektivne izložbe). Osijek 1972. — O. Švajcer: Vladimir Filakovac, osječko razdoblje. Revija, 13(1973) 1, str. 85–110. — G. Gamulin: Hrvatsko slikarstvo XX. stoljeća, 1. Zagreb 1987. — J. Ambruš: Likovna umjetnost Osijeka 1900–1940. Peristil, 1988–89, 31/32, str. 207–214. — O. Švajcer: Likovna kronika Osijeka 1850–1969. godine. Osijek 1991, 83–86. — I. Reberski: Realizmi dvadesetih godina (magično-klasično-objektivno) i hrvatsko slikarstvo (katalog izložbe). Zagreb 1994. — Potpuniju lit. do 1941. vidi u: Bibliografija rasprava i članaka JLZ, 12. Zagreb 1977.
Jelica Ambruš (1998)