HARTMAN, Stjepan (Hartmann), vjerski pedagog i publicist (Osijek, 19. XI. 1854 — Zagreb, 24. X. 1908). Gimnaziju završio u Osijeku, teologiju 1878. u Zagrebu na Katoličkom bogoslovnom fakultetu. Primivši te godine svećenički red, kapelanuje u Gradini kraj Virovitice, potom u Svetoj Mariji Okićkoj, a 1881. postaje vjeroučiteljem u zagrebačkoj Donjogradskoj dječačkoj školi. Na poziv F. Höppergera, superiora Družbe sestara milosrdnica, preuzima 1883. službu vjeroučitelja u samostanskoj Ženskoj učiteljskoj školi u kojoj predaje i matematiku. Ondje djeluje pastoralno i kao tajnik dobrotvornog Društva sv. Vinka Paulskoga (1885–89). Zbog narušena zdravlja napušta 1894. mjesto u samostanskoj školi i odlazi na liječenje u Bad Wörishofen. Ne uspjevši nakon povratka u domovinu dobiti zatraženo mjesto vjeroučitelja u Učiteljskoj školi u Petrinji, laća se uredništva časopisa Hrvatski učitelj. Kad je ispod njegova uredničkog pera 1895. izišao prvi broj, bio je s toga mjesta uklonjen, sljedeće godine isti je časopis prestao izlaziti, a time je bio završen i njegov pedagoško-nastavni rad. Privremeno preuzima upravu prebende Sv. Križa crkve sv. Marka, gdje stječe glas vrsna propovjednika. Neko vrijeme bio i njemački propovjednik u crkvi sv. Katarine te dušobrižnik u Horvatima, tada podružnici župe sv. Marka. Kao publicist javio se 1881. u Izvješću djevojačkih učionah u samostanu milosrdnica (surađivao do 1887. i u 1891). Sljedeće godine objavljuje u Katoličkom listu (br. 2–7) niz nepotpisanih članaka naslovljenih Vrieme je da se osviestimo. Osvrnuo se na duhovno-vjersko stanje u društvu pomućenih crkveno-državnih odnosa uzrokovanih posljedicama liberalnoga Zakona od 14. listopada 1874. ob ustroju pučkih školah i preparandijah za pučko učiteljstvo, kojim je pučko školstvo podržavljeno, a dotadašnji crkveni nadzor nad njim ograničen na vjeronaučnu nastavu. H. drži da u nas vlada crkveno mrtvilo i vjerska ravnodušnost te da »stvar valja s korjena zagrabiti« i revnijim djelovanjem u dušobrižništvu oživjeti katoličku svijest. Crkvu poziva da – u obranu vjere, a time i narodnih probitaka – odlučnije odgovori na protucrkvene izazove liberalne inteligencije, potpomognute akcijama slobodnog zidarstva. Predlaže da se, po uzoru na njemačku katoličku stranku Zentrum, osnuje katolička stranka koja bi u Saboru zastupala katoličke interese, primjerice, ponovno uvođenje »škola značaja skroz katoličkoga«. Predlaže i pokretanje glasila stranke, neovisnoga katoličkog političkog dnevnika. Pri tome se kritički osvrnuo i na neka izdanja Svetojeronimskoga društva, nalazeći u njima tragove naturalizma. Odgovorio mu je predsjednik Društva F. Iveković, koji »misli da u svemu ne treba tražiti religiozne poglede« (M. J. Mataušić). Oštru polemiku obustavilo je uredništvo Katoličkog lista, a u prilog Ivekovićevim slobodnijim shvaćanjima okončao F. Suk, rektor Sveučilišta u Zagrebu. A. Kotlarski kaže da se javljao u gotovo svakom broju kršćanski usmjerena pedagoškog polumjesečnika Hrvatski učitelj, pokrenuta 1877. u opreci Zakonu od 1874. U to je vrijeme nastalo Hartmanovo djelo o novom školskom zakonu od 1888, koji uspoređuje s onim iz 1874. Nakon kritičke raščlambe tekstova obaju zakona zaključio je da je novi zakon tek prividno konfesionalan te da su oba u temelju i duhu podjednako nepovoljna za katolički vjerski odgoj, za koji je – kako ističe – po tradiciji meritoran sud crkvenog učiteljstva. Uvažavajući crkvenu mjerodavnost, svojski i nadalje zagovara ponovnu uspostavu isključivo crkvenog nadzora nad pučkim školstvom. U katoličkom tisku djelo je ocijenjeno kao vrsna pedagoška literatura i kao »čitava mala enciklopedija o školskom pitanju« (opseže o. 880 str.). Kao vrlo agilan promicatelj organiziranoga Katoličkog pokreta polemički, kadšto oštro i jetko, reagira na liberalne te izrazito protukatoličke i protuvjerske tendencije koje su se potkraj XIX. i na poč. XX. st. širile putem tiska u Banskoj Hrvatskoj. Odlučno zastupa prava Crkve i njezinu ulogu u javnom životu, brani i širi vjersko-katoličke zasade te gotovo do kraja života ustrajava na osnivanju katoličkoga političkog dnevnika i stranke. Tekstove objavljuje u periodicima: Hrvatska (1895, 1901), Obzor (1895), Katolički list (1900, 1902–03), Glas naroda (1903), Vrhbosna (1905), Hrvatstvo (1906–08), Jutro (1908). Suvremeni biografi spominju njegovu suradnju u Hrvatskoj straži, a sâm A. Mahnić, njezin pokretač (1903), okupljajući suradnike povezao se i s Hartmanom, koji priloge najvjerojatnije nije potpisivao svojim imenom, što je, čini se prakticirao i u nekim drugim glasilima. Također je sudjelovao u sekciji za odgoj Prvoga hrvatskog katoličkog sastanka 1900, poticao utemeljenje Hrvatskoga katoličkog tiskovnog društva 1904, koji je preuzeo izdavanje katoličkoga političkog dnevnika Hrvatstvo. Taj je dnevnik zbog svojega radikalnog i stranačko-pravaškog programa postao metom napadaja protucrkveno usmjerenih krugova, a i uzrokom podjele u redovima svećenstva. Malobrojnijoj skupini radikalno raspoloženih pripadao je i H., koji je podupirao izdavačke aktivnosti krčkog biskupa Mahnića u Zagrebu. Kada je Mahnić – koji se, napustivši ideju da svoj program Katoličkog pokreta veže uz politiku i određenu političku stranku, već 1905. distancirao od Hrvatstva – utemeljio 1908. Pijevo društvo za promicanje katoličkog tiska među Hrvatima i pokrenuo njegovo glasilo Jutro, H. je unatoč svojim gledištima postao dopredsjednik Društva, suradnik Jutra i jedan od istaknutih muževa u Mahnićevu pokretu (J. Krišto). — H. se također zanimao za prirodne znanosti, osobito za matematiku koju je u zrelijim godinama studirao na zagrebačkom Sveučilištu. — Članci astronomskog sadržaja u Prosvjeti (1903) i Glasniku Hrvatskoga naravoslovnoga družtva (1904) rezultat su njegove suradnje u motrenju nebeskih tijela u zagrebačkoj Zvjezdarnici.
DJELA: Školski zakon od 14. listopada 1874. i od 31. listopada 1888. ili Školsko pitanje u nas. Zagreb 1893.
LIT.: F. Iveković: Da se razumijemo. Katolički list, 33(1882) 9, str. 67–69. — Isti: Ne ćemo se nikad razumjeti. Ibid., 13, str. 100–102. — F. Suk: Ne bi li se ipak razumjeli? Ibid., 14, str. 109–110. — Školski zakon ili Školsko pitanje u nas. Ibid., 44(1893) 18, str. 146–147. — Školski zakon od 14. listopada 1874. i od 31. listopada 1888. ili Školsko pitanje u nas. Hrvatski učitelj, 17(1893) 6, str. 92–94; 7, str. 108–110; 8, str. 124–126; 9, str. 136–139; 10, str. 152–156; 11, str. 167–170; 12, str. 184–187. — T.: Školski zakon ili Školsko pitanje u nas. Hrvatska, 1893, 119, str. 3. — S. Korenić: Prvi hrvatski katolički sastanak obdržavan u Zagrebu dne 3, 4. i 5. rujna 1900. Zagreb 1900, 173, 175–176. — (Nekrolozi): Jutro, 1(1908) 12, str. 369–370; Katolički list, 59(1908) 44, str. 539. — S. J. Š., Za vjeru i dom, 1(1908) 12, str. 369–370. — X., Prosvjeta, 16(1908) 24, str. 760–761. — A. Kotlarski, Kršćanska škola, 3(13)(1908–09) 5, str. 79–80. — J. Lang, Ibid., 10/11, str. 162–168. — F. Plevnjak: Prilozi za kulturnu povijest hrvatskog svećenstva. Zagreb 1910, 408–411. — A. Cuvaj: Građa za povijest školstva kraljevinâ Hrvatske i Slavonije, 7. Zagreb 1911, str. 58; 10. 1913, str. 152–153, 615. — M. Vimer Vujnović: Uspomeni blagopokojnog vjeroučitelja gosp. Stjepana Hartmana. Katolički list, 81(1930) 50, str. 634–635. — Ž. Dadić: Povijest egzaktnih znanosti u Hrvata, 2. Zagreb 1982, 279, 281. — J. Mužić: Masonstvo u Hrvata. Split 1983, 56. — M. J. Mataušić: Odnos Katoličke crkve prema novijim idejnim strujanjima u Hrvatskim zemljama 1848–1900. Bogoslovska smotra, 55(1985) 1/2, str. 204. — I. Kršnjavi: Zapisci. Iza kulisa hrvatske politike, 1–2. Zagreb 1986. — A. Bozanić: Biskup Mahnić i crkvena gibanja u Hrvatskoj. Zagreb—Krk 1991, 102. — J. Krišto: Katoličko organiziranje i politika. Počeci hrvatskoga katoličkog pokreta. Croatica Christiana periodica, 15(1991) 28, str. 97. — Isti: Prešućena povijest. Katolička crkva u hrvatskoj politici 1850–1918. Zagreb 1994, 48, 50–51. — M. Strecha: Katoličko hrvatstvo. Počeci političkog katolicizma u banskoj Hrvatskoj (1897–1904). Zagreb 1997, 121, 146.
Elizabeta Palanović (2002)