KIRIGIN, Ivo

traži dalje ...

KIRIGIN, Ivo, skladatelj, dirigent i glazbeni pisac (Zadar, 2. II. 1914 — Zagreb, 21. X. 1964). Maturirao 1932. u klasičnoj gimnaziji u Splitu, a osnove glazbene izobrazbe stekao privatno u I. Paraća. Kompoziciju i dirigiranje studirao na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te diplomirao 1938. u F. Dugana st. Usavršivao se u I. Pizzettija i B. Molinarija u Rimu, potom u V. Frazzija i A. Guarnierija u Sieni. God. 1940–42. operni je dirigent splitskoga HNK. Od 1942. djeluje u Zagrebu, do 1946. kao dirigent Opere HNK, 1946–55. voditelj glazbenoga odsjeka Jadran-filma te 1955–62. direktor Ansambla narodnih plesova i pjesama Hrvatske »Lado«. Skladati je počeo na poč. 1940-ih, najprije komorne (Tri skice za gudački kvartet i Mala suita za violončelo i glasovir, 1941), glasovirske i vokalne skladbe (Tri narodne za bariton i orkestar, 1943). Za angažmana u zagrebačkom kazalištu skladao scensku glazbu za predstave Aimée ili Zdrav razum (H. Coubier, 1942), Kuća na kršu (V. Rabadan, 1943), Robinja (H. Lucić, 1944). U poslijeratnom razdoblju počinje skladati opsežnije orkestralne i vokalne skladbe, zatim balete, zborove i solo-popijevke. Skladao i glazbu za dokumentarne filmove Istra (B. Marjanović i G. Gavrin, 1945), Istina o Puli (K. Hlavaty, 1947), Koraljari i spužvari (R. Sremec, 1947), Spomenik zahvalnosti Crvenoj armiji (M. Katić, 1948), Tunolovci (sa Z. Bradićem i I. Lhotka Kalinskim; B. Belan, 1948), Vriština i klasje (s I. Brkanovićem; Belan, 1949) te za igrani film Kameni horizonti (Š. Šimatović, 1953). — Glavno vrelo nadahnuća nalazi u događajima iz ratnoga i poratnoga razdoblja ili u vlastitim doživljajima, ali ne teži za uobičajenim tonskim slikanjem nego pretače proživljavanje sadržaja u vlastiti, osebujan zvučni izričaj. U načinu oblikovanja polazi od tradicionalnih forma (concertino, fuga, simfonija) i tonalne harmonijske osnove, no slobodnijim pristupom ili polifonijskim prepletanjem dionica dolazi do bitonalnih i politonalnih sklopova u kojima jedan karakteristični ton postaje središtem razvoja. Često se oslanja na istarski i širi mediteranski melos, a otvoren je i prema utjecajima suvremene zapadne glazbe pa gradi pojedine skladbe na slobodno primijenjenoj dodekafoniji (Pet stavaka za gudače), ili čitav orkestar baleta Susreti temelji na skupini različitih udaraljka. Mnogi njegovi zborovi tiskani su u zbirkama ili školskim pjesmaricama Zbirka muških zborova (1952), Album zborova. Iz borbe i obnove (1957), Mi smo radost svoje zemlje (1959), Omladinski zborovi. Izabrana djela, 3 (1973), Izbor skladba za dječje zborove (1980), sve izdane u Zagrebu. U Muzičkoj reviji (1950–51) objavio rasprave o aktualnim glazbenim problemima i iscrpne glazbene kritike, surađivao i u Muzičkim novinama (1946, 1948, 1952), časopisima Film (1948) i 15 dana (1960–64), a rasprave o glazbenom folkloru objavio u Journal of the International Folk Music Council (Cambridge 1952) i Ethnomusicology (Middletown, Connecticut 1961). Dobio je Nagradu grada Zagreba 1955.

DJELA (praizvedbe i tisak): Preludij i fuga za orkestar. Zagreb 1938. — Završni zbor iz dramske pjesni »Robinja«. Tiskano Zagreb 1942. — Tri laka komada i Pet sličica za glasovir. Zagreb 1944. — Vesela predigra. Zagreb 1946. — Concertino za glasovir i orkestar. Zagreb 1947. Tiskano u obradbi za dva glasovira. Zagreb 1957. — Pjesma nove mladosti za zbor i glasovir. Tiskano Zagreb 1947. — Čuvari slobode za muški zbor i glasovir. Tiskano Zagreb 1948. — Poema za glasovir. Zagreb 1949. Tiskano Zagreb 1951. — Što je više kleveta i laži za zbor. Tiskano Zagreb 1950. — U dubokoj noći (tekst V. Parun) za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1950. — Simfonija. Zagreb 1951. — Pjesma o zemlji (tekst V. Parun), kantata za bariton, mješoviti zbor i orkestar. Zagreb 1954. — Soror dolorosa (tekst V. Nazor) za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1954. — Simfonijska poema (Kameni horizonti). Zagreb 1955. — Dvije male suite po narodnim temama za glasovir. Tiskano Zagreb 1957. — Preludij i fuga na ime BACH za glasovir. RTV Zagreb 1957. — Varijacije za glasovir. RTV Zagreb 1957. — Pet stavaka za gudače. Zagreb 1958. — Poema o zastavi (tekst N. Turkalj), kantata. RTV Zagreb 1959. — Vrata pobjede (tekst N. Turkalj), kantata. RTV Zagreb 1961. — Susreti, balet. Zagreb 1963.
 
LIT.: Ž. Hirschler (-žh-): Novi domaći kompozitor. Večer, 19(1938) 5263, str. 6. — I. Brkanović: Cimarosa, Tajni brak. Hrvatski narod, 6(1944) 1069, str. 2. — Isti: Nova domaća glasovirska djela za djecu. Ibid., 1165, str. 2. — M. Katić (mk): Prvi nastup dirigenta Ive Kirigina. Nova Hrvatska, 4(1944) 147, str. 5. — K. Kovačević: Hrvatski kompozitori i njihova djela. Zagreb 1960. — (Nekrolozi): J. Andreis, Telegram, 6(1964) 13. XI, str. 7. — K. Kovačević, Zvuk, 10(1965) 63, str. 310–312. — Isti: Muzičko stvaralaštvo u Hrvatskoj 1945–1965. Zagreb 1966. — Društvo skladatelja Hrvatske 1945–1985. Zagreb 1985, 29, 52–53, 175. — I. Paulus: Glazba s ekrana. Hrvatska filmska glazba od 1942. do 1990. godine. Zagreb 2002. — Vremeplov. Cantus, 2004, 129, str. 17.
 
Ivona Ajanović-Malinar (2009) 

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

KIRIGIN, Ivo. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 2.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/kirigin-ivo>.