KNIEWALD, Dragutin

traži dalje ...

KNIEWALD, Dragutin (Karlo), povjesničar umjetnosti, crkveni povjesničar i liturgičar (Zagreb, 23. VII. 1889 — Zagreb, 5. V. 1979). Klasičnu gimnaziju završio 1908. u Zagrebu, doktorirao iz filozofije 1911. i teologije 1915. na Papinskom sveučilištu Gregoriani u Rimu. Zaređen za svećenika 1914, bio kapelan u Novom u Vinodolu 1915. te u Senju – gdje je 1919. osnovao prvu orlovsku skupinu u Hrvatskoj – biskupski tajnik, bilježnik Duhovnoga stola i profesor na bogosloviji do 1920. Te godine habilitirao se na Bogoslovnom fakultetu u Zagrebu, na kojem je 1921. privatni docent, potom suplent, od 1922. izvanredni profesor te od 1925. do umirovljenja 1952. redoviti. Predavao pastoralnu teologiju, liturgiku, crkvenu umjetnost te 1933–35. crkveno pravo i 1945–47. crkvenu povijest. Istražujući hrvatsko liturgičko blago, osobito rukopisne i tiskane kodekse zagrebačke prvostolnice, objavio više studija s tezom o francuskom podrijetlu staroga zagrebačkoga obreda. Pisao je o sakramentariju sv. Margarete, tzv. kodeksu Pray u Budimpešti, misalima Jurja iz Steničnjaka, zagrebačkih biskupa Š. Bakača i O. Thuza i erdeljskoga D. Kálmáncsehija, o izvorima za povijest bosanskih krstjana te o životu i djelima I. Merza, F. Petančića i humanista Ivana Ravenjanina. Proučavanjem liturgijskih kodeksa dao je velik prinos povijesti crkvene umjetnosti, postavši jednim od najboljih stručnjaka za minijaturno slikarstvo u nas. Bavio se i odnosom svećenstva prema umjetnosti, kršćanskom simbolikom, antependijima, relikvijarima te drugim umjetničkim spomenicima, ustrajući u rasprama o umjetnosti na neodvojivosti estetske od etičke sastavnice. Znanstvenim i stručnim radom dao je temelje liturgijskomu pokretu u Hrvatskoj. Uoči I. svjetskoga rata postao je članom Hrvatskoga katoličkoga seniorata, no nakon Svibanjske deklaracije 1917. protivio se njegovu prihvaćanju jugoslavenskoga »narodnoga jedinstva«, a nakon pokretanja Katoličke akcije u pol. 1920-ih kritizirao ga je zbog djelovanja mimo crkvenih oblasti, zahtijevajući njegovu depolitizaciju. Publicistički je pratio rad Katoličke akcije u svijetu te upozoravao na jačanje KP. Preveo je i priredio Rimski misal (Zagreb 1921, 5 izd. do 1944), priredio priručnik Sveta misa (Zagreb 1922, 6 izd. do 1944) te Nedjeljni misal (Zagreb 1939, 1943, 1944), napisao priručnike Pastirsko bogoslovlje, 1–2 (Zagreb 1930–1938, 1943²) i Liturgika (Zagreb 1937). U 1920-ima je sastavio vjerski vodič i molitvenik Katoličkim djevojkama (Zagreb 1923, Katolička učenica. Zagreb 1926), molitvenike za dječake i za djevojčice te dopunio izdanje molitvenika G. Galovića Katolički đak (Zagreb 1926). Sudjelujući 1960-ih u radu Pripravnoga liturgijskoga povjerenstva II. vatikanskoga koncila, pridonio je dopuštenju porabe narodnoga jezika u bogoslužju. Surađivao je u izdanjima Domovina (1905–06), Hrvatska straža (1910, 1913–14, 1917), Luč (1912–14), Vrhbosna (1912–13, 1917, 1927), Katolički list (1916, 1920–25, 1929, 1935, 1940–44), Hrvatska prosvjeta (1917, 1920), Kalendar Srca Isusova i Marijina (1918, 1921), Glasnik biskupija bosanske i srijemske (1919), Čas (Ljubljana 1920, 1922–23), Bogoslovni vestnik (Ljubljana 1921, 1923), Krijes (1921), Kršćanska škola (1922, 1925–27), Vedre hrvatske duše (1922), Bogoslovska smotra (1923–35, 1937, 1943), Godišnjak Sveučilišta Kraljevine Jugoslavije u Zagrebu (1924–33), Croatia sacra (1935–36, 1938, 1940, 1943), Annales de l’Institut français de Zagreb (1937–38, 1944–45), Vjesnik Hrvatskoga arheološkoga društva (1937, 1940), Magyar könyvszemle (Budimpešta 1938–41), Nedjelja (1938, 1945), Pannonhalmi szemle (1938–39), Theologia (Budimpešta 1939), Bulletin international de l’Académie yougoslave des sciences et des beaux-arts (1940), Grafička revija (1940), Hoffillerov zbornik (Zagreb 1940), Obzor (1940), Rad JAZU (1940; Rad HAZU, 1944; Rad JAZU, 1949, 1954), Hrvatska enciklopedija HIBZ-a (Zagreb 1941–45), Jahrbuch für Liturgiewissenschaft (Münster 1941), Časopis za hrvatsku poviest (1943), Hrvatski narod (1944), Kulturno poviestni zbornik Zagrebačke nadbiskupije (Zagreb 1944; urednik), Starine (1951), Ephemerides liturgicae (Rim 1956–57, 1959–60), Vesnik Vojnog muzeja JNA (Beograd 1956, 1958), Glas SAN (Beograd 1957), Tkalčićev zbornik, 2 (Zagreb 1958), Služba Božja (1962–65), Liturgisches Jahrbuch (Münster 1963), Vjesnik Đakovačke biskupije (1963–64), Atti dei convegni. Accademia nazionale dei Lincei (Rim 1964), Minijatura u Jugoslaviji (Zagreb 1964), Vjesnik bibliotekara Hrvatske (1965) i Acta Congressus historiae Slavicae Salisburgensis in memoriam SS. Cyrilli et Methodii anno 1963 celebrati (Wiesbaden 1967). Više njegovih radova objavljenih u periodicima tiskano je kao posebni otisak ili pak skupljeno i objavljeno samostalno. Suosnivač je Hrvatske bogoslovske akademije 1922.

DJELA (izbor): Dr. Ivan Merz. Život i djelovanje. Zagreb 1932, 1988² (Sluga Božji dr Ivan Merz). — Zagrebački liturgijski kodeksi XI.XV. stoljeća. Zagreb 1940. — Proprium de tempore zagrebačke stolne crkve 10941788. Zagreb 1941. — Crkveno graditeljstvo, kiparstvo i slikarstvo. Zagreb 1944. — Iluminacija i notacija zagrebačkih liturgijskih rukopisa. Zagreb 1944. — Vjerodostojnost latinskih izvora o bosanskim krstjanima. Zagreb 1949. — Feliks Petančić i njegova djela. Beograd 1961. — Potpuniji popis radova: J. Kribl, Croatica Christiana periodica, 5(1981) 7, str. 97–106.
 
LIT.: P. Vlašić: Evanđelistar. Katolički list, 72(1921) 43, str. 506–510. — (Prikazi knj. Rimski misal): I. Merz, Hrvatska prosvjeta, 9(1922) 3/4, str. 81–87. — J. Božitković, Nova revija, 2(1923) 1, str. 101–102. — R. Rogošić, Ibid., 9(1930) 6, str. 483. — M. Dragutinac, Glasnik biskupija bosanske i srijemske, 72(1944) 6, str. 44–46; 7, str. 54–55. — V. Medini: Crkvene pjesme u novom Evangjelistaru. List Dubrovačke biskupije, 22(1922) 9, str. 67–71. — (Prikazi knj. Sveta misa): List Dubrovačke biskupije, 22(1922) 12, str. 100. — J. Lončarić, Katolički list, 73(1922) 46, str. 558–559. — Ibid., 80(1929) 48, str. 618–619. — Bogoslovska smotra, 21(1933) 4, str. 338. — (Prikazi knj. Katoličkim djevojkama): Katolički list, 74(1923) 47, str. 569–571. — V. Ivanek, Hrvatski učitelj, 3(1923) 11/12, str. 293–297. — A. Wenzelides (A. W.), Glasnik biskupija bosanske i srijemske, 51(1923) 21, str. 170–171. — P. Vlašić: Nekoje primjedbe k izdanju »Hrv. obrednika«. Katolički list, 75(1924) 8, str. 85–86. — S. Bakšić: Katolički pokret i Kat. akcija. Ibid., 76(1925) 51, str. 663–670. — (Prikazi knj. Katolički đak i Katolička učenica): D. Bublić (db.), Obzor, 67(1926) 279, str. 3. — Katolički list, 78(1927) 5, str. 58–59; 6, str. 75–76. — (Prikazi knj. Pastirsko bogoslovlje): R. Rogošić, Nova revija, 9(1930) 6, str. 479–483. — F. Ušeničnik, Bogoslovni vestnik (Ljubljana), 9(1931) str. 89–93. — D. Nežić, Katolički list, 94(1943) 46, str. 527–529; 95(1944) 15, str. 174–175. — J. Vrbanek, Život, 25(1944) 2, str. 156–157. — (Prikazi knj. Dr. Ivan Merz): T. Poglajen, Život, 13(1932) 5, str. 231–233. — K. Ivić, Franjevački vijesnik, 40(1933) 2, str. 37–41; 3, str. 78–84. — M. Vanino (M. V.), Croatia sacra, 3(1933) 6, str. 262–264. — (Prikazi knj. Liturgika):Život, 18(1937) 7, str. 342–343. — D. Budrović, Duhovni život, 9(1937) 6, str. 375–377. — J. Oberški (J. O.), Katolički list, 88(1937) 40, str. 477–478; 41, str. 490–491. — J. Šimrak (J. Š.), Hrvatska straža, 9(1937) 162, str. 4–6. — F. Ušeničnik, Bogoslovni vestnik, 17(1937) 4, str. 297–300. — A. Crnica, Nova revija, 17(1938) 3, str. 230–231. — J. Frančišković, Bogoslovska smotra, 26(1938) 1, str. 103–106. — I. Esih (ie.): Francuski utjecaji na staru hrvatsku kulturu. Obzor, 78(1938) 224, str. 1. — Isti: Najstariji zagrebački obred. Jutarnji list, 27(1938) 9662, str. 10. — (Prikazi knj. Nedjeljni misal): Katolički tjednik, 15(18)(1939) 36, str. 8. — I. Lendić (Vig.), Hrvatska straža, 11(1939) 190, str. 4. — N. Smolčić (Enes): Francusko porijeklo prvotne zagrebačke liturgije i kulture. Novosti, 33(1939) 215, str. 5. — S. Antoljak: O liturgijsko-povjesnim raspravama Dragutina Kniewalda. Croatia sacra, 10(1940) 19, str. 129–132. — I. Esih (ie.): Istraživanja prof. dra D. Kniewalda o francuskim utjecajima na srednju Evropu u srednjem vijeku. Obzor, 80(1940) 33, str. 1. — A. Šimčik: Akademijin umjetnički Rad. Hrvatska revija, 13(1940) 10, str. 548–551. — Lj. Karaman: Malo poznato umjetničko blago. Spremnost, 3(1944) 142, str. 9. — I. Jablanović: Povodom edicije »Vjerodostojnost latinskih izvora o bosanskim krstjanima«. Dobri Pastir, 1(1950) 1/2, str. 35–36. — J. Ravlić: Feliks Petančić 1502. o putevima kojima valja napasti Turke. Historijski zbornik, 13(1960) str. 330–331. — Isti: Joannes Conversini de Ravenna. Ibid., str. 331–333. — Dr. Dragutin Kniewald. Glas Koncila, 12(1973) 12, str. 6. — J. Buturac: Iz povijesti Hrvatske bogoslovne akademije 1922.–1945. Croatica Christiana periodica, 1(1977) 1, str. 3–5, 8, 13, 17. — (Nekrolozi): A. Badurina, Godišnjak zaštite spomenika kulture Hrvatske, 4–5(1978–79) str. 380. — A. Ivandija, Bogoslovska smotra, 49(1979) 3, str. 363–365. — P. Tijan, Hrvatska revija (München—Barcelona), 30(1980) 2 (118) str. 245–252. — C. Tomić, Ibid., str. 365–367. — (Redakcija), Croatica Christiana periodica, 5(1981) 7, str. 147–148. — V. Zagorac: Pionir hrvatskoga liturgijskog pokreta. Glas Koncila, 28(1989) 30, str. 9. — Visoko školstvo na području Riječko-senjske metropolije. Zagreb—Rijeka 1999. — Hrvatski katolički pokret (zbornik). Zagreb 2002. — M. Akmadža: Katolička crkva u Hrvatskoj i komunistički režim 1945.–1966. Rijeka 2004. — J. Krišto: Hrvatski katolički pokret (1903.–1945.). Zagreb 2004. — S. Sirovec: Hrvati i Germanicum. Zagreb 2004, 39. — V. Lončarević: Književnost i Hrvatski katolički pokret (1900.–1945.). Zagreb 2005. — Z. Matijević: Lučonoše ili herostrati? Prilozi poznavanju crkveno-nacionalne povijesti Hrvata početkom XX. stoljeća. Zagreb 2006.
 
Joško Barić i Redakcija (2009)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

KNIEWALD, Dragutin. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/kniewald-dragutin>.