KREĆA, Đorđe (Kreča, Đorđo), naivni kipar (Budimlić-Japra kraj Sanskoga Mosta, 15. V. 1936 — Zagreb, 25. II. 1990). Završio šumarsku školu u Splitu. U Zagrebu se od 1965. profesionalno bavio skulpturom. Nadahnut narodnim epovima i legendama, religijskom i povijesnom tematikom, stvorio opus monumentalnih skulptura, reljefa i manjih kipova iznimne ekspresivne snage (Kraljević Marko, 1967. i 1972; Nikola Šubić Zrinjski, Kosovska bitka i Laokonovi, 1967; Balaban, 1968, Hrvatski muzej naivne umjetnosti u Zagrebu; Mojsije, 1969; Smrt Abelova, 1970; Ivana Orleanska, 1970. i 1983; Matija Gubec, 1973). U patiniranu drvu oblikovao je tipizirane ljudske i životinjske likove plošnih, reljefnih obilježja, bliske onima na romaničkim i gotičkim portalima (Teret porodice, 1966; Spomenik mrtvih i Hram nesretnih, 1967; Kolo sreće, 1978). Statičnost umnogostručenih likova, ekspresivnost njihovih fizionomija i dramatičnih, simboličkih gesta ruku i tijela prenose poruku tragičnoga, herojstva i nasilja, smrti i očajanja. U pol. 1970-ih uvodi i intimističke teme (Rodilje, 1974; Djevojka s orlom, 1975; Majčina briga, 1977; Snovi, 1979; Porodica i Usnuli, 1981). Izrađivao namještaj istih narativnih i ekspresivnih oblika (Sanjina stolica, 1974). Izlagao samostalno u Zagrebu (1967–68, 1979. s Marom Puškarić-Petras, 1982), Splitu (1967), Amsterdamu (1969) i Sanskom Mostu (1973), a skupno na izložbama Skulptura naivnih u Jugoslaviji (Zagreb 1966), jugoslavenskih (Amsterdam, Wuppertal, Bremen, Ciudad de México, Milano 1968, Stuttgart, Berlin 1972, Graz, Beč 1975, Pariz, London, Washington, Haarlem 1976) i hrvatskih naivnih umjetnika (Mainz 1974), Naivi (Zagreb 1970, 1973, 1977, 1987), Zagrebačkom salonu (1971, 1973), izložbama Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost (Zagreb 1972), Svibanjski salon naive (Zagreb 1979, 1980, 1982) te onima likovne kolonije Ernestinovo (1977, 1979, 1981; Osijek 1987. i Beograd 1989) i Društva naivnih likovnih umjetnika Hrvatske (od 1981).
LIT.: E. Cvetkova: Nagon za ispoviješću. Večernji list, 9(1967) 29. V, str. 7. — J. Depolo: Na sporedna vrata sa sigurnošću. Vjesnik, 28(1967) 5. VIII, str. 6. — (Katalozi izložba): B. Kelemen, Zagreb 1968, 1979. — Z. Pillauer, Zagreb 1982. — V. Maleković: Hrvatska izvorna umjetnost. Zagreb 1973. — T. Hruškovec: Muka i krv u hrastu. Studio, 13(1976) 18. IX, str. 61–63, 86. — N. Vrkljan-Križić: Iz davnina. Vjesnik, 51(1990) 1. III, str. 8.
Darja Tomić (2013)