LAZANIĆ, Nikola

traži dalje ...

LAZANIĆ, Nikola (Lasaneo, Lasaneus, Lasanich, Lazaneo, Lažanić), kipar i slikar (Postira, o. pol. XVI. st. — ?, nakon 1593). Potpisivao se i kao Dalmata ili Dalmata Brachensis. Prema značajkama njegovih djela pretpostavlja se da je pouke u kiparstvu dobio u Veneciji i Rimu. Dokumentirano mu je djelovanje na Braču, u Rimu, Dubrovniku i Apuliji. U Rimu je bio član 1581–84. i gvardijan 1583–84. hrvatske Bratovštine sv. Jeronima te ponovo ondje boravio 1591. Od 20 rimskih mramornih reljefa s likom sv. Jeronima, što ih je prema narudžbi iz 1583. izradio za označivanje kuća u vlasništvu Bratovštine, ni jedan nije identificiran. U Dubrovniku je 1589. s korčulanskim klesarom Andrijom Pomenićem ugovorio nabavu kamena za kipove i ostale radove u sakristiji crkve sv. Vlaha, 1591. primio u nauk u kiparstvu i slikarstvu na 10 godina Kotoranina Vicka Tripunova Pitkovića, a 1592. prodao mramorni kip sv. Roka kancelaru Nikoli Sfondratiju. Klesao je skulpture s istančanim osjećajem za materijal i volumen, sklon realističkoj obradbi i pojedinostima, razvijajući se na tragu onodobnoga europskoga kiparstva. Njegovo najranije poznato djelo, datirani 1578. i signirani kameni oltarni reljef renesansnih značajka u crkvi sv. Petra u Nerežišćima, na glavnom polju uokvirenom jonskim stupovima prikazuje Bogorodicu s djetetom na prijestolju, krunom i dvama anđelima nad glavom te svetcima Petrom i Pavlom sa strane, a na zabatu Boga Oca okružena glavama anđela. Glavna su mu djela signirane kamene skulpture manirističkih obilježja Sveti Vlaho i Sveti Jeronim, iz njegova zrela razdoblja (1589–91), sačuvane u crkvi sv. Vlaha u Dubrovniku (pretpostavlja se da su bili u sakristiji stare crkve koja nije izgorjela u požaru), koje se odlikuju individualiziranim i produhovljenim izrazima lica, pokrenutošću volumena i slikovitošću površine. Sveti Vlaho, izvrsno oblikovanih ruku, s mitrom na glavi, pluvijalom urešenim svetačkim likovima nalik onima u zlatovezu, biskupskim štapom i modelom grada u lijevoj ruci, ističe se »prepletanjem svjetla i sjene«, po čem je »ostao nedostižan unutar hrvatskoga kiparstva« (I. Fisković, 1994). Još je izrazitijih manirističkih obilježja Sveti Jeronim, izdužene glave, bogato nabrana plašta, naglašena volumena i pokreta. Zbog stilske podudarnosti s glavom kipa sv. Vlaha, pripisuje mu se (Fisković, 1991) i Glava starca portretnih crta oblikovana prema starorimskom portretu (potkraj XVI. st., mramor, zbirka umjetnina dominikanskoga samostana u Dubrovniku). God. 1593. izradio je palu Bogorodica između sv. Nikole i sv. Ilije u crkvi Gospe od Karmela u Bitontu; kameni oltar na kojem se nalazi također bi mogao biti njegovo djelo (C. Fisković, 1950). L. kao predstavnik manirizma zauzima istaknuto mjesto u razvoju hrvatskoga kiparstva.

LIT.: A. Ciccarelli: Osservazioni sull’ isola della Brazza, e sopra quella nobiltà. Venezia 1802, 16. — Š. Ljubić: Dizionario biografico degli uomini illustri della Dalmazia. Vienna—Zara 1856, 180. — I. Kukuljević Sakcinski: Slovnik umjetnikah jugoslavenskih. Zagreb 1858, 219–220. — C. Fisković: Historički i umjetnički spomenici na Braču. Brački zbornik, 1940, 1, str. 31–32. — Isti: Naši graditelji i kipari XV. i XVI. stoljeća u Dubrovniku. Zagreb 1947, 44, 46, 166–167. — C. Fisković i K. Prijatelj: Prilozi povijesti umjetnosti u Dubrovniku. Split 1950, 27–31. — J. Tadić: Građa o slikarskoj školi u Dubrovniku XIII–XVI v., 2. Beograd 1952, 234–235. — K. Prijatelj: Umjetnost XVII. i XVIII. stoljeća u Dalmaciji. Zagreb 1956, 40–41. — Isti: Novi vijek. Brački zbornik, 1960, 4, str. 177–179. — C. Fisković: Alcuni pittori di cinquecento in Puglia e in Dalmazia. Italjug (Roma), 2(1972) 9, str. 27–29. — K. Prijatelj: Za poglavlje o manirizmu u likovnoj umjetnosti Dalmacije. Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 1972, 19, str. 102. — Isti: Bilješke o Nikoli Lazaniću. U: Postira. Spomenica u povodu 400. obljetnice osnutka župe. Postira 1981, 171–174. — A. Horvat, R. Matejčić i K. Prijatelj: Barok u Hrvatskoj. Zagreb 1982. — I. Fisković: Kiparstvo. U: Zlatno doba Dubrovnika, XV. i XVI. stoljeće (katalog izložbe). Zagreb 1987, 136, 166, 345–346. — Isti: Lazanićeva replika rimskog portreta u Dubrovniku. Peristil, 1991, 34, str. 55–62 (63–66). — Isti: Renesansno kiparstvo. U: Tisuću godina hrvatske skulpture (katalog izložbe). Zagreb 1991, 76. — K. Prijatelj: Tri doprinosa o umjetnicima »zlatnog doba« Dubrovnika. U: Likovna kultura Dubrovnika 15. i 16. stoljeća. Zagreb 1991, 210–211. — I. Fisković: Dubrovačka skulptura u sklopu hrvatske baštine. Dubrovnik, NS 3(1992) 1, str. 120. — Isti: Kameni likovi svetoga Vlaha u Dubrovniku. Ibid., 5(1994) 5, str. 108–109. — C. Fisković: Hrvatski umjetnici u žarištu Sredozemlja (graditelji i kipari). Ibid., 6(1995) 6, str. 96. — Tisuću godina hrvatskog kiparstva. Zagreb 1997. — The Croats. Christianity, Culture, Art (katalog izložbe). Zagreb 1999, 498–499. — Hrvatska renesansa (katalog izložbe). Zagreb 2004. — Dominikanci u Hrvatskoj (katalog izložbe). Zagreb 2011, 391.
 
Višnja Flego (2013)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

LAZANIĆ, Nikola. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/lazanic-nikola>.