LHOTKA KALINSKI, Ivo

traži dalje ...

LHOTKA KALINSKI, Ivo (Lhotka), skladatelj i pjevački pedagog (Zagreb, 30. VII. 1913 — Zagreb, 29. I. 1987). Sin skladatelja, dirigenta i pedagoga F. Lhotke. U Zagrebu 1932. završio gimnaziju, 1937. diplomirao kompoziciju u F. Dugana i solo-pjevanje u L. Vrbanića na Muzičkoj akademiji; usavršivao se 1938–39. u I. Pizzettija (kompozicija) u Rimu. Od 1939. srednjoškolski profesor u Zagrebu, 1948–51. ravnatelj Državne srednje muzičke škole u Splitu te od 1951. do umirovljenja 1981. profesor pjevanja na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji (1967–79. pročelnik Odjela za solo-pjevanje). Nakon studija kratko nastupao kao komorni pjevač (bariton), pretežno na zagrebačkoj radijskoj postaji. Opus mu obuhvaća orkestralna, komorna, glasovirska, vokalna, vokalno-instrumentalna i scenska djela te filmsku glazbu. Isprva skladao na temeljima klasicističke tradicije s elementima romantizma te očitavao sklonost programnoj glazbi (simfonijske pjesme Rimske impresije, Zemlja i Jutro). Tražeći potom vlastiti izričaj, nadahnjivao se hrvatskom narodnom glazbom, osobito u glasovirskim skladbama za djecu (Stari dalmatinski plesovi, Međimurje malo, Dva plesa na motive iz Istre i Hrvatskog primorja, Lepo moje Zagorje), ili je pak posezao (1950-ih i 1960-ih) za stečevinama suvremene glazbe skladajući atonalitetna djela i služeći se stilovima i tehnikama kao što su dodekafonija i serijalna glazba (instrumentalna skladba Sedam bagatela, vokalni ciklusi na tekst T. Ujevića Ojađena svirala i Traženja, opera Svijetleći grad); taj je svoj pokušaj okupljanja utjecaja najrazličitijih struja u glazbi nazivao novim realizmom. Najviše domete ostvario je u vokalnoj i scenskoj glazbi. Nadahnut Baladama Petrice Kerempuha M. Krleže, skladao je orkestralnu suitu Komendrijaši, kantatu Kerempuhova pesem i ciklus Balade Petrice Kerempuha za glas i glasovir ili orkestar, a u solo-popijevkama i skladbama za glas i orkestar služio se stihovima M. Mirkovića, D. Domjanića, I. G. Kovačića, D. Cesarića, D. Tadijanovića i Ujevića. Vokalni mu opus raznovrsnošću rekapitulira zbivanja u hrvatskoj glazbi njegova doba – uza stilizirani folklor u njem su i romantička tradicija, ekspresionizam uz primjenu dodekafonije i nadogradnja na glazbeni realizam XIX. i XX. st. (K. Kos, 2012). U operama jednako uspješno glazbom dočarava različite žanrove, od dramskih do komičnih i apsurdnih. Često bira recitativni stil u vokalnim dionicama, stavljajući time težište na izražajnost teksta, a znatnu ulogu pri ocrtavanju ugođaja i sadržajnih momenata pridaje orkestru. Vještom instrumentacijom služi se za postizanje različitih efekata, osobito istaknutih u tonskom slikanju komičnih situacija. Njegova prva opera, Pomet, meštar od ženidbe (suautor libreta s M. Fotezom), nastala prema komediji Dundo Maroje M. Držića (o tom pisao u Hrvatskoj pozornici, 1944–45, 4), odličnim libretom i glazbom mediteranske vedrine i majstorske instrumentacije zrači životnošću koja bi joj mogla osigurati mjesto na hrvatskoj opernoj pozornici (K. Kos, 2013). Povijesna glazbena drama Matija Gubec (suautor libreta s Fotezom i T. Prpićem) opera je u kojoj glazbeni naglasak stavlja na dočaravanje lokalnoga kolorita i dramatičnoga herojskoga sadržaja, a među najuspjelijim je dijelovima originalno koncipiran zbor narikača u prvom činu. U opernoj jednočinki Svijetleći grad (libreto P. Šegedin) apstraktno progovara o strahovima suvremenoga čovjeka, postižući halucinantnu atmosferu oporošću disonantnoga zvuka. Posebno mjesto u opusu zauzimaju jednočinke nastale 1954–58, nadahnute tekstovima B. Nušića, za koje je sam napisao libreta: radijska opera Analfabeta (glazbena burleska), prva hrvatska TV opera Putovanje (glazbena satira) te TV opere Dugme (glazbena groteska) i Vlast (glazbeni portreti). U scenskoj mu se glazbi ističu i baleti Plesači (na glazbu Sinfoniette za orkestar) te Legenda o pjesmi. Obradio je mnogobrojne narodne napjeve za različite sastave. Zborovi su mu tiskani u zbirkama, udžbenicima i priručnicima Zborovi i Zbirka zborova (1947), Kompozicije za pjevačke zborove (1955), Mi smo sretno pokoljenje (1960, 1964²), Mješoviti zborovi. Izabrana djela (1971), Muški zborovi. Izabrana djela (1972), Izbor skladbi za dječje zborove (1980), sve u Zagrebu, Proba za koncert (Brezovica 1979) i Osnove dirigiranja, 3 (Osijek 2001), a solo-popijevke u zagrebačkim izdanjima Album solo pjesama (1957), Solo popijevka hrvatskih skladatelja (1998) i Ljuven sanak (2004). Pojedine skladbe snimljene su mu na Jugotonove LP ploče Antologija hrvatske glazbe, 9(1973), Hrvatska popijevka (1976) i kasetu Najljepše stranice stare hrvatske klavirske glazbe (1992) te na CD Orfejska kolajna. Uglazbljeni stihovi Tina Ujevića (Hrvatsko kulturno društvo »Napredak«, 2000), a više od 200 snimka njegovih skladba sačuvano je u Fonoodjelu Hrvatskoga radija. Skladao je glazbu za dokumentarne filmove Nova mladost (F. Hanžeković, 1947), Ribari Jadrana (s K. Odakom; B. Belan, 1948), Tunolovci (sa Z. Bradićem i I. Kiriginom; Belan, 1948), Naše drvo (Melita Filipović, 1949), Veliki izvori (s Kiriginom; R. Sremec, 1951), Ujedinjenim sinovima i kćerima s otoka Krka u SAD (B. Majer, 1953), Pogreb Štefa Halačeka (B. Ranitović, 1960), za Ranitovićeve animirane filmove Nisu znali jer su mali (1960), Luda graja zbog tramvaja (1962) i Tri junaka (1962) te za kratkometražni igrani film Prijatelji s otoka Suska (M. Luks, 1955). Autor je priručnika Tehnika pjevanja (Zagreb 1940) i Umjetnost pjevanja (Zagreb 1953, 1975²) te priređivač više notnih izdanja drugih skladatelja (V. Lisinski, W. A. Mozart, F. Lhotka, G. F. Händel). Kao pedagog odgojio mnoge pjevače, među kojima Zdenku Žabčić, Mirjanu Bohanec, F. Petrušanca, H. Matića. Ostavština mu se čuva u sina B. Lhotke te u HDA i NSK u Zagrebu.

DJELA (praizvedbe i tisak): Plesna suita za orkestar. Zagreb 1937. — Simfonija in Es. Zagreb 1937. — Srebrna cesta za glas i orkestar (tekst T. Ujević). Zagreb 1937. — Rimske impresije za simfonijski orkestar. Zagreb 1940. — Zemlja. Slike iz seljačkog života za mali orkestar. Zagreb 1941. — Po dragomu kraju, ciklus solo-popijevka (tekst D. Domjanić). Tiskano Zagreb 1943. — Pomet, meštar od ženidbe, komična opera. Zagreb 1944. Tiskano Zagreb 1953. — Stari dalmatinski plesovi za glasovir. Tiskano Zagreb 1944, 7 izd. do 1986. — Međimurje malo, suita za djecu za glasovir. Zagreb 1946. Tiskano Zagreb 1947, 5 izd. do 1979. — Vedri prizori, suita za orkestar. Zagreb 1947. — Kmet se je stal, mješoviti zbor (tekst D. Gervais). Tiskano Zagreb 1948. — Matija Gubec, opera. Zagreb 1948. Tiskano u verziji za puhački orkestar. Zagreb 1947. — Male priče za glasovir. Zagreb 1949. — Baletni prizori u starom stilu za orkestar. Zagreb 1950. — Dvije sonatine za glasovir. Zagreb 1952. Tiskano Zagreb 1952, 1980². — Komendrijaši za komorni orkestar. Beograd 1952. — Velika coprarija/čarolija, dječja opera (libreto B. Chudoba). Zagreb 1952. — Dijete i mjesec, solo-popijevka.Tiskano Zagreb 1953. — Analfabeta, radio-opera. Beograd 1954. Tiskano Zagreb 1957. — Sedam bagatela (dodekafonska studija) za gudački orkestar, obou i fagot. Zagreb 1954. Tiskano Zagreb 1954. — Tri pjesme Dobriše Cesarića za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1954. — Bugarštice iz Ribanja Petra Hektorovića za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1955. — Hrvatska kronika (prema Ljetopisu popa Dukljanina), kantata. Zagreb 1955. — Sinfonietta za komorni orkestar. Zagreb 1955. Tiskano Zagreb 1953; kao glazba za balet Plesači. Zagreb 1959. — Vesele pjesme, dječje pjesme za glasovir. Tiskano Zagreb 1955. — Masline za ženski zbor (tekst V. Parun). Zagreb 1956. — Dva plesa na motive iz Istre i Hrvatskog primorja za glasovir. Zagreb 1957. Tiskano Zagreb 1954. — Dve popevke Gorana Kovačića za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1957. — Omladinska simfonijeta za komorni orkestar. Zagreb 1957. — Putovanje, TV opera. Zagreb 1957. Tiskano Zagreb 1958. — Dugme, TV opera. Zagreb 1958. Tiskano Zagreb 1961. — Tri pjesme Mate Balote za glas i 13 instrumenata. Tiskano Zagreb 1958; verzija za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1961; verzija za glas i puhački trio. Tiskano Zagreb 2010. — Iverje, 14 malih preludija za glasovir. Zagreb 1959. Tiskano Zagreb 1960, 1978², 1982³. — Vlast, TV opera. Beograd 1959. — Kerempuhova pesem, kantata (tekst M. Krleža). Zagreb 1960. Tiskano Zagreb 1959. — Četiri epitafa za glas i komorni sastav (tekst I. Lalić). Zagreb 1961. — Mala balkanska suita (šiptarska) za puhački oktet. Zagreb 1963. Tiskano u verziji za glasovir. Zagreb (s. a.). — Mikroforme za glasovir. Opatija 1964. Tiskano Zagreb 1964. — Misli za klarinet i gudače. Beograd 1964. — Šest eseja za orkestar. Zagreb 1964. — Žalobna muzika za glas i orkestar. Zagreb 1964. Tiskano Zagreb 1974. — Meditacije XX za bariton, komorni ansambl i orgulje (tekst D. Tadijanović). Zagreb 1965. — Traženja. Pjesme moga vremena za glas i glasovir ili instrumentalni sastav (tekst Ujević). Zagreb 1965. Tiskano Zagreb 1974. — Dijalozi za flautu i klarinet. Tiskano Zagreb 1966, 2010. — Legenda o pjesmi, balet. Rijeka 1966. — Balade Petrice Kerempuha za bas i orkestar (tekst Krleža). Zagreb 1967; verzija za bas i glasovir. Tiskano Zagreb 1969, 1984². — Svijetleći grad, opera. Zagreb 1967, Rijeka 2013. Tiskano Zagreb 1969. — Tri bagatele za violinu i glasovir. Tiskano Zagreb 1967. — Tko će svima da ugodi, glazbena priča. Zagreb 1968. — Mala suita za violu i glasovir. Tiskano Zagreb 1969. — Pet monologa za violončelo. Tiskano Zagreb 1970. — Lepo moje Zagorje, suita za djecu za glasovir. Tiskano Zagreb 1971, 1979². — Jačke gradišćanskih Hrvata za glas i glasovir. Tiskano Zagreb 1978. — Kiša u noći za glas i glasovir (tekst V. Majer). Tiskano Zagreb (s. a.). — Klinčeci čerleni, Snoćka sem ti kesno za glas i glasovir. Tiskano Zagreb (s. a.). — Piščalka za glas i glasovir (tekst I. Čermak). Tiskano Zagreb (s. a.).
 
LIT.: Ž. Hirschler (-žh-): Novi zagrebački kompozitorski naraštaj. Večer, 18(1937) 4945, str. 6. — -m-: Novi zagrebački kompozitor. Ibid., 4896, str. 6. — (O izvedbi Rimskih impresija): Ž. Hirschler (-žh-), Ibid., 21(1940) 5763, str. 6. — B. Ivakić (Dr. B. I.), Obzor, 80(1940) 31, str. 2. — M. Katić (-mk.), Novosti, 34(1940) 37, str. 13. — (O izvedbi simfonijske pjesme Zemlja): V. Ciprin (C-in.), Jutarnji list, 30(1941) 10 465, str. 14. — M. Majer (M. M.), Hrvatski dnevnik, 6(1941) 1750, str. 8. — B. Širola (Dr. B. Š.), Obzor, 81(1941) 60, str. 2; (O knj. Tehnika pjevanja). Ibid., 3, str. 2. — (O operi Pomet): I. Brkanović, Hrvatski narod, 6(1944) 1177, str. 2. — A. Dobronić, Gospodarstvo, 4(1944) 239, str. 6. — M. Katić (mk.), Nova Hrvatska, 4(1944) 255, str. 7. — B. Papandopulo, Ibid., 251, str. 5. — I. Kirigin: (O operi Matija Gubec). Muzičke novine, 3(1948) 7, str. 2. — (O operi Analfabeta): N. Turkalj, Narodni list, 10(1954) 5. XI, str. 4. — D. Gostuški, Zvuk, 1955, 1, str. 21–28. — K. Kovačević: Hrvatski kompozitori i njihova djela. Zagreb 1960. — Isti: Muzičko stvaralaštvo u Hrvatskoj 1945–1965. Zagreb 1966. — T. Reich: Susreti sa suvremenim kompozitorima Jugoslavije. Zagreb 1972, 141–147. — L. Županović: Odjek seljačke bune 1573. u glazbi. Radovi Instituta za hrvatsku povijest, 1973, 5, str. 305–306. — V. Župančić-Ruba: Vokalna lirika Ive Lhotka-Kalinskoga (diplomski rad). Muzička akademija u Zagrebu, 1974. — (Nekrolozi): Danas, 1987, 259, str. 36. — R. Č., Politika, 84(1987) 31. I, str. 8. — K. Kovačević, Borba, 65(1987) 31. I–1. II, str. 7. — A. Tomašek, Muzička kultura, 5(1987) 1/2, str. 4. — Repertoar hrvatskih kazališta, 1–3. Zagreb 1990–2002. — K. Kovačević: Hrvatski glazbeni trenuci. Zagreb 1990. — N. Vončina: TV osvaja Hrvatsku. Zagreb 1999. — L. Županović: Hrvatski pisci između riječi i tona. Zagreb 2001. — Hrvatsko društvo skladatelja 1945. – 2005. Zagreb 2005. — T. Čunko: Hrvatska glazba i Hrvatski radio. Zagreb 2012. — K. Kos: Pluralizam stilova i tehnika u solo pjesmi Ive Lhotke Kalinskoga. U: Nova nepoznata glazba. Svečani zbornik za Nikšu Gliga. Zagreb 2012, 129–138. — Ista: Poticaj Držićeva dramskog opusa hrvatskoj glazbi dvadesetog stoljeća. Arti musices, 44(2013) 1, str. 5–12. — M. Barbieri: Dostojno predstavljena baština. www.klasika.hr (16. XI. 2013).
 
Marijana Pintar i Vilena Vrbanić (2013)

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1983. – 2021.

Kratice i znakovi

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

LHOTKA KALINSKI, Ivo. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 17.5.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/lhotka-kalinski-ivo>.