MAŠIĆ, Nikola

traži dalje ...

MAŠIĆ, Nikola, slikar (Otočac, 28. XI. 1852 — Zagreb, 4. VI. 1902). Gimnaziju završio u Kroměřížu 1871. Studirao na ALU u Beču 1872. te na ALU u Münchenu 1872–77 (A. von Wagner, O. Seitz i W. Lindenschmit ml.), u Parizu 1878. polazio Akademiju Julian. Slikao u Napulju i na Capriju 1880. Vrativši se 1884. iz Münchena u Zagreb, gdje je u Berislavićevoj ul., kbr. 17, imao atelijer, bio učitelj crtanja u Obrtnoj školi i od 1894. ravnatelj Strossmayerove galerije starih majstora JAZU, u kojoj je utemeljio zbirke bakroreza, fotografija i reprodukcija te knjižnicu. Isprva u duhu münchenskoga akademskoga realizma u ulju tonskim pristupom u tamnoj gami okera i zemljanih tonova slika uglavnom portrete, mrtve prirode i pučke žanr-prizore (Stara zemljana peć, 1874, Bošnjak na odmoru i Ciganka, 1876, Bosanski prosjak i Portret stare gospođe sa čipkastom kapom, 1877, sve NMMU). Dječji portreti Mali Stevo Ivančević i Mala nećakinja Mica (1875) ističu se svježinom doživljaja, a Portret djevojčice (1881, NMMU) psihološkom razradbom. U slici Ličanin (1880–81, NMMU), unatoč folklornomu aranžiranju i deskriptivnosti, uočljiva je portretna intuicija i sklonost socijalnoj opservaciji. Prihvaća 1878. utjecaj M. Fortunyja, na temelju kojega će nastati dopadljivi žanr-prizori dekorativna i blještava kromatizma, a 1878–80. pod posrednim se utjecajem napuljske škole »Posillipo« (preko Scuola di Restna) razvija prema modernijem pristupu te slobodnijem tretmanu poteza i boje. U reprezentativnom dijelu opusa, u velikim formatima u duhu uljepšanoga akademizma, dominiraju žanr-prizori iz života puka i »folklorizirani« pejzaži (Napuljski pastir, oko 1877, Mrtva priroda s fazanom i Đurđice, MUO; Žetva, 1891, NMMU) obilježeni eskapističko-idealiziranim pristupom, dopadljivim motivima, gomilanjem narativnih detalja, anegdotalnošću, deskriptivnošću, blještavilom i polikromijom game te romantičnim ugođajem. Sentimentalno-pastoralne idile nerijetko su izrađene u tad popularnom vodoravno izduženom formatu »handtuch« (Ljetna idila, 1883, i Guščarica / Večer na Savi, 1890, NMMU). U tim su salonskim djelima, nastalima na temelju studija slikanih u prirodi na danjem svjetlu, vidljivi princip adiranja, atelijerska izradba i umjetno osvjetljenje. Upravo u pejzažnim skicama i slikama maloga formata Mašić je postignuo vrhunska protoimpresionistička ostvarenja u kojima su, zbog doticaja s japanskim crtežom, impresionističkim platnima i prirodom okolice Napulja te Turopolja i Posavine, razvidna formalna pojednostavljenja, spontanost i mrljast potez te orijentacija prema vrijednostima čistoga slikarstva svojstvena modernomu dobu (I. Rončević). Temeljena na neposrednoj i svježoj percepciji te slobodnijem duktusu, ona prikazuju realnost lišenu narativnih, anegdotalnih, sentimentalnih i teatralnih dodataka, a moderniji pristup osobito je vidljiv u karakterističnom kadriranju i otvaranju perspektive od krupnoga prednjega plana u širinu i daljinu, slobodnijem tretmanu boje i poteza, pojačanom interesu za luminističke efekte te reflekse svjetla i sjene, mrljastom potezu te uporabi bijelih mrlja za postizanje specifičnih svjetlosnih naglasaka. Poglavito je bio zaokupljen elementima čistoga pejzaža – vodom, nebom, zrakom i svjetlom (Oblaci nad nizinom / Iznad Save i Oblaci, NMMU) – seoskim motivima, nerijetko biljkama (Suncokret, Cvatući sljezovi, Mak i Cvatući grm, NMMU), osobito povrćem (Bundeve, 1878, i Zelje, NMMU), te životinjama, kojima je pristupao svježe i neposredno, posebice u skicama (Magarac, 1880, Ovce, Konj, Guske, Pilići, Purani i Praščići, NMMU), ali i u dovršenim kompozicijama (Gumno, 1878, Glava psića, 1901–02, i Pred stajom, NMMU), te motivima arhitekture i barka (Savska lađa, 1878, Barka, Kuća na Capriju, Vrt u Capriju / Kamena klupa, Pergola, Pergola II, Zgrada s terasama i Zatvorena vrata, 1880, Mlin na skeli i Seoska kuća, NMMU). Izdvajaju se djela Capri, pogled na Vezuv (1880, NMMU) i Slikar u bari (1878–80, NMMU), koje se drži njegovim metaforičkim autoportretom (M. Peić, 1975). Posebno zanimanje pokazivao je za kontinentalni pejzaž, osobito uz vodu (Uz Savu / Rijeka u nizini, Čamac u mulju, Na savskoj obali i Djevojka s vrčem, NMMU), a zbog sklonosti prikazivanju starih kuća, uvenulih biljaka, propalih staja, trulih barka, srušenih plotova i umornih ostarjelih seljaka nazivan je slikarom romantičnoga seoskoga ruinizma (Peić, 1975). Neka djela za njega nekarakteristične tematike, npr. Kuće (1896, NMMU) i Zapad sunca (NMMU), odišu atmosferom simbolističke provenijencije. Sačuvani su mu mnogobrojni crteži (Kabinet grafike HAZU) – listovi, blokovi i bilježnice – od kojih se među studijama aktova (Sjedeći muški akt, 1880, Stojeći akt muškarca s leđa, 1902), antičkih kipova (Studija glave po antiki – Oktavijan, 1872) i žanr-prizora (Muškarac drijema na klupi, 1876, Mlada žena s lepezom, 1890, Pastirica i purani, Seljački dječačić sjedi i čita) u ugljenu i olovci izdvajaju karikature u maniri krokija iznimne svježine i slobode izraza (Crteži drugova na münchenskoj Akademiji, 1873). U jednostavnim impresijama iz prirode, poput Puta u Sv. Kuzman / Kod Bakra (1879), od sitnih zareza, točkica i crtica oblikuje izvorni crtački jezik, pri čem osobito dolazi do izražaja smisao za proporciju (Alpski vrhunci, 1873, Kod Save, 1879, Dvorište grada na jugu i Anacapri, 1880, Iz primorja). Slikarstvo mu je obilježeno dihotomijom između idealizma i realizma te uljepšanoga akademizma i modernoga pristupa. U skicama i studijama te djelima maloga formata svježinom i neposrednošću percepcije, mrljastim potezom i igrom svjetla predstavio se kao jedan od pionira hrvatskoga plenerističkoga slikarstva, čime je pripremio hrvatsku likovnu scenu, tad u smjeni naraštaja, za pojavu impresionizma. Budući da su ta djela, služeći kao priprema za slike velikoga formata, zapravo bila sporedan dio njegova opusa, novija povijest umjetnosti modernost nastoji prepoznati i u njegovim reprezentativnim djelima (Guščarica na Savi, 1880–81, i Djevojka s kokošima, 1881, NMMU), u kojima sumarnost i redukciju oblika postiže mrljama boje, a predmetnost svodi na vizualnu bit (D. Vlaisavljević, 2002). S M. Šrepelom priredio je katalog Akademijska galerija Strossmayerova (Zagreb 1895). U knjizi Stolna crkva u Đakovu (Prag 1900, suautor J. Vancaš) napisao poglavlje Slikarski ures stolne crkve đakovačke. Ilustracijama surađivao u Viencu (1881, 1883–86, 1888, 1890–91, 1902–03), knjigama Slava preporoditeljem! (Zagreb 1885), Tužna knjiga J. Sundečića (Zagreb 1885) i Iz bilinskoga svieta M. Kišpatića (Zagreb 1885), u hrvatskom dijelu izdanja Die Österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild (Beč 1902) te u časopisima Paris illustré, Revue illustrée (Pariz), Illustrirte Zeitung (Leipzig), Vom Fels zum Meer (Stuttgart), Die Kunst für Alle (München) i Zlatá Praha. Kako mu je vid slabio, potkraj života više je pisao. Objavio nekoliko članaka u kojima je opisao slike A. M. Seitza, J. Matejka, B. Šenoe i dr. te dvorac Oroslavje i njegov perivoj (Vienac, 1887, 1902). Izlagao samostalno u Zagrebu (1876–79, 1882–83, 1886) te skupno na izložbi Slike u Narodnom domu (Zagreb 1874), Umjetničko-obrtničkoj izložbi (Zagreb 1879), umjetničkim izložbama (München 1879, Beč 1881, Zagreb 1891), Hrvatskoj narodnoj umjetničkoj izložbi (Zagreb 1894), Milenijskoj izložbi u Budimpešti 1896, Međunarodnoj umjetničkoj izložbi u Kopenhagenu 1897, Svjetskoj izložbi u Parizu 1900. i Izložbi Društva umjetnosti (Zagreb 1902). Posmrtno su mu slike izlagane na samostalnim izložbama u Zagrebu (1974, 2010, 2012. s I. Kršnjavim i F. Quiquerezom, 2018. retrospektiva) i Beogradu (1975), na skupnima: Izložba jugoslavenskog kiparstva i slikarstva u Londonu (1930), Retrospektivna izložba hrvatske umjetnosti (Zagreb 1934), Pola vijeka hrvatske umjetnosti (Zagreb 1938), Izložba hrvatske umjetnosti (Berlin, Beč, Bratislava 1943), Slikarstvo i kiparstvo naroda Jugoslavije XIX. i XX. vijeka (Beograd, Zagreb, Ljubljana, Moskva, Lenjingrad, Bratislava, Prag 1946–48), Slikarstvo XIX stoljeća u Hrvatskoj (Zagreb, Rijeka 1961), Sto godina slikarstva u Hrvatskoj 1820–1920 (Zagreb 1981), Kontinentalni krajolik u hrvatskom slikarstvu (Zagreb 1983), Bivši ravnatelji – likovni umjetnici (Zagreb 1984), Sto godina Strossmayerove galerije (Zagreb 1984), Lički likovni annale (Gospić 1985), U susret Muzeju suvremene umjetnosti (Zagreb 1986), Pejzaž u modernom hrvatskom slikarstvu (Milano 1991), 125 vrhunskih djela hrvatske umjetnosti (Zagreb 1996), Historicizam u Hrvatskoj (Zagreb 2000), Skice i crteži münchenskih đaka iz fundusa Kabineta grafike HAZU (Zagreb 2009), Zagreb – München. Hrvatsko slikarstvo i ALU u Münchenu (Zagreb 2009), Hrvatska umjetnost u europskom kontekstu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće (Ulm 2011), Alegorija i Arkadija (Zagreb 2013), Pas u hrvatskoj likovnoj umjetnosti od 19. stoljeća do danas (Samobor 2013), Veličanstveni Vranyczanyjevi (Zagreb 2016), Na obalama Jadranskoga mora (Zagreb 2017), Sve naše životinje (Zagreb 2017), Šuma (Zagreb 2017) i Mačka u hrvatskoj likovnoj umjetnosti (Samobor 2019) te na izložbama privatnih zbirka i donacija (Zbirka V. Malančeca, Koprivnica 1986; Zbirka Kanižaj, Koprivnica 1988, Zagreb 1996; Zbirka Bauer, Zagreb 1989, Vukovar 2015; Zbirka V. Perčića, Zagreb 1989; Kolekcija Vugrinec, Zagreb i Varaždin 2015, Ljubljana 2016, Osijek 2019; Zbirka Hanžeković, Zagreb 2016; Zbirka Večerina, Opatija 2017; Zbirka Kurjak, Zagreb 2019). Pjesme su mu posvetili Đ. Arnold (Vienac, 1902, 14; 1927, 12) i Štefa Iskra-Kršnjavi (Nada, 1902, 13). — Brat blizanac Aleksandar (1852–1902) u Beču je studirao medicinu od 1872. i na ALU od 1874. te bio učitelj crtanja u zemunskoj gimnaziji (autor dekorativnih slika u zbornici). Crtao u ulju portrete (Djevojčica, Djevojka sa šeširom i Glava crnokose, NMMU), mrtve prirode i vedute (Crkva, NMMU) te simbolističke (Noćobdija, NMMU) i sakralne (Sveti Rok, NMMU) motive. Objavio raspravu Upliv starogrčkih umjetnina na razvoj tvornih umjetnosti u opće, navlastito pako važnost istih za risarsku struku (Godišnje izvješće Kraljevske velike realke u Zemunu, 1881–82). Uvršten je u izložbu Slikarski portreti 19. stoljeća iz fundusa Moderne galerije (Zagreb 1997). Naslikao ga je brat (Portret brata Aleksandra, 1876).

LIT.: L. Mrazović: Slike u Narodnom domu. Obzor, 4(1874) 296, str. 1–2. — Hrvatski slikar Mašić. Vienac, 9(1877) 33, str. 537. — Još jednom Mašićeve slike. Ibid., 36, str. 586. — Najnovije slike g. Kršnjavija, Kikerca i Mašića. Narodne novine, 43(1877) 235, str. 1–2. — Die neuen Bilder von Mašić. Agramer Zeitung, 53(1878) 179, str. 3. — I. Kršnjavi (dr. I. K.): Umjetnička izložba u Monakovu. Vienac, 11(1879) 45, str. 716. — Naš slikar Mašić na umjetničkoj izložbi u Beču. Ibid., 13(1881) 17, str. 272. — Umjetnost. Narodne novine, 47(1881) 95, str. 5. — I. Kršnjavi (K.): Mašićeve slike, Ibid., 48(1882) 42, str. 5. — Slike gosp. Nikole Mašića. Hrvatska vila, 3(1883) 9, str. 142–143. — I. Kršnjavi (Dr. K): Mašićeve slike. Vienac, 15(1883) 51, str. 829–830. — -r.: Ueber Mašić und dessen Bilder. Agramer Zeitung, 58(1883) 289, str. 3–4. — R. T.: Nikola Mašić. Vienac, 15(1883) 27, str. 437–439. — Tr.: Mašićeve slike. Pozor, 1883, 290, str. 2–3. — Nikola Mašić u tudjini. Vienac, 18(1886) 19, str. 303. — I. Kršnjavi (Prof. Dr. K.): Mašićʼ neue Bilder. Agramer Zeitung, 61(1886) 72, str. 3. — S. Miletić (ff.): Nešto iz Mašićeva ateliera. Balkan, 1(1886) 7, str. 111. — Isti (ff.): Nikola Mašić. Hrvatska, 1887, 108, str. 1–2. — Isti (Stepanov): Nikola Mašić. Ličanin, 2(1887) 11, str. 2–3; 12, str. 2; 13, str. 2; 14, str. 2; 15, str. 2; 16, str. 2–3. — P.: Nove slike Nikole Mašića. Vienac, 21(1889) 4, str. 64. — S. Miletić: Berba ruža u Bugarskoj. Ibid., 22(1890) 1, str. 13–14. — V. Nikolić: Nikola Mašić, slikar. Novo vreme (Zemun), 3(1891) 86, str. 1–2; 87, str. 1–2; 88, str. 1–2; 89, str. 1–2. — V. Bukovac (Vlaho): U Mašićevu atelieru. Obzor, 35(1894) 241, str. 1–2. — Hrvati na kopenhagenskoj izložbi. Hrvatska, 12(1897) 11, str. 164–165. — M. Grlović: Album zaslužnih Hrvata XIX. stoljeća. Zagreb 1898–1900. — J. Pasarić (P.): Slike Nikole Mašića. Vienac, 34(1902) 14, str. 216–220. — (Nekrolozi): Dom in svet (Ljubljana), 15(1902) 8, str. 508; Hrvatska, 1902, 126, str. 2; Ljubljanski zvon, 22(1902) 7, str. 504; Narodne novine, 68(1902) 126, str. 2–3; Novi list, 5(1902) 125, str. 1–2; Prosvjeta, 10(1902) 12, str. 387; Vienac, 34(1902) 24, str. 381–382. — K. Š. Gjalski, Ibid., 26, str. 410–411; 27, str. 423–424. — I. Kršnjavi (K.), Narodne novine, 68(1902) 128, str. 1. — V. Lunaček, Prosvjeta, 10(1902) 15, str. 487–488. — (J. Pasarić), Obzor, 43(1902) 126, str. 2–3. — S. Todorović (S. T.), Godišnjak SKA (Beograd), 16(1902) str. 240–241. — J. Brunšmid, Ljetopis JAZU, 1903, 18, str. 87–93. — I. Kršnjavi: Pogled na razvoj hrvatske umjetnosti u moje doba. Hrvatsko kolo, 1(1905) str. 221, 229–233, 235, 243, 247–248, 259, 274, 305. — V. Lunaček: Prilozi za povijest hrvatske umjetnosti. Savremenik, 1(1906) I/6, str. 416–417. — A. Kassowitz-Cvijić: Drhtaji umjetničkih duša, Nikola Mašić. Narodne novine, 75(1909) 272, str. 1–2. — Nikola Mašić. Vienac, 1(1910) 9, str. 193–195. — B. Budisavljević: Nikole Mašića pismo. Savremenik, 6(1911) 2, str. 140–141. — S. Rac: Nikola Mašić, prigodom dvadesetpetogodišnjice smrti. Vijenac, 5(1927) 12, str. 289–290. — Lj. Babić (Lj. B.): Nikola Mašić 1852–1902. Obzor, 70(1929) 227, str. 2–3; 228, str. 2. — Isti: Umjetnost kod Hrvata u XIX. stoljeću. Zagreb 1934, 78–84. — I. Esih: Slikar Nikola Mašić. 15 dana, 4(1934) 12/13, str. 200–201. — Isti (ie.): Pedeseta godišnjica Strossmayerove galerije slika. Svijet, 10(1935) XIX/21, str. 435–437, 450–451. — Lj. Babić: Hrvatska grafika u XIX. stoljeću. Hrvatsko kolo, 17(1936) str. 112–113. — Gj.: Mašićeva »Berba ruža« u bugarskim čitankama. Nova Hrvatska, 4(1944) 126, str. 5. — M. Peić: Pustinjak s vlastite dječačke slike. Vjesnik u srijedu, 14(1953) 3. VI, str. 5, 12. — Isti: Nikola Mašić. Zagreb (1957). — V. Tartaglia-Kelemen: Izložba 1874. u Narodnom domu. Zbornik Historijskog instituta JAZU, 5(1963) str. 378–380. — B. Kelemen: Novi podaci o nekim našim slikarima XIX stoljeća. Republika, 20(1964) 12, str. 520–522. — R. Šimić: Nikola Mašić. Ličke novine, 16(1969) 4, str. 5; 5, str. 5; 7, str. 6. — M. Peić: Nikola Mašić. Borba (Beograd), 51(1972) 11. III, str. 9. — V. Maleković: Slikar putositnica. Vjesnik, 35(1974) 6. II, str. 8. — D. Schneider: Nikola Mašić (katalog izložbe). Zagreb 1974. — P. V.: Značajna slikarska ličnost. Politika (Beograd), 72(1975) 19. VII, str. 6. — M. Peić: Nikola Mašić. Beograd 1975. — Sto godina Strossmayerove galerije 1884–1984 (katalog izložbe). Zagreb 1984, 9. — I. Kršnjavi: Zapisci, 1–2. Zagreb 1986. — M. Peić: Portreti hrvatskih umjetnika 19. i 20. stoljeća. Zagreb 1986. — G. Gamulin: Hrvatsko slikarstvo XIX. stoljeća. Zagreb 1995. — D. Vlaisavljević: Slikarski portreti 19. stoljeća iz fundusa Moderne galerije (katalog izložbe). Zagreb 1997. — Ista: Nikola Mašić slikar idila. Kontura, 12(2002) 72/73, str. 46–47. — M. Peić: Slikari naših ljudi i krajeva, Slava Raškaj i Nikola Mašić. Zagreb 2005. — B. Vrga: Sisački likovni vijek. Sisak 2006. — I. Kraševac, P. Prelog i Lj. Kolešnik: Akademija likovnih umjetnosti u Münchenu i hrvatsko slikarstvo. Zagreb 2008. — I. Rončević: Nikola Mašić i talijansko slikarstvo Ottocenta. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 2010, 34, str. 149–164. — Ista: Nikola Mašić u fundusu Moderne galerije (katalog izložbe). Zagreb 2010. — D. Vlaisavljević: Prema impresiji 1871–1881 – Iso Kršnjavi, Nikola Mašić, Ferdo Quiquerez (katalog izložbe). Zagreb 2012. — S. Švec Španjol: Kršnjavi, Quiquerez, Mašić, propitivanje klasika. Kontura, 23(2013) 120, str. 62. — P. Kiš: Slikar o kojem se malo zna i koji i danas izaziva podijeljena mišljenja. Jutarnji list, 21(2018) 21. XII, str. 39. — D. Vlaisavljević: Nikola Mašić, plemeniti realist (katalog izložbe). Zagreb 2018. — Aleksandar. — Ličanin. Vienac, 16(1884) 18, str. 290. — (Nekrolozi): Hrvatska, 1902, 119, str. 2. — M, Narodne novine, 68(1902) 118, str. 5. 
 
Ana Šeparović (2023)

Kratice

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

MAŠIĆ, Nikola. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/masic-nikola>.