MAŠIĆ, Nikola
traži dalje ...MAŠIĆ, Nikola, slikar (Otočac, 28. XI. 1852 — Zagreb, 4. VI. 1902). Gimnaziju završio u Kroměřížu 1871. Studirao na ALU u Beču 1872. te na ALU u Münchenu 1872–77 (A. von Wagner, O. Seitz i W. Lindenschmit ml.), u Parizu 1878. polazio Akademiju Julian. Slikao u Napulju i na Capriju 1880. Vrativši se 1884. iz Münchena u Zagreb, gdje je u Berislavićevoj ul., kbr. 17, imao atelijer, bio učitelj crtanja u Obrtnoj školi i od 1894. ravnatelj Strossmayerove galerije starih majstora JAZU, u kojoj je utemeljio zbirke bakroreza, fotografija i reprodukcija te knjižnicu. Isprva u duhu münchenskoga akademskoga realizma u ulju tonskim pristupom u tamnoj gami okera i zemljanih tonova slika uglavnom portrete, mrtve prirode i pučke žanr-prizore (Stara zemljana peć, 1874, Bošnjak na odmoru i Ciganka, 1876, Bosanski prosjak i Portret stare gospođe sa čipkastom kapom, 1877, sve NMMU). Dječji portreti Mali Stevo Ivančević i Mala nećakinja Mica (1875) ističu se svježinom doživljaja, a Portret djevojčice (1881, NMMU) psihološkom razradbom. U slici Ličanin (1880–81, NMMU), unatoč folklornomu aranžiranju i deskriptivnosti, uočljiva je portretna intuicija i sklonost socijalnoj opservaciji. Prihvaća 1878. utjecaj M. Fortunyja, na temelju kojega će nastati dopadljivi žanr-prizori dekorativna i blještava kromatizma, a 1878–80. pod posrednim se utjecajem napuljske škole »Posillipo« (preko Scuola di Restna) razvija prema modernijem pristupu te slobodnijem tretmanu poteza i boje. U reprezentativnom dijelu opusa, u velikim formatima u duhu uljepšanoga akademizma, dominiraju žanr-prizori iz života puka i »folklorizirani« pejzaži (Napuljski pastir, oko 1877, Mrtva priroda s fazanom i Đurđice, MUO; Žetva, 1891, NMMU) obilježeni eskapističko-idealiziranim pristupom, dopadljivim motivima, gomilanjem narativnih detalja, anegdotalnošću, deskriptivnošću, blještavilom i polikromijom game te romantičnim ugođajem. Sentimentalno-pastoralne idile nerijetko su izrađene u tad popularnom vodoravno izduženom formatu »handtuch« (Ljetna idila, 1883, i Guščarica / Večer na Savi, 1890, NMMU). U tim su salonskim djelima, nastalima na temelju studija slikanih u prirodi na danjem svjetlu, vidljivi princip adiranja, atelijerska izradba i umjetno osvjetljenje. Upravo u pejzažnim skicama i slikama maloga formata Mašić je postignuo vrhunska protoimpresionistička ostvarenja u kojima su, zbog doticaja s japanskim crtežom, impresionističkim platnima i prirodom okolice Napulja te Turopolja i Posavine, razvidna formalna pojednostavljenja, spontanost i mrljast potez te orijentacija prema vrijednostima čistoga slikarstva svojstvena modernomu dobu (I. Rončević). Temeljena na neposrednoj i svježoj percepciji te slobodnijem duktusu, ona prikazuju realnost lišenu narativnih, anegdotalnih, sentimentalnih i teatralnih dodataka, a moderniji pristup osobito je vidljiv u karakterističnom kadriranju i otvaranju perspektive od krupnoga prednjega plana u širinu i daljinu, slobodnijem tretmanu boje i poteza, pojačanom interesu za luminističke efekte te reflekse svjetla i sjene, mrljastom potezu te uporabi bijelih mrlja za postizanje specifičnih svjetlosnih naglasaka. Poglavito je bio zaokupljen elementima čistoga pejzaža – vodom, nebom, zrakom i svjetlom (Oblaci nad nizinom / Iznad Save i Oblaci, NMMU) – seoskim motivima, nerijetko biljkama (Suncokret, Cvatući sljezovi, Mak i Cvatući grm, NMMU), osobito povrćem (Bundeve, 1878, i Zelje, NMMU), te životinjama, kojima je pristupao svježe i neposredno, posebice u skicama (Magarac, 1880, Ovce, Konj, Guske, Pilići, Purani i Praščići, NMMU), ali i u dovršenim kompozicijama (Gumno, 1878, Glava psića, 1901–02, i Pred stajom, NMMU), te motivima arhitekture i barka (Savska lađa, 1878, Barka, Kuća na Capriju, Vrt u Capriju / Kamena klupa, Pergola, Pergola II, Zgrada s terasama i Zatvorena vrata, 1880, Mlin na skeli i Seoska kuća, NMMU). Izdvajaju se djela Capri, pogled na Vezuv (1880, NMMU) i Slikar u bari (1878–80, NMMU), koje se drži njegovim metaforičkim autoportretom (M. Peić, 1975). Posebno zanimanje pokazivao je za kontinentalni pejzaž, osobito uz vodu (Uz Savu / Rijeka u nizini, Čamac u mulju, Na savskoj obali i Djevojka s vrčem, NMMU), a zbog sklonosti prikazivanju starih kuća, uvenulih biljaka, propalih staja, trulih barka, srušenih plotova i umornih ostarjelih seljaka nazivan je slikarom romantičnoga seoskoga ruinizma (Peić, 1975). Neka djela za njega nekarakteristične tematike, npr. Kuće (1896, NMMU) i Zapad sunca (NMMU), odišu atmosferom simbolističke provenijencije. Sačuvani su mu mnogobrojni crteži (Kabinet grafike HAZU) – listovi, blokovi i bilježnice – od kojih se među studijama aktova (Sjedeći muški akt, 1880, Stojeći akt muškarca s leđa, 1902), antičkih kipova (Studija glave po antiki – Oktavijan, 1872) i žanr-prizora (Muškarac drijema na klupi, 1876, Mlada žena s lepezom, 1890, Pastirica i purani, Seljački dječačić sjedi i čita) u ugljenu i olovci izdvajaju karikature u maniri krokija iznimne svježine i slobode izraza (Crteži drugova na münchenskoj Akademiji, 1873). U jednostavnim impresijama iz prirode, poput Puta u Sv. Kuzman / Kod Bakra (1879), od sitnih zareza, točkica i crtica oblikuje izvorni crtački jezik, pri čem osobito dolazi do izražaja smisao za proporciju (Alpski vrhunci, 1873, Kod Save, 1879, Dvorište grada na jugu i Anacapri, 1880, Iz primorja). Slikarstvo mu je obilježeno dihotomijom između idealizma i realizma te uljepšanoga akademizma i modernoga pristupa. U skicama i studijama te djelima maloga formata svježinom i neposrednošću percepcije, mrljastim potezom i igrom svjetla predstavio se kao jedan od pionira hrvatskoga plenerističkoga slikarstva, čime je pripremio hrvatsku likovnu scenu, tad u smjeni naraštaja, za pojavu impresionizma. Budući da su ta djela, služeći kao priprema za slike velikoga formata, zapravo bila sporedan dio njegova opusa, novija povijest umjetnosti modernost nastoji prepoznati i u njegovim reprezentativnim djelima (Guščarica na Savi, 1880–81, i Djevojka s kokošima, 1881, NMMU), u kojima sumarnost i redukciju oblika postiže mrljama boje, a predmetnost svodi na vizualnu bit (D. Vlaisavljević, 2002). S M. Šrepelom priredio je katalog Akademijska galerija Strossmayerova (Zagreb 1895). U knjizi Stolna crkva u Đakovu (Prag 1900, suautor J. Vancaš) napisao poglavlje Slikarski ures stolne crkve đakovačke. Ilustracijama surađivao u Viencu (1881, 1883–86, 1888, 1890–91, 1902–03), knjigama Slava preporoditeljem! (Zagreb 1885), Tužna knjiga J. Sundečića (Zagreb 1885) i Iz bilinskoga svieta M. Kišpatića (Zagreb 1885), u hrvatskom dijelu izdanja Die Österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild (Beč 1902) te u časopisima Paris illustré, Revue illustrée (Pariz), Illustrirte Zeitung (Leipzig), Vom Fels zum Meer (Stuttgart), Die Kunst für Alle (München) i Zlatá Praha. Kako mu je vid slabio, potkraj života više je pisao. Objavio nekoliko članaka u kojima je opisao slike A. M. Seitza, J. Matejka, B. Šenoe i dr. te dvorac Oroslavje i njegov perivoj (Vienac, 1887, 1902). Izlagao samostalno u Zagrebu (1876–79, 1882–83, 1886) te skupno na izložbi Slike u Narodnom domu (Zagreb 1874), Umjetničko-obrtničkoj izložbi (Zagreb 1879), umjetničkim izložbama (München 1879, Beč 1881, Zagreb 1891), Hrvatskoj narodnoj umjetničkoj izložbi (Zagreb 1894), Milenijskoj izložbi u Budimpešti 1896, Međunarodnoj umjetničkoj izložbi u Kopenhagenu 1897, Svjetskoj izložbi u Parizu 1900. i Izložbi Društva umjetnosti (Zagreb 1902). Posmrtno su mu slike izlagane na samostalnim izložbama u Zagrebu (1974, 2010, 2012. s I. Kršnjavim i F. Quiquerezom, 2018. retrospektiva) i Beogradu (1975), na skupnima: Izložba jugoslavenskog kiparstva i slikarstva u Londonu (1930), Retrospektivna izložba hrvatske umjetnosti (Zagreb 1934), Pola vijeka hrvatske umjetnosti (Zagreb 1938), Izložba hrvatske umjetnosti (Berlin, Beč, Bratislava 1943), Slikarstvo i kiparstvo naroda Jugoslavije XIX. i XX. vijeka (Beograd, Zagreb, Ljubljana, Moskva, Lenjingrad, Bratislava, Prag 1946–48), Slikarstvo XIX stoljeća u Hrvatskoj (Zagreb, Rijeka 1961), Sto godina slikarstva u Hrvatskoj 1820–1920 (Zagreb 1981), Kontinentalni krajolik u hrvatskom slikarstvu (Zagreb 1983), Bivši ravnatelji – likovni umjetnici (Zagreb 1984), Sto godina Strossmayerove galerije (Zagreb 1984), Lički likovni annale (Gospić 1985), U susret Muzeju suvremene umjetnosti (Zagreb 1986), Pejzaž u modernom hrvatskom slikarstvu (Milano 1991), 125 vrhunskih djela hrvatske umjetnosti (Zagreb 1996), Historicizam u Hrvatskoj (Zagreb 2000), Skice i crteži münchenskih đaka iz fundusa Kabineta grafike HAZU (Zagreb 2009), Zagreb – München. Hrvatsko slikarstvo i ALU u Münchenu (Zagreb 2009), Hrvatska umjetnost u europskom kontekstu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće (Ulm 2011), Alegorija i Arkadija (Zagreb 2013), Pas u hrvatskoj likovnoj umjetnosti od 19. stoljeća do danas (Samobor 2013), Veličanstveni Vranyczanyjevi (Zagreb 2016), Na obalama Jadranskoga mora (Zagreb 2017), Sve naše životinje (Zagreb 2017), Šuma (Zagreb 2017) i Mačka u hrvatskoj likovnoj umjetnosti (Samobor 2019) te na izložbama privatnih zbirka i donacija (Zbirka V. Malančeca, Koprivnica 1986; Zbirka Kanižaj, Koprivnica 1988, Zagreb 1996; Zbirka Bauer, Zagreb 1989, Vukovar 2015; Zbirka V. Perčića, Zagreb 1989; Kolekcija Vugrinec, Zagreb i Varaždin 2015, Ljubljana 2016, Osijek 2019; Zbirka Hanžeković, Zagreb 2016; Zbirka Večerina, Opatija 2017; Zbirka Kurjak, Zagreb 2019). Pjesme su mu posvetili Đ. Arnold (Vienac, 1902, 14; 1927, 12) i Štefa Iskra-Kršnjavi (Nada, 1902, 13). — Brat blizanac Aleksandar (1852–1902) u Beču je studirao medicinu od 1872. i na ALU od 1874. te bio učitelj crtanja u zemunskoj gimnaziji (autor dekorativnih slika u zbornici). Crtao u ulju portrete (Djevojčica, Djevojka sa šeširom i Glava crnokose, NMMU), mrtve prirode i vedute (Crkva, NMMU) te simbolističke (Noćobdija, NMMU) i sakralne (Sveti Rok, NMMU) motive. Objavio raspravu Upliv starogrčkih umjetnina na razvoj tvornih umjetnosti u opće, navlastito pako važnost istih za risarsku struku (Godišnje izvješće Kraljevske velike realke u Zemunu, 1881–82). Uvršten je u izložbu Slikarski portreti 19. stoljeća iz fundusa Moderne galerije (Zagreb 1997). Naslikao ga je brat (Portret brata Aleksandra, 1876).
MAŠIĆ, Nikola. Hrvatski biografski leksikon (1983–2024), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.4.2024. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/masic-nikola>.