MATZ, Rudolf

traži dalje ...

MATZ, Rudolf, skladatelj, dirigent, glazbeni pedagog i atletičar (Zagreb, 19. IX. 1901 — Zagreb 22. III. 1988). Suprug čembalistice, pijanistice i glasovirske pedagoginje Margite. U Zagrebu do 1918. polazio klasičnu gimnaziju i 1912–22. školu HGZ (violončelo u U. Fabbrija) te na Muzičkoj akademiji 1926. diplomirao kompoziciju u B. Berse; za studija učio violončelo u J. Tkalčića i V. Humla. Bio gimnazijski učitelj pjevanja 1925‒28, nastavnik u srednjoj školi Muzičke akademije 1930–40, usporedno i u vlastitom Glazbenom studiju (u stanu u Mesničkoj ul., kbr. 15) 1931‒41, šef pododsjeka za umjetnost, književnost i štampu Odjela za prosvjetu Banske vlasti Banovine Hrvatske 1939‒41, profesor glazbe i zborovođa u klasičnoj gimnaziji 1941‒45, profesor violončela i komorne glazbe u srednjoj školi Muzičke akademije 1945‒50. te na Muzičkoj akademiji od 1950 (docent, izvanredni profesor od 1952, redoviti od 1962) do umirovljenja 1972, osim 1955–57. kad sa suprugom boravi u SAD; predavao violončelo i u Gradskoj muzičkoj školi u Zagrebu 1945‒51. te na Akademiji za glazbu u Ljubljani 1947–51. Zarana se javio kao skladatelj, dirigent, pedagog i komorni glazbenik te agilan organizator glazbenoga života, a ta će mu svestranost, s vrhuncem djelovanja u 1930-ima, ostati konstantom. Promičući zborski amaterizam, osnivao je i vodio mnogobrojna pjevačka društva (posvećivao im skladbe, nekima skladao i himne). U Zagrebu 1919. osnovao i do 1936. kao glavni dirigent i umjetnički ravnatelj vodio Glazbeno društvo intelektualaca (o tom pisao u: Proljetna jedra. Zagreb 1930), bio 1935–37. dirigent Društvenoga orkestra HGZ, 1937‒41. Zagrebačkoga komornoga orkestra i Zagrebačkoga komornoga zbora (obama osnivač) te 1957–60. i 1963–65. Zagrebačkoga omladinskoga komornoga orkestra; s njim 1959‒60. nastupao na Međunarodnom omladinskom festivalu u Bayreuthu, gdje je 1962–65. ravnao i festivalskim Međunarodnim komornim ansamblom. Bio 1971–74. prvi umjetnički voditelj i dirigent zbora Zagrebački liječnici pjevači, za koji je skladao himnu Carmen medicorum na vlastiti tekst (posvećeno V. Boiću); zbor mu je darovao plaketu s njegovim likom 1977 (V. Bernfest, 1970). — Skladateljski mu opus sadržava oko 500 djela gotovo sviju vrsta, od kojih su mnoga nastala za potrebe različitih izvođačkih sastava te nastave. U formalnom oblikovanju skladba »konzervativni kasnoromatični eklektik« (S. Tuksar, 2010), stilski pak izrazito priklonjen novonacionalnomu glazbenomu smjeru; nastojeći prodrijeti u osobitosti tradicijske glazbe, njima je obogatio glazbeni izričaj u mnogim izvornim skladbama, a rabeći melografske zapise mahom s vlastitih terenskih istraživanja, za različite je sastave obrađivao ili harmonizirao napjeve iz Međimurja, Hrvatskoga zagorja, Zagrebačkoga prigorja, Gradišća, Slavonije, Posavine, Turopolja, Podravine i Bosne. U dijelu opusa, u otklonu od toga idioma, skupine su skladba nadahnutih prirodom (Suita za flautu, oboe, violu i violončelo, 1943) te vokalnih skladba na vlastite tekstove (oko 40) i one hrvatskih književnika, u kojima je uspjelo dočarao ugođaje i raspoloženja, katkad i s ekspresionističkim značajkama (atonalni ciklus Spoznaje za bas i glasovir, stihovi E. Čolaković, 1974). Iskorak su mu i skladbe iz 1960-ih Jedanajst kaprica za violoncello, s primjenom dodekafonije, te Dubrovački akvareli za dva glasovira i recitatora na vlastiti tekst, u kojoj se približio serijalnoj glazbi. Vokalna i vokalno-instrumentalna glazba čine mu više od polovice opusa s dvjestotinjak svjetovnih zborova te po četrdesetak solo-popijevka i crkvenih djela, nastalih uglavnom prije II. svjetskoga rata. Prve svoje zapažene skladbe praizveo ravnajući Glazbenim društvom intelektualaca: Dva majska pejsaža (Jutro/Svitanje, Narodna) za muški zbor (1920; stihovi V. Vidrić), suitu Faun za sopran i tenor solo i osmeroglasni mješoviti zbor (1923; stihovi V. Nazor), s naznakama impresionizma (jedno od najuspjelijih mu vokalnih djela, snimljeno na CD Antologijska djela hrvatske zborske glazbe 20. stoljeća, 2, Cantus, 2003), ciklus Tri pjesme iz dubrovačke renesanse (Počašnica, Kad Ljubmir uteče, Ubiraj, diklice) za mješoviti zbor (1924; stihovi I. Bunić Vučić), Molitvu za trozbor (dječji i dva mješovita zbora) za 14 glasova (1926) i suitu Život Hrvata za mješoviti zbor, bariton i orkestar (1927; stihovi S. Hrčić, prema A. Freudenreichu). Ravnajući u Zagrebu izvedbama na otvorenom sa zborovima od nekoliko stotina do više od 1000 pjevača, predstavio se i skladbama Pri Svetom Kralju za muški zbor (1925, prvi festival Hrvatskoga pjevačkoga saveza, HPS; stihovi A. G. Matoš), Magnifikat imenu Štrosmajerovomu za osmeroglasni mješoviti zbor (1926, uz otkriće spomenika J. J. Strossmayeru; stihovi S. Rittig) i Naša pjesma za muški zbor i puhački orkestar (1937, drugi festival HPS; stihovi M. Majer). U vokalnoj mu se lirici ističu 24 pjesme na narodni tekst, četiri ciklusa od po šest pjesama za glas i glasovir – Djevojačke pjesme za sopran, Pričalice za alt (posvećeno Marijani Radev), Momačke pjesme za tenor i Momačke pjesme za bas (cjelovito praizvedeno na autorskom koncertu u HGZ 1935). Uz desetak misa (Hrvatska misa u D-duru i Misa Hote o ljudi u Es-duru za mješoviti zbor, Hrvatska narodna misa u F-duru za muški zbor), u crkvenom dijelu opusa pretežu mu obradbe hrvatskih božićnih pjesmama za različite sastave; neke utkao u Božićnu kantatu za soliste, zbor, dvije violine, violončelo i continuo (oko 1938) te u glazbeno-scensku igru u jednom činu na vlastiti libreto Božićna priča ili Miško i Janica daruju malog Jezušeka (izvedbe Zagreb 1931–40. i 1991, Varaždin 2007). Surađujući ponajviše s Maticom hrvatskih kazališnih dobrovoljaca i Freudenreichom, u 1930-ima skladao i scensku glazbu za HNK i otvorene pozornice (H. von Hofmannsthal, Čovjek, 1932) te glazbu za radijske drame; s Maticom sudjelovao na plesnom natjecanju uz Olimpijske igre u Berlinu 1936 (ravnao Posavskim plesom i Zagorskom uvertirom za veliki orkestar). Namijenivši većinu instrumentalnoga dijela opusa skladbama za violončelo – po tridesetak za violončelo solo (Ciaconna, 1945, posvećeno A. Janigru) i za violončelo i glasovir (II. sonata u e-molu, 1942) te dvadesetak za violončelo u različitim sastavima (Kvartet violončela u d-molu, 1950; Suita u F-duru za ansambl violončela, 1950; Barokni koncert za tri violončela i čembalo, 1952, i inačica za violončelo i glasovir) – obogatio je hrvatsku pedagošku i koncertantnu literaturu za nj. Skladao i za violinu (Sonata za violinu i klavir u e-molu, 1941, posvećeno I. Pinkavi; Passacaglia za violinu i gudački orkestar, 1943, posvećeno Humlu), rog (Varijacije na temu iz Međimurja za rog solo, 1976, posvećeno R. Vlatkoviću; Sedam skica za rog i klavir, snimljeno na CD Antologija hrvatske glazbe za rog, Hrvatsko društvo skladatelja, 1997), harfu (Tema s varijacijama u F-duru za harfu solo, 1981, posvećeno Rajki Dobronić-Mazzoni) i dr. (flauta, oboa, fagot, klarinet, bas-tuba, gitara, orgulje). Među dvadesetak djela za različite komorne sastave ističu mu se gudački kvarteti (Prvi gudački kvartet u f-molu, 1924; Drugi gudački kvartet Gradišćanski, 1932; Treći gudački kvartet Pastoralni, 1935; Četvrti gudački kvartet u a-molu, 1944) te Balada za ansambl violina, viola i dvije harfe (1950, posvećeno Humlu). Šezdesetak pretežno pedagoških djela za glasovir namijenio je početnicima (Stara ura igra polku, oko 1935). Više od 230 djela ostalo je u rukopisu; tiskana su objavljivana u vlastitoj nakladi, u zagrebačkih glazbenih izdavača te 1979–84. u nakladi Dominis Music (Ottawa). Neka glasovirska i komorna objavljena su u glazbenim prilozima Sklada (1932, 1935, 1936), uvrštena u zagrebačka izdanja Plesna glazba nezavisnih autora, 11 (1933), Prve sonatine za klavir (1955, više izd. do 1990), Za najmlađe, 1 (1960, 1972), Hrvatski skladatelji za klavir (1992) i Veselo putovanje 2 (udžbenik i zbirka, 2015) te u zbirku My Favorite Cello Pieces, 1 (Tokyo 1987). Pojedini zborovi tiskani su mu u glazbenim prilozima časopisa Hrvatski sokol (1925), Glazbeni vjesnik (1929), Sv. Cecilija (1930), Vrtić (1931–32), Proljeće (1939–40, 1942–43) i Muzika (1970, 1972), 13 u Hrvatskoj narodnoj pjesmi (1927–29) te više od 60 u glazbenim (1932–40, 1942–43, 1945) i posebnim prilozima Sklada (100 hrvatskih narodnih pjesama, 1–2. Zagreb 1933–1940). Zajednica kulturno prosvjetnih društava Hrvatskoga prigorja »Matija Gubec« tiskala mu je 1975–84. dvadesetak zborova s prigorskom tematikom te 1980. glazbeno-likovnu mapu Vuz tu goru Medvednicu (I. Lacković Croata) koja sadržava cikluse Med rožam i trsom za muški zbor na vlastiti tekst (Pred berbu, Hižica, Prigorski dan, Na zajdnem putu), posvećen majci, i Matija Gubec. Balada za muški zbor (Ti ustao si prvi, stihovi M. Pavlek Miškina; Naš Matijaš, stihovi Matz; Stubičke smerti glas, stihovi S. Dominić; Jezero petsto sedamdeset trejte, stihovi Matz). Zborne su mu skladbe uvrštene u više od 20 izdanja objavljenih pretežno u Zagrebu, a solo-popijevke u zbirke Album popjevaka hrvatskih suvremenih skladatelja (Zagreb 1943), Jugoslovenska solo-pesma, 2 (Beograd s. a.), Solo popijevka hrvatskih skladatelja, 1 (Zagreb 1975) i More. Popijevke hrvatskih skladatelja uz klavirsku pratnju (Zagreb 2014). Izdana mu je autorska LP ploča (Jugoton, 1972, presnimljeno na CD Muzej grada Zagreba, 2017, Croatia Records, 2022), a pojedinačne skladbe snimljene su na tridesetak kompilacijskih nosača zvuka. U Fonoodjelu Hrvatskoga radija sačuvano je više od 150 snimka njegovih skladba u različitim izvedbama. Služio se skladateljskim pseudonimima Prigorec i Vladimir Matić. — Za nastavu Glazbenoga studija Matz (glasovir, violina, violončelo, teorija glazbe, zbor) upotpunjivao literaturu vlastitim instruktivnim djelima, među kojima su priručnici Prvi nauk o glazbi (1930, 4 izd. do 1940), Osnovna škola za klavir (1–2. 1933; od 1950³ jednosveščano izd., od 1952. suautor L. Šaban, više izd. do 2005), prihvaćena s vremenom u svim državnim glazbenim školama (objavio i Kratke dopunske vježbe za klavirsku školu Matz–Šaban, 1–6. 1971), te Vježbe za solfeggio i diktat, 1–6 (1936, više izd. do 1982), sve tiskano u Zagrebu. Nakon 1945. najviše se posvetio pedagogiji violončela i, na Janigrov poticaj, razvoju vlastite metode učenja, koju je, osim na iskustvu, umnogome temeljio na Humlovim savjetima. U metodu je uključio elemente talijanske, francuske i srednjoeuropske violončelističke škole te ju je uskladio s fiziološkim zakonima, o čem je pisao u periodicima Zvuk (1960), Muzika (1974–75) i Liječnički vjesnik (1979). Nastala glavninom 1942–66, sistematizirana je u nizu od 32 sveska pod nazivom Prve godine violončela (Prve godine violoncella, 1. Zagreb 1947 – Nagrada Vlade FNRJ). Niz je postao osnovna pedagoška literatura u nas, a Matzova metoda prihvaćena je i u europskim i američkim stručnim krugovima; L. Silva držao ju je glavnim prinosom violončelističkoj pedagogiji njegova doba. Za nastavu u SAD Matz je s L. Aronsonom skratio i prilagodio Prve godine violončela te izdao priručnik The Complete Cellist, 1–2 (New York 1974–1977). Jedan od vodećih svjetskih violončelističkih pedagoga 1960-ih i 1970-ih, bio je član žirija međunarodnih natjecanja »Čajkovski« u Moskvi (1966, 1970, 1974) i »Cassado« u Firenci (1973). — Kao violončelist nastupao samo u komornim sastavima. Svirao 1927–28. u Zagrebačkom (klavirnom) triju (Elvira Marsić, I. K. Sancin) i 1931‒38. u Gudačkom kvartetu Glazbenoga društva intelektualaca (osnivač; izmijenivši više članova, djelovao kao kvartet Sklad 1938–48. i Kvartet Weiland–Matz 1948–50). Komornu glazbu izvodio i sa suprugom; na zagrebačkom radiju 1937. praizveli su Elegiju i Humoresku za violončelo i glasovir, jedno od njegovih najizvođenijih djela, u kojem je obradio kontrastne međimurske popijevke Vehni, vehni fijolica i Tu za repu tu za len (inačicu za violončelo i gudački orkestar praizveo M. Ećimović 1939). Sa suprugom i violinistom B. Zlatichem 1956. osnovao Chicago Chamber Trio, s kojim je te godine u South Bendu praizveo skladbe Balada i Rondo in modo rustico (posvećeno I. Meštroviću). — Objavio oko 300 glazbenih prikaza, osvrta i kritika u periodicima Hrvat (1921–26), Literatura (1924), Glazbeni vjesnik (1927, 1929; urednik 1929), Jutarnji list (1927, 1929–35, 1939), Seljačka prosvjeta (1927, 1929), Narodni val čovječnosti, pravice i slobode (1928), Slobodni glas (1929), Književnik (1930–31), Večer (1930–31), Muzički glasnik (Beograd 1931), 15 dana (1931), Napredak (kalendar, 1932, 1934), Sklad (1932–39, 1941), Hrvatski list (1933–35), Seljački svijet (1934), Pravda (Beograd 1935), Hrvatski dnevnik (1936–37, 1939), Seljačka sloga (1936), Radio Zagreb (1939), Hrvatska zemlja (1944) i Muzika i škola (1958). Potpisivao se i inicijalima te L., Ljerin., V. i (V.). — Bio glavni tajnik i zborovođa HPS od 1924, predsjednik i umjetnički ravnatelj 1938‒41 (dobio medalju »Nikola Faller«, rad V. Braniša, 1937); pri HPS 1926. suosnovao Seljačku pjevačku župu »Matija Gubec« (urednik mjesečnika Hrvatska narodna pjesma 1926–29) te 1931. osnovao glazbenu zadrugu Sklad i bio joj predsjednik do 1945 (pokretač 1932. i urednik časopisa Sklad do 1938); sa zborovima HPS sudjelovao 1928. na Sveslavenskom pjevačkom festivalu u Pragu. Za boravka u SAD pripremao HPD »Preradović« iz Garyja (Indiana) i pjevačka društva hrvatskih iseljenika iz više okolnih gradova za festival Američko-hrvatskoga pjevačkoga saveza u Chicagu 1956. U Zagrebu inicirao osnivanje Udruženja muzičkih pedagoga Hrvatske 1950 (danas Hrvatsko društvo glazbenih i plesnih pedagoga) i bio mu prvi predsjednik te od 1960. počasni član, 1952. utemeljio i do 1962. vodio Izdavački odjel Saveza kompozitora Jugoslavije. Baveći se i muzikoterapijom od 1960-ih, držao predavanja, u Zagrebu sudjelovao na međunarodnim skupovima (1967, 1969‒70, 1981), pisao u Analima Kliničke bolnice »Dr. M. Stojanović« (1979), bio 1971. inicijator i suosnivač, potom i počasni predsjednik Udruženja muzičkih terapeuta SRH. Cjelokupno mu je djelovanje obilježeno promicanjem nacionalnoga glazbenoga identiteta te nastojanjem da glazba bude dostupna svim društvenim slojevima. Bio član Družbe »Braća hrvatskoga zmaja« (Zmaj Ognjeni) te zagrebačke slobodnozidarske lože »Libertas«. Dobio 1970. Zlatnu spomen-medalju Saveza kompozitora Jugoslavije i medalju sa svojim likom (rad Ž. Janeša) Udruženja kompozitora Hrvatske, 1976. povelju Saveza udruženja muzičkih pedagoga Jugoslavije, za životno djelo nagrade »Ivan Filipović« 1976, »Ivo Tijardović« 1980. i »Vladimir Nazor« 1982. te povelju »Milka Trnina« 1981. Supružnici su darovali 1986. dio ostavštine (autografi skladba, arhivska građa) Knjižnici »Jackson« Sveučilišta Sjeverne Karoline u Greensborou, oporučno su ostavili stan u Mesničkoj ul. s pokretninama Muzeju grada Zagreba (Zbirka Margite i Rudolfa Matza), koji je 2016. priredio dokumentarnu izložbu o njima, a autorska prava Hrvatskomu društvu skladatelja, koje je 2009. utemeljilo Fond »Rudolf i Margita Matz« za poticanje stvaralaštva mladih skladatelja. Matza su portretirali M. Segher (medalja, 1925), Truda Braun-Šaban (ulje, 1933), M. Šimunić (karikatura, 1933), Aleksija Vera Sinovčić (brončano poprsje, 1987; portretna medalja, 1991) i J. Ferenčak (ulje, 1996), sve sačuvano u stanu. O njem su snimljeni radijska emisija u ciklusu Pratimo muzičke događaje (Mirjana Paladin, 1970) te portreti u TV serijama Muzika s kojom živimo (Iva Jelačić, 1975), Srdačno vaši (I. Hetrich, 1980), Mali svijet (Ljiljana Biluš, 1980) i Portreti hrvatskih skladatelja (Mira Wolf, 1995). Njegovo ime nose čelističko natjecanje u Zagrebu (od 1981; bijenalno Međunarodno gudačko natjecanje u Dubrovniku od 2006, u Čakovcu od 2013) i tamošnja glazbena škola (od 1996).

Marijana Pintar (2025)

Od 1920. član atletske sekcije zagrebačkoga HAŠK-a, državni reprezentativac 1922. Najveće uspjehe postizao u utrkama na kratke pruge, a prvi međunarodni pobjedama na 100 m i 200 m u Pragu 1920. Prvenstvo Kraljevstva odn. Kraljevine SHS u trčanju na 100 m i 200 m te u štafetnom trčanju 4 ´ 100 m osvojio 1920, kad je oborio državni rekord u svim disciplinama (11,2 s, 23,4 s i 47,4 s), i 1921, s novim državnim rekordima (11,0 s i 22,6 s i 47 s), u štafetnom trčanju 4 ´ 100 m 1923. te u štafetnom trčanju 4 ´ 100 m i 400 + 300 + 200 + 100 m 1927, a u potonjoj disciplini državni rekord oborio 1921 (2:10,6) i 1927 (2:07,6). Do 1924. nastupao i na međunarodnim utrkama u Beču, Budimpešti, Parizu, Milanu, Münchenu, povukao se 1928.

Lada Šojat (2025)

DJELA (praizvedbe i tisak, izbor): Komorna, koncertantna i orkestralna: Dolazak Hrvata, uvertira za orkestar. Zagreb 1926. — Hrvatske božićne pjesme za violinu i glasovir. Tiskano Zagreb 1931. — Sonatina za gusle i klavir u e-molu. Tiskano Zagreb 1944, 1972. — Passacaglia za violinu i gudački orkestar. Zagreb 1946. Tiskano Zagreb 1954 (obradba za violončelo i orkestar 1954, za violinu i glasovir S. l., s. a.). — Suita / Kvartet za flautu, oboe, violu i violoncello. Zagreb 1948. Tiskano Zagreb 1945. — Divertimento za ansambl violina. Tiskano Zagreb 1959; inačica za drugi sastav. Ottawa 1981 (Divertimento for Three Violins and Violoncello or String Orchestra). — Pjesma naše mladosti za gudački orkestar. Tiskano Zagreb 1963. — Proljetni dan. Sedam kratkih stavaka za violinu i klavir. Tiskano Zagreb 1964; engl. izd. Ottawa 1981. — Mladi gudači. 7 stavaka za violinu i violončelo. Obradba za dvije violine i violončelo ili za gudački orkestar. Tiskano Zagreb 1970; Ottawa 1981 (Young String Players. Seven Pieces for String Orchestra). — Suita za kvartet rogova. Tiskano Zagreb 1970. — Koncert za flautu i gudače (glasovirski izvadak i dionica flaute). Tiskano Zagreb 1972. — Pet stavaka za duhački kvintet. Tiskano Zagreb 1972. — Trio za obou, klarinet i fagot. Samobor 1974. Tiskano Zagreb 2007. — Tri preludija za obou solo. Zagreb 1975. Tiskano Zagreb 1976, 2024. — In the garden. Five Easy Pieces for Violin and Piano. Tiskano Ottawa 1981. — Song and Dance za violinu i glasovir. Tiskano Ottawa 1984. — Triptihon za fagot solo. Tiskano Zagreb (s. a.), 2005 (Triptih). — Seven Inventions for Violin and Violoncello. Tiskano Zagreb 2008. — Varijacije na temu iz Međimurja za violinu i glasovir. Tiskano Zagreb (s. a.), 2014. — Vokalna i vokalno-instrumentalna: Epitaf bez trofeja (Kvaternikov koral) za muški zbor (stihovi A. G. Matoš). Tiskano (S. l. 1928). — Hrvat za muški zbor (stihovi I. Mažuranić). Tiskano (S. l. 1929). — Lagunom lebdi mir za muški zbor, kvartet rogova i gong (stihovi A. Šenoa). Tiskano (S. l. 1941). — Misa u čast sv. Katarine za mješoviti zbor. Zagreb 1942. Tiskano (Zagreb 1944). — Misa Dona nobis pacem za mješoviti zbor i orgulje. Zagreb 1943. — Svatovska za mješoviti zbor i sopran solo. Zagreb 1951. — Pet dubrovačkih madrigala za tri jednaka glasa (Ili mi gospoje, U ruke sam ti dah, Čim gledam ja ručicu, Leute moj mili, Jur ni jedna na svit vila). Tiskano (Zagreb 1954). — Večernja pjesma za četveroglasni ženski zbor (stihovi Matz). Tiskano (S. l. 1954). — Tri madrigala za tri jednaka glasa (Tač liepa pastirka, stihovi D. Ranjina; Tko želi tužbu čut, stihovi M. Vetranović; Gizdava vila Danica, stihovi I. Đurđević). Tiskano (Zagreb 1960). — Im alten Dom za muški zbor (stihovi Matoš). Tiskano Darmstadt 1962. — Pjesni ljuvene za troglasni zbor (Košutica, stihovi Dž. Držić; Prilipi moj javor, stihovi Š. Menčetić; Mladost, stihovi A. Kanižlić). Tiskano (Zagreb 1962). — Zdrava Marija za mješoviti zbor (stihovi Domjanić). Tiskano (Zagreb 1971). — Misa Daruj nam mir za mješoviti zbor. Zagreb 1975. Tiskano Zagreb 1976 (za muški, ženski ili mješoviti zbor ad libitum i orgulje). — Stoljeće je prošlo za mješoviti zbor (stihovi Matz). Zagreb 1977. Tiskano (S. l., s. a). — Tri pjesme za sopran i klavir (San, Dom na cesti, Konjanik; stihovi V. Parun). Tiskano Zagreb 1991. — Otačbini za mješoviti zbor (stihovi A. Harambašić). Tiskano (S. l., s. a.). —Tri pjesme za visoki glas na stihove Dragutina Domjanića (Kaprica, Tiho prihaja mrak, Figurice). Tiskano (S. l., s. a.). — Za glasovir: Suita za djecu. Tiskano Zagreb (1933), 1959². — Sonatina D-dur (br. 1). Tiskano Zagreb 1937, 2006. — U spomenaru. Zagreb 1943. — Gora u suncu, suita. Tiskano (Zagreb 1944), 1972². — Sonatina br. 8 u e-molu. Tiskano Zagreb 1944. — Sonatina br. 3 u e-molu. Tiskano Zagreb 1950. — Scherzo. Tiskano Zagreb (1951). — Četiri male skladbe za glasovir četveroručno. Tiskano Zagreb 1959. — Nocturne. Tiskano Zagreb 1959. — Moj prvi nastup. 14 malih stavaka za djecu. Tiskano (S. l., s. a), Zagreb 1966². — 3 sonatine za mlade ruke. Tiskano Zagreb 1966. — Varijacije na dječju pjesmicu za glasovir četveroručno. Tiskano Zagreb 1971. — Stare prigorske božićne popjevke za glasovir četveroručno. Tiskano Zagreb 1972. — Toccatina. Zagreb 1972. — Priče bez naslova. 11 kratkih stavaka za podsticanje fantazije u početnoj obuci klavira. Tiskano Zagreb 1975. — Moje lutke. Šest stavaka za djecu za klavir. Tiskano Zagreb 2007. — Na izletu. Sedam stavaka za klavir. Tiskano Zagreb 2007. — Tri pjesmice za dvije seke za glasovir četveroručno. Tiskano Zagreb 2007. — Za violončelo: Skladbe za violoncello i klavir. Elegija i Humoreska. Tiskano Zagreb 1938; engl. izd. Ottawa 1981. — Prve godine violoncella (PGV). Tiskano Zagreb 1947 (1954. i 1968.³ Zatvoreni stav prvog položaja). — Andante i rondo za violoncello i klavir (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1961²; engl. izd. Ottawa 1981. — 25 etuda za violoncello solo (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1962², 1974³; engl. izd. Ottawa 1981. — Kompozicije uz pratnju klavira (Mala suita, Sonata da camera, Sonata u starom stilu) (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1965, 1976. — Lirske skice za violoncello i klavir (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1966²; engl. izd. Ottawa 1984. — Melodija i Capriccio za violoncello i klavir (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1967²; engl. izd. Ottawa 1981. — Suita u C-duru za violoncello solo (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1961², 1971³; engl. izd. Ottawa 1984. — Tehničke vježbe I (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1955, 1973³. — Tehničke vježbe II (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1955. — Tri sonatine za violoncello i klavir (Sonatina u C-duru, Sonatina u g-molu, Sonatina u a-molu) (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1962². — 30 etuda (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1961², 1973, 1978. — Uvod u sviranje na palčaniku (PGV). Tiskano Zagreb 1950, 1962, 1977. — Položaji i prijelazi (PGV). Tiskano Zagreb 1951. — Za mlade ruke. 54 kratkih etuda kao predvježbe za svezak »25 etuda« (PGV). Tiskano Zagreb 1951, 1980; engl. izd. Ottawa 1981. — Tehničke vježbe III (PGV). Tiskano Zagreb 1952. — 21 etuda na palčaniku (PGV). Tiskano Zagreb 1954, 1978². — Ljestvice i akordi kroz dvije oktave (PGV). Tiskano Zagreb 1955. — Tehničke vježbe na palčaniku (PGV). Tiskano Zagreb 1960. — 48 kratkih stavaka (24 stavaka za violončelo i glasovir, 12 stavaka za dva violončela, 12 stavaka za tri violončela ili za ansambl violončela) (PGV). Tiskano Zagreb 1961, 1978. — Ljestvice i akordi kroz četiri oktave (PGV). Tiskano Zagreb 1964. — Duet u C-duru za dva violončela. Tiskano Zagreb (1965); engl. izd. Ottawa 1984. — 12 etuda za postizanje statike palčanika (PGV). Tiskano Zagreb 1966, Ottawa 1981 (12 Études. Introduction to Thumb Position). — Suita za violončelo solo. Stari oblici u novom ruhu. Tiskano Zagreb 1971. — Suita za violončelo solo. Svjetla i sjene. Tiskano Zagreb 1973; engl. izd. Ottawa 1981. — Tema con variazioni per violoncello solo. A Double Stop Study. Tiskano Zagreb 1977, Ottawa 1981. — 21 Duets for Young Cellists. Tiskano Ottawa 1979. — In Modo Rapsodico for Violoncello and Piano. Tiskano Ottawa 1981. — Suite in G Major for Violoncello and Piano. Tiskano Ottawa 1981. — Double-thirds in Thumb Position. Tiskano Ottawa 1982. — 24 Short Études Relating Neck Positions to Thumb Position. Tiskano Ottawa 1982. — Potpuniji popis N. Bezić i M. Pintar, Popis djela Rudolfa Matza. (Zagreb) 1987 (strojopis). — M. Enix, Rudolf Matz. Cellist, Teacher, Composer. Ottawa 1996, 189–277.
 
LIT.: I. Š. R. (M.): Laka atletika. Rudolf Matz. Športski list Međimurja i Zagorja, 1(1922) 2, str. 3–4. — Dvadeset godina rada Hrvatskog akademskog sportskog kluba 1903–1923. Zagreb 1923, 141–144, 146–148, 151, 157, 166. — (Uz autorske koncerte): Ž. Hirschler (-žh-), Der Morgen, 2(1924) 5. XII, str. 7. — Z. Grgošević (Z. G.), Obzor, 76(1935) 17. IV, str. 1. — L. Šafranek Kavić: Život Hrvata. Ibid., 68(1927) 17. VI, str. 2–3. — Proljetna jedra. Glazbeno društvo intelektualaca u prvoj dekadi svoga opstanka. Zagreb 1930, passim. — (Razgovori): B. S. H., Kulisa, 4(1930) 10, str. 4–5. — Hrvatski dnevnik, 1(1936) 7. VI, str. 8. — Hrvatski radio vjesnik, 1(1937) 4, str. 1. — (Uz izvedbe Božićne priče): B. Papandopulo (B. P.), Novosti, 26(1932) 15. XII, str. 9. — B. Širola (Dr. B. Š.), Obzor, 81(1940) 21. XII, str. 4. — N. Fabrio, Republika, 48(1992) 1/2, str. 225–227. — V. Požgaj, Bilten Hrvatskog društva skladatelja, 1992, 72, str. 8. — K. Gumbas, Vjesnik, 68(2007) 17. XII, str. 40. — S. Hefer: Rudolf Matz. Hrvatski list, 13(1932) 8. V, str. 5–6. — A. Dobronić: (O izd. Osnovna škola za klavir). Narodne novine, 101(1935) 28. XII, str. 3; 102(1936) 24. III, str. 2–3. — M. Majer: Rezultat međunarodnog plesnog natjecanja u Berlinu. Sklad, 5(1936) 5, str. 10. — Ž. Hirschler (-žh-): Nastup gudačkog kvarteta Sklad. Jutarnji list, 27(1938) 21. XII, str. 8. — A. Goglia: Rudolf Matz. II. Sonata za violoncello i klavir. Sv. Cecilija, 37(1943) 1, str. 28–29. — Ž. Klinčić: Komorne i simfonijske priredbe u Glazbenom zavodu. Narodni list, 2(1946) 23. II, str. 6. — A. Janigro: O Prvim godinama violoncella. Muzičke novosti, 1(1953) 6, str. 8. — V. Ciprin (c.): Uspjeh pedagoškog djela prof. Rudolfa Matza u Buenos Airesu. Hrvatska revija (Buenos Aires), 5(1955) 3, str. 307–308. — K. Kovačević: Hrvatski kompozitori i njihova djela. Zagreb 1960. — D. Erceg: Muzika nije samo za sladokusce. Vjesnik, 31(1970) 12. V, str. 7. — B. Ivančević: Pola stoljeća javnog djelovanja Rudolfa Matza (1920–1970). Zvuk, 1970, 104/105, str. 180–183. — Jugoslovenska atletika 1921–1971. Beograd 1971, 75, 89. — T. Reich: Susreti sa suvremenim kompozitorima Jugoslavije. Zagreb 1972. — L. Aronson: A Visit with Rudolf Matz. Violoncello Society, Inc. Newsletter (New York), 1976, svibanj, str. 1–3. — M. Greblo: Rudolf Matz. Matica, 26(1976) 12, str. 26–27. — S. Škrinjarić: Veliki opus vedrine. 15 dana, 23(1980) 4/5, str. 9–14. — M. Greblo: Četiri godišnja doba Rudolfa Matza. Matica, 31(1981) 10, str. 10–11. — M. Enix: Rudolf Matz: Cello Pedagogue, Composer, Humanist. American String Teacher (Lawrenceville), 32(1982) 1, str. 24–27. — Ista: Rudolf Matz and Luigi Silva. Violoncello Society, Inc. Newsletter, 1983, proljeće–ljeto, str. 1–4. — M. Nagy: Skladbe za violončelo u Hrvatskoj. Arti musices, 14(1983) 2, str. 145, 147‒148, 157, 166‒169. — A. Pečur: Zasade novih ideja. Oko, 13(1986) 383, str. 2. — (Nekrolozi): S. Cerjan, Matica, 38(1988) 7/8, str. 31. — M. Greblo, Ibid., 4/5, str. 43. — S. Hrestak, Marulić, 21(1988) 5, str. 638–639. — B. Magdić, Večernji list, 32(1988) 23. III, str. 16. — J. Martinčević, Bilten Društva skladatelja Hrvatske, 1988, 60, str. 17–18; Tonovi, 1988, 6, str. 41. — A. Tomašek, Povijest sporta, 19(1988) 76, str. 50–56. — N. Turkalj (N. T.), Oko, 15(1988) 419, str. 2. — N. Vončina: Hrvatska radio-drama do 1957. Zagreb 1988. — Repertoar hrvatskih kazališta, 1–3. Zagreb 1990–2002. — M. Enix: Cello Music Collections at the University of North Carolina at Greensboro. American String Teacher, 41(1991) 4, str. 85–90. — H. A. Š. K. 1903–1993. Zagreb 1993, 52, 87–88. — S. Šterk: U susret budućoj memorijalnoj zbirci Margite i Rudolfa Matza. Muzeologija, 1995, 32, str. 146‒154. — Zagrebački liječnici pjevači 1971–1996. Zagreb 1996, passim. — M. Enix: Rudolf Matz. Cellist, Teacher, Composer. Ottawa 1996. — A. Škrtić: Glazbenik i športaš. Hrvatsko slovo, 2(1996) 67, str. 23. — V. Blažina: Matz – najznačajniji teoretičar i pedagog violončela 20. stoljeća. Vjesnik, 59(1998) 7. VIII, str. 10. — N. Bezić: Uza stotu obljetnicu rođenja Rudolfa Matza. Cantus, 2001, 112, str. 38–39. — D. Breitenfeld i dr.: Rudolf Matz i liječnici. Liječničke novine, 1(2001) 4, str. 57–59. — V. Luncer: Rudolf Matz hrvatski Jesse Owens. Novi list, 55(2001) 11. VI, str. 26. — S. Miklaušić-Ćeran: Rudolf Matz kao glazbeni pisac u novinama Hrvat (1921–26). Arti musices, 32(2001) 2, str. 235–250. — R. Palić-Jelavić: Stvaralaštvo Rudolfa Matza na području crkvene glazbe. Ibid., str. 171–233. — V. Požgaj: Uspomene na Matza. Vjesnik, 62(2001) 7. XII, str. 17. — L. Županović: Hrvatski pisci između riječi i tona. Zagreb 2001. — Lj. Gajić: Prvenstva Jugoslavije u atletici. Jagodina 2003, 9, 21–22, 30, 34, 141, 155–156, 172.— V. Plazzeriano: Zadužio je crkvene zborove. Glas Koncila, 46(2007) 14, str. 46. — S. Tuksar: Rudolf Matz. U: Croatica, 2. Zagreb 2007, 686–689. — B. Beštak i Z. Jelčić: Rudolf Matz – priznanja i odličja na polju glazbe i sporta (iz donacije Muzeju grada Zagreba). Numizmatičke vijesti, 52(2010) 63, str. 232‒250. — Z. Jelčić: Zbirka Margite & Rudolfa Matza. Zagreb 2010. — S. Tuksar: Rudolf Matz. U: Ibid., str. 113–119. — Z. Jelčić: Dom Margite i Rudolfa Matza – od memorije do mjesta glazbenih događanja. Muzeologija, 2014, 51, str. 132–143. — Hrvatsko društvo skladatelja (1945–2015). Članovi. Zagreb 2015. — Ljepota – biografski leksikon slobodnih zidara Hrvatske. Zagreb 2017. — Rudolf Matz. Veliki opus vedrine (katalog izložbe). Zagreb 2017. — K. Kos: Poznati i nepoznati Matz. Arti musices, 50(2019) 1/2, str. 321‒337. — D. Škarpa: Hrvatski atletski komet. Povijest hrvatskog športa, 51(2021) 197, str. 10–11. U: Olimp, 22(2021) br. 79. — B. Kraljević: Mladi Rudolf Matz – glavni tajnik i zborovođa Hrvatskog pjevačkog saveza u Zagrebu. Arti musices, 54(2023) 1, str. 33‒60. — Potpunija lit. do 1941: Bibliografija rasprava i članaka LZ, 13–14. Zagreb 1984–1986.
 
Marijana Pintar (2025)

Kratice

Latinska zemljopisna imena u impresumu tiskanih djela

Citiranje:

MATZ, Rudolf. Hrvatski biografski leksikon (1983–2025), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 21.12.2025. <https://hbl.lzmk.hr/clanak/matz-rudolf>.